دلایلی برای تماشای «نگهبان شب»

نگهبان شب فیلمی است که حدود ۴ هفته از نمایش آن می‌گذرد. فیلمی که در جشنواره فجر دوره چهلم حضور داشت و توانست واکنش‌های مخلتفی را به خود ببیند.

اما فیلم رضا میرکریمی که در این مدت، حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته، واجد ویژگی‌هایی است که می‌تواند مخاطب را به تماشا ترغیب کند.

۱. نگهبان شب به‌مانند سایر ساخته‌های میرکریمی، یک فیلم شریف و سالم است که وام‌گرفته از شرایط روز جامعه است. بنابراین در چنین فیلمی، هم کلاژی از جامعه را می‌بینیم که هیچ روتوش دراماتیک و اغراق‌آمیزی ندارد و درثانی، روابطی اخلاقی و انسانی بر آن حاکم است که این پارادایم، در کمتر فیلم اجتماعی این روزهای سینما قابل مشاهده است. بنابراین با یک فیلم اخلاق‌گرای مساله‌مند مواجه هستیم که بدون هیچ سیاه‌نمایی یا تلاش برای دراماتیزه کردن غیرضروری، داستانگویی کرده و در این مسیر هم به موفقیت‌هایی دست یافته است.

دلایلی برای تماشای «نگهبان شب»

۲. کسانی که با کارهای میرکریمی آشنا هستند، سبک روایت‌گویی او را می‌دانند. میرکریمی، سینماگر مولفی است که سبک فیلمسازی او، طرفدارانی دارد. ضمن اینکه در این فیلم، غلظت داستانگویی، برخلاف کارهای قبلی کارگردان، کمی بیشتر است و فیلم، حتی برای کسانی که چندان سبک میرکریمی را نمی‌پسندند نیز غافلگری‌هایی دارد که می‌تواند به رضایت‌مندی آنها از این فیلم منجر شود.

۳. نگهبان شب، اگرچه فیلمی اجتماعی است اما در آن، توجه ویژه‌ای به خانواده شده است. تمرکز اصلی فیلم بیشتر بر روی خانواده است ضمن اینکه تم عاشقانه و احساسی فیلم نیز در کلیت اثر ملموس است. بنابراین دوستداران سینمای اجتماعی و آن مخاطبانی که دوستدار رومنس هستند، می‌توانند به تماشای این فیلم بنشینند.

۴. نگهبان شب در جشنواره چهلم فجر به روی پرده رفت و در همان جشنواره، حسابی خبرساز شد. فیلم در ۹ رشته، نامزد دریافت سیمرغ شد و درنهایت، سیمرغ بهترین کارگردانی را برای میرکریمی و دیپلم افتخار را در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای علی‌اکبر اصانلو به ارمغان آورد. همین که فیلمی، در ۹ رشته جشنواره فجر، نامزد دریافت جایزه می‌شود، خود محرک بالایی است برای اینکه به تماشای آن بنشینیم.

۵. تیم بازیگری فیلم، یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین مقولات آن است. میرکریمی همواره حساسیت بالایی در زمینه انتخاب بازیگران داشته و در این فیلم، برخلاف کارهای دیگرش، از چهره‌های خیلی مشهور استفاده نکرده است. البته که همین چهره‌ها نیز حسابی درخشیدند. یک نمونه از درخشش این بازیگران به جشنواره فجر برمی‌گردد که طی آن، در یک اتفاق کم‌سابقه، هر ۲ بازیگر اصلی مرد و زن و هر دو بازیگر نقش مکمل مرد و زن، از این فیلم، کاندیدای دریافت سیمرغ شدند. به جز این تیم بازیگری حرفه‌ای، حضور کوتاه کیومرث پوراحمد، خود بهانه بسیار خوبی است تا به تماشای این فیلم بنشینیم.