ازدواج؛ بسترساز آرامش و رشد زندگی

حجت الاسلام والمسلمین کفیل ، کارشناس مذهبی، درمورد اهمیت ازدواج در دین اسلام بیان کرد: ازدواج دستور خداوند متعال است و فقط به جوان مجرد ما دستور ازدواج داده نشده بلکه به همه افراد جامعه دستور داده شده است که برای ازدواج جوانان قدم بردارند و این موضوع مهمی است. 

 

 به گفته این کارشناس مذهبی، برخی از افراد، چیزی را برای خود واجب فردی می‌دانند، اما بعضی از افراد که ازدواج کرده اند فکر می‌کنند وظیفه‌ای ندارند. این در حالی است که قرآن کریم می‌فرمایند به ازدواج در بیاورید. بنابراین، ازدواج یک فریضه الهی است که اعضای جامعه باید برای آن قدم بردارند و به همین دلیل، در روایات هم، به مسئله ازدواج تأکید شده و برای فردی که قدمی برای ازدواج جوانان بردارد ثواب زیادی برشمرده شده است. از اینرو، باید برای این موضوع اقداماتی انجام شود و این نکته مهمی است.

حجت الاسلام کفیل درمورد هدف از ازدواج تصریح کرد: باید گفت که گاهی ما هدف را در واژه آرامش خلاصه می‌کنیم و ازدواج درست باعث آرامش می‌شود و این نکته مهمی است و قرآن هم به این موضوع اشاره می‌کند. البته باید به این نکته توجه کنیم که ازدواج، مقدمه توسعه و آرامش و پیشرفت است چراکه اساس خلقت به خاطر خلقت انسان است و یک شاخص مهم ازدواج، پدر و مادر شدن است و متأسفانه، گاهی ما از این هدف ازدواج غفلت کرده ایم.

به گفته وی، بقاء خلقت انسان به عنوان هدف از خلقت از طریق ازدواج است و مهم‌تر این که پدر و مادر، در عالم هستی عظمتی دارند که خداوند متعال بار‌ها در قرآن کریم از این موضوع مهم یاد می‌کند و پوسته از پدر و مادر گفته است و ازدواج، مقدمه‌ای برای رسیدن به آرامش و پدر و مادر شدن است. به همین دلیل، اگر مقام ازدواج و پدر و مادر شدن به درستی بیان شود هر جوانی برای این فریضه الهی به درستی اقدام می‌کند و در حقیقت، این موضوع، یک جایگاه توحیدی است و پروردگار متعال، در کنار آن به موضوع پدر و مادر شدن می‌پردازد. بنابراین، مهم‌ترین دغدغه جامعه باید ازدواج باشد و درحقیقت، فراتر از یک زندگی فردی و شخصی است و در کنار آرامش، رسیدن به مقام پدر و مادری است. 

حجت الاسلام کفیل مطرح کرد: در طول تاریخ، مهم‌ترین مانع ازدواج، اقتصاد بوده است و خداوند متعال هم، در آیات مربوط به ازدواج می‌فرمایند که شما ازدواج کنید برکات و توجه با من است و روایت داریم که رزق با نان خور است. یعنی به تعبیری، ما آقایان سر سفره خانم‌ها نشسته ایم و در آیات داریم که به خاطر وجود فرزند به شما روزی داده می‌شود. بنابراین، اگرچه در حال حاضر در جامعه، اقدامات اقتصادی مثل وام ازدواج، مسکن و... برای موضوع ازدواج انجام می‌شود، اما علاوه بر این، باید فرهنگ ازدواج در جامعه رواج پیدا کند. یعنی ضرورت، برکات و آثار ازدواج در فضای مجازی، جامعه، صدا و سیما و... بیان شود و جامعه باید به این یقین برسد که ازدواج، آغاز و بسترساز و رشد زندگی است. این بدین معناست که بستر زندگی را ازدواج رقم می‌زند و به همین دلیل، باید به صورت فرهنگ سازی روی این موضوع کار شود و باید به صورت جدی به مسائل اقتصادی و ترس از فقر ورود کرد. 

ازدواج؛ بسترساز آرامش و رشد زندگی

به گفته وی، در کشورمان روی کنترل جمعیت به شدت کار فرهنگی شده و به نتیجه رسیده است، اما برای ازدواج و ایجاد جمعیت، هنوز کار فرهنگی لازم انجام نشده است و صرفاً به بُعد اقتصادی آن پرداخته شده است. این در حالی است که قبل از این که با مسائل اقتصادی وارد موضوع ازدواج شوند باید به اقدامات فرهنگی بپردازند.

حجت الاسلام کفیل افزود: برخی از افراد تصور می‌کنند اگر به آن‌ها حقوق و مزایای بیشتری داده شود ازدواج و فرزندآوری رخ می‌دهد در حالی که این طور نیست و می‌بینیم که چنین اتفاقی در کشور نیفتاده است و رشد ازدواج نداشته ایم با این که همه وعده‌ها توسط دولت داده شده است. به همین دلیل، صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد و مجموعه‌های فرهنگی ما باید دست به دست هم بدهند تا اقدامات لازم برای ازدواج درست جوانان انجام شود.