«همآهنگ» نظرم نسبت به سرود را عوض کرد

مهدی مفیدی، مجری مسابقه تلویزیونی « هم‌آهنگ » گفت: «سرود می‌تواند مظهر جلوه و بروز یک سری از حرف‌ها و اعتقاداتی باشد که ما شاید به روش‌های دیگر نتوانیم به این زیبایی انتقالش دهیم. برنامه «همآهنگ» طرز تفکر خود من را در مورد سرود خیلی عوض کرد.»

پخش مرحله استودویی برنامه تلویزیونی «همآهنگ» که روایتی تازه از سرود و موسیقی است، چندی پیش آغاز شد. سازندگان این مسابقه در مرحله مقدماتی سفری ۱۴ هزار کیلومتری به نقاط مختلف کشور داشتند و ۶۰۰ گروه سرود را شناسایی کردند که ۱۰۰ گروه فرصت اجرا در این مرحله را بدست آوردند. از میان آن‌ها ۳۶ گروه وارد مرحله نهایی شد که عملکردشان توسط سیما تیرانداز (بازیگر سینما و تلویزیون و مدرس تئاتر)، بهزاد عبدی (آهنگساز و رهبر ارکستر)، محمدمهدی سیار (شاعر و استاد دانشگاه)، علی لهراسبی (خواننده) و امیریل ارجمند (بازیگر و خواننده، به نمایندگی از هیات انتخاب) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. «همآهنگ» محصول مرکز موسیقی مآوا وابسته به سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که روز‌های چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته ساعت ۲۲ از شبکه افق پخش می‌شود و باز پخش آن از شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۲۱ و ۳۰ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. 

با مهدی مفیدی مجری مسابقه «همآهنگ» گفت و گویی انجام دادیم و نظر او درباره این برنامه و تجربه اش از اجرای آن را جویا شدیم. 

چه انگیزه‌ای باعث شد «همآهنگ» را اجرا کنید و مهم‌ترین چالش تان چه بود؟

من قبل از برنامه «همآهنگ» در شبکه‌های مختلف اجرا داشته‌ام، ولی تجربه برنامه‌ای که مرتبط با نوجوانان باشد، نداشتم و این برای من یک چالش محسوب می‌شد. چرا که حضور در برنامه‌ای با سبک نوجوان، نیاز به یک روحیه متفاوت داشت که در نهایت با وجود تیم حرفه‌ای که در این برنامه حضور داشتند، مشکلاتم برطرف شد و آن چیزی هم که در حال حاضر روی آنتن پخش می‌شود اتفاق خوشایند و خوبی است.

«همآهنگ» نظرم نسبت به سرود را عوض کرد

از شروع اجرای برنامه «همآهنگ» تا به الان، بازخورد مخاطبان چگونه بوده است؟

دوستانی که برنامه را دیدند، خیلی از آن تعریف کردند. من به شخصه با توجه به این‌که موضوع اصلی برنامه فقط سرود است، فکر نمی‌کردم که تا این دیده شود. ولی به واسطه دکور خیلی خوب، تدوین خیلی درست و حضور داورانی که برای مردم جذابیت دارند، تا به الان «هماهنگ» دیده شده است. 

قبل از «همآهنگ» ذهنیتتان در مورد «سرود» چگونه بود؟

قبل از «همآهنگ» تمام تصورم در مورد سرود این بود که چندنفر با همان شکل و شمایلی که در دوران مدرسه داشتیم، کنار هم می‌ایستند و یک شعری خوانده می‌شود. ولی در برنامه «هماهنگ» متوجه شدم که نه این‌طور نیست. سرود می‌تواند دقیقا مظهر جلوه و بروز یک سری از حرف‌ها و اعتقاداتی باشد که ما شاید به روش‌های دیگر نتوانیم به این زیبایی انتقالش دهیم. برنامه «همآهنگ طرز تفکر خود من را در مورد سرود خیلی عوض کرد. 

دلیل دیده شدن «همآهنگ» نسبت به دیگر برنامه‌های استعدادیابی چیست؟

به نظرم دلیل دیده شدن «همآهنگ» متفاوت بودنش است. تفاوت اصلی این برنامه با سایر برنامه‌های استعدادیابی، در نوع رای دادن آن است. تمام شرکت‌کننده‌ها سن پایینی دارند و نوجوان هستند و اگر داور‌ها بخواهند رای قرمز بدهند به معنای حذف یا به معنای این که ما کار شما را قبول نداریم؛ روحیه بچه‌ها از بین می‌رود. به همین دلیل تیم تصمیم گرفت که امتیاز منفی نداشته باشیم. در واقع همه امتیاز‌ها مثبت است، ولی این مثبت‌ها درجه‌بندی دارد. به معنی این‌که همه شما را دوست داریم حالا این دوست داشتن یک اندازه‌ای دارد. یک گروه را بیشتر یک گروه را کمتر، ولی همه را دوست خواهیم داشت. درست است که ما چراغ سبز و قرمز داریم، ولی چراغ قرمز به معنای رد کردن کار هیچ گروهی نیست. فقط به معنای این است که ما کار شما را کمتر دوست داشتیم. 

با توجه به استقبال مخاطبان، قسمت‌های بعدی «همآهنگ» را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

به نظر خودم برنامه «همآهنگ» مسیرش را تا به الان خوب طی کرده، نیاز به تعامل بیشتری با مخاطبش دارد که انشاالله در بخش‌های بعدی و نزدیک شدن به فینال آن اتفاق هم خواهد افتاد و ما با مخاطب تعامل بیشتری برای رای‌گیری خواهیم داشت. امیدوارم که مردم هم برنامه را دوست داشته باشند.