جمال شورجه خشونت داستان مختارنامه را زیاد دانست و گفت صداوسیما در انتخاب موضوع مختارنامه دقت نکرده و مخاطب از دیدن خشنوت بیش از اندازه این مجموعه رنج میبرد.

به گزارش پارس توریسم این کارگردان و تهیه‌کننده درباره نقش فیلم‌های تاریخی - مذهبی سینما و تلویزیون گفت: «فیلم‌های تاریخی - مذهبی باید منطبق با دیدگاه‌های اسلامی ما باشد و موضوع‌های دینی و مذهبی کشش و جذابیت داستانی را همواره با خود دارد.»

شورجه دراین باره به «شهر» گفت: «موضوعات مذهبی اصولا کلی هستند. به همین دلیل باید حقیقت‌ها را از دل تاریخ جستجو کنیم و بخش‌هایی را برگزینیم که برای مخاطب جذابیت داستانی داشته باشد. در فرهنگ شیعه مردم ما جایگاه ویژه‌ای دارند و در نتیجه اسلام ناب توام با جمال و جلال است که می‌تواند مخاطبان جهانی را به خود معطوف کند.»

این کارگردان به ساختار فیلم‌های مذهبی اشاره کرد و گفت: «ساختار این دسته از فیلم‌ها باید قوی باشد، شخصیت‌ها به واقعیت داستان نزدیک و نیز یک مجموعه تلویزیونی و یا فیلم سینمایی باید از امکانات خوبی برای پرورش داستان برخوردار باشد. ما برای سرگرمی فیلم نمی‌سازیم، فیلم‌های تاریخی - مذهبی باید پیام داشته باشد تا این پیام به نقاط جهان برسد.»

شورجه درباره هزینه‌ زیادی که صرف ساخت فیلم‌ها و مجموعه‌های تاریخی می‌شود، گفت: «من فکر می‌کنم مسئولان تلویزیون و تهیه کنندگان درباره هزینه‌ای که صرف مجموعه‌های تاریخی می‌شود، باید شفاف‌سازی کنند. چون رقم‌های مختلفی درباره هزینه ساخت این مجموعه‌ها و فیلم‌ها شنیده می‌شود.

به عنوان مثال درخصوص هزینه فیلم سینمایی «ملک سلیمان» هم رقم‌های مختلفی شنیدیم تا اینکه تهیه کننده و کارگردان این فیلم به برنامه سینمایی «هفت» آمدند و راجع به رقم هزینه‌ای که صرف ساخت این فیلم شده بود، شفاف‌سازی کردند. کارگردان «شب دهم»، افزود: البته نیاز به دکور، لباس و تجهیزاتی که باید در یک مجموعه تلویزیونی و یا فیلم تاریخی به کار برود هم هزینه پائینی نیست.»

این کارگردان با توجه به فرا رسیدن ماه محرم درباره مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» که چند هفته‌ای است از تلویزیون پخش می‌شود، گفت: «" مختارنامه " را می‌توان در دو بخش ساختاری و بخش محتوایی بررسی کرد. به نظرم کیفیت این مجموعه که کارگردانی آن را داوود میرباقری برعهده دارد، به تجربه‌های قبلی این کارگردان برمی‌گردد. میرباقری کارگردانی است که تجربه ساخت چنین مجموعه‌هایی را دارد و شخصیت‌ها را می‌شناسد، در نتیجه با ذائقه مخاطب آشنا است. با این حال «مختارنامه» به لحاظ فرم و ساختار مجموعه خوبی است.»

وی در ادامه افزود: «صدا‌و‌سیما در انتخاب این موضوع دقت نکرده است. خشونت بیش از حد داستان مخاطب را رنج می‌دهد، با توجه به این که باید اسلام ناب را در جبهه‌های غرب ترویج دهیم، تبلیغ شیمشیر و خون در کلیت محتوایی یک مجموعه تبدیل به کینه‌توزی و انتقام می‌شود که نهایتا به قیام مختار می‌رسد.»

وی در پایان گفت: «فکر می‌کنم مدیران صداو‌سیما مصلحت‌اندیشی برای داستان این مجموعه نکرده‌اند. در مجموعه‌های تلویزیونی مضامین دینی و مذهبی باید فراگیرتر و فرامذهبی‌تر نشان داده شود.»