«لانگ شات» روی هنروران نور فالو ‌می‌اندازد

محمدرضا مالکی نویسنده و کارگردان نمایش «لانگ شات» درباره اجرای مجدد این اثر نمایشی گفت: نمایش «لانگ شات» که پیش از این و در سال ۹۹ با نام ««زندگی در لانگ شات یا مرگ در کلوز آپ» در تالار مولوی روی صحنه رفته بود، قرار است از ۲۷ فروردین ماه مجدداً در تالار سایه اجرا داشته باشد. نمایش برای اجرای مجدد تغییرات زیادی نداشته و به صورت جزئی برخی موارد به نمایش اضافه یا کم شده است اما در همان مدت زمان ۷۰ دقیقه نیز به صحنه می‌رود.

وی درباره دلائل اجرای مجدد این نمایش بیان کرد: یکی از دلائلی که تصمیم گرفتم دوباره این نمایش را به صحنه ببرم احساس ضرورت برای تئاتر کار کردن بود. در چنین موقعیتی که برخی با تئاتر اجرا کردن مشکل پیدا کردند و اکثر دوستان تئاتری‌مان حرف از تحریم تئاتر می‌زنند، علاقه مند شدم این نمایش را به صحنه ببرم چون قرار نیست تئاتر تحریم شود. چرا از نظر دوستان تحریم کننده فقط با تئاتر کار کردن عادی سازی اتفاق می‌افتد و بقیه کارهای روزمره و فعالیت‌های دیگر عادی سازی شرایط نیست. البته من نمی‌خواهم بگویم اتفاقات تلخی را که در روزهای اول التهابات افتاد باید کتمان کنیم یا از آن‌ها رد شویم اما معتقدم هر اتفاق و اصلاحی در جامعه نیاز به زمان دارد و باید این فرصت را به خودمان بدهیم.

کارگردان نمایش «شکلات فرنگی» یادآور شد: من به بسیاری از دوستانم اصرار می‌کنم که چرا نوبت اجرا نمی‌گیرند و کار روی صحنه نمی‌برند چون اگر آن‌ها کار نکنند، افرادی جایشان را می‌گیرند که صلاحیت و تجربه کافی ندارند و به همین دلیل است که این روزها شاهد اجرای آثاری بی کیفیت هستیم. هنرمندان ما اگر قرار است حرفی بزنند یا اعتراضی هم بکنند باید با زبان هنر و فرهنگ باشد. اتفاقاً در این روزها از هنرمندان ما انتظار بیشتری می‌رود پس نباید کنار بکشند و وقتی همه چیز بر وفق مراد است بخواهند کار کند. همیشه ممیزی و سانسور در تئاتر بوده پس چرا باید کنار بکشیم تا کم‌کم همین سنگر را هم از دست بدهیم و افرادی جای ما را بگیرند که تاکنون پایشان به تئاتر شهر هم نرسیده است و در راهروهای آنجا گم می‌شوند.

 

لانگ شات

مالکی درباره دلیل دیگری که تمایل به اجرای نمایش داشته است، توضیح داد: با وجودی که این نمایش زمان اجرا در تالار مولوی تماشاگر خوبی داشت اما احساس کردم کار آنطور که باید دیده نشد و به دلیل نوع روایتی که از عاشقان سینما و هنروران ارائه می‌دهد، قابلیت این را دارد که تماشاگران بیشتری به تماشایش بنشینند و با مخاطبان متفاوت‌تری حرف دل این افراد را بزنم. هنروران سینما بخش مهمی از یک مجموعه بزرگ هستند که کمک می‌کنند فیلم یا بازیگر اصلی فیلم بدرخشد اما خودشان هیچگاه دیده نمی‌شوند و هیچ وقت نور فالویی رویشان قرار نمی‌گیرد. بسیاری از این افراد عاشق سینما هستند و اصلاً برایشان بحث مالی مطرح نیست و حتی گاهی من به آنها حسادت می‌کنم.

وی درباره داستان و ویژگی‌های نمایش بیان کرد: این اثر نمایشی درباره زندگی یکی از هنروران سینما به نام رضا مژده است. روزی فراخوان بازیگری به دست رضا مژده می‌رسد و او قرار است در ویدئویی یک دقیقه‌ای خودش را معرفی کند و همین مساله مجالی می‌شود برای روایت خاطراتی که از سینما داشته و نقشِ فیلم‌ها و کاراکترهای مختلف سینمایی در زندگی‌اش. از آنجا که من به واسطه دستیاری و حضور در پشت صحنه سینما با این افراد که عاشقانه سینما را دوست دارند، آشنا هستم، همیشه دغدغه ام این بوده که آنها را بشناسم و بدانم که دنیایشان چه شکلی است از این رو این نمایش تقدیم می‌شود به تمام بازیگران و هنرورانی که عاشقانه نقش‌های کوچکی را بازی کردند ولی هرگز دیده نشدند تا از آنها قدردانی شود و سینما همیشه بدهکار آنها خواهد بود.

بازیگر سریال «پوست شیر» در پایان درباره حضورش در این مجموعه و دیگر فعالیت‌هایش گفت: من از قسمتی که خودم وارد سریال «پوست شیر» شدم دیگر آن را ندیدم و می‌خواهم بعد از پایان سریال قسمت‌های باقی مانده را تماشا کنم اما از کامنت‌ها و بازخوردهای منفی که نسبت به نقش صمد در فضای مجازی می‌بینم، متوجه شدم که کاراکتر خوب از کار درآمده است. در سریال «مترجم» بهرام توکلی هم حضور دارم که فضای متفاوتی با «پوست شیر» دارد و نوع بازی‌ها و دیالوگ گویی بازیگران کاملاً متفاوت از دیگر کارها بود که البته این سریال هم تماشاگران خودش را دارد.

نمایش «لانگ شات» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا مالکی و بازنویسی متن جواد خورشا از بیست و هفتم فروردین در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را آغاز می‌کند و همه روزه ساعت ۲۰ به صحنه می‌رود. در این مونولوگ نمایشی محمدرضا مالکی ایفای نقش می‌کند.