احمدرضا درویش؛ حکایت «صبر زیاد» و نگرانی‌هایش

نزدیک به ۲۰ سالی می شود که فیلمی از این کارگردان، روی پرده سینما نرفته، احمدرضا درویش درباره ترس و نگرانی که در بالا بدان اشاره شد در گفتگویی، توضیح داده است:« بالاخره این گونه معارف در عین این که بستر مناسبی برای پرداخت است و دستاورد عظیمی را برای رویاپردازی، خیال، بروز احساس و درس آموزی‌ها برای فیلمساز به همراه دارد، مسئولیت سنگینی نیز دارد.»

پرونده فیلم سینمایی « رستاخیز » که همچنان مشکل اکران داخلی آن حل نشده است با پخش آنلاین آن در یک پلتفرم خارجی وارد فاز جدیدی شد اما همچنان از اکران داخلی آن خبری نشده است، حتی تهیه‌کننده در آستانه آغاز اکران آنلاین «رستاخیز» در گفتگویی با ایسنا در سال ۱۴۰۰ درخواست کرده بود:«با توجه به رویکرد عمومی دولت جدید مبنی بر رفع موانع از مسیر طراحی و تولید و عرضه اینگونه آثار، برای جبران بخشی از صدمات وارده به سازندگان فیلم سینمائی "رستاخیز" و همراهی با دوست داران این فیلم  و با توجه به این‌که تاریخ شروع فعالیت این پلتفرم در ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰ است ، ترتیبی اتخاذ نمایند که فیلم سینمائی "رستاخیز" همزمان با عرضه در پلتفرم‌ها ،به عنوان یکی از فیلم‌های اکران شروع سال جدید در سینماها هم امکان نمایش داشته باشد. خاطر نشان می کنم که این فیلم با قطع اسکوپ، از بهترین کیفیت تصویری و صوتی موجود در جهان بهره مند است و به درستی شایسته نمایش در سالن های سینما است.»

رستاخیر؛ آرزویی که محقق شد و آرزویی که محقق نشد!

احمدرضا درویش هم سال گذشته در محفلی سینمایی درباره ساخت «رستاخیز» بیان کرد: «تا وقتی وضع این فیلم‌ مشخص نشود درباره آن صحبت نمی‌کنم. گرچه قول‌هایی درباره این فیلم دادند اما این فیلم همچنان وضعیت نامشخصی دارد. دوستانی قبلا در جایگاهی بودند که نباید می‌بودند. آن‌ها رفتند، دوستان جدید هم آرزوهایی درباره فیلم دارند ولی فقط آرزوست. فیلم در پلتفرم‌های خارجی در حال عرضه بین‌المللی است. مجوز بین‌المللی هم صادر شده اما سوال این است که چطور این مجوز صادر شده و تماشاگران خارجی می‌توانند فیلم را ببینند اما ایرانی‌ها روی پرده نه؟ طبق عهدی که با عوامل، خدای خودم و صاحب رستاخیز بستم، این فیلم را برای پرده سینما ساخته‌ام و تمام امکانات فیلم برای نمایش در سالن استاندارد جمعی است که این آرزوی من محقق نشده است. اما آرزوی اصلی من محقق شد، یعنی اینکه فیلم ساخته شد.

صبر من زیاد است و می‌دانم بالاخره اکران می‌شود. وقتی دیگر اسمی از ما نیست یا حتی صد سال دیگر، بالاخره فیلم یک فیلمساز دیده می‌شود. این فیلم مگر فقط برای جشنواره بود و بعد برود داخل قوطی؟ بالاخره فیلم از کشو درمی‌آید و دیده می‌شود ترجیح می‌دهم انتقال تجربه کنم اما درباره رستاخیز صحبت نکنم.»

چند سال قبل حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر نماینده وقت مردم مشهد و کلات با تاکید براینکه هیچ تریبونی به اندازه‌ سینما نمی‌تواند به صورت عمیق و گسترده تاثیرگذار باشد، گفته است: «بعد از انقلاب اسلامی سه فیلم بیشتر در حوزه و در موضوع محرم ساخته نشده است؛ «روز واقعه»، «رستاخیز» که توقیف شد و «سفیر». سفیر و روز واقعه در همان مقطعی که ساخته شد بسیار پرطرفدار بود. اما اکنون این سوال مطرح می‌شود که به چه دلیل فیلمی با مضمون عاشورایی و محرم ساخته نمی‌شود؟ یا چرا فیلم‌های ساخته شده مثل «رستاخیز» با یک حرکت غیر قابل دفاع توقیف می‌شوند؟ این حرکات باعث می‌شود دیگر کسی رغبتی برای تولید این فیلم ها نداشته باشد.

توقیف فیلم «رستاخیز» به نظر من بسیار کار نامناسبی بود. متولیان سینمای ما در کشور هنوز هم به این موضوع نپرداخته‌اند که این سینما فقط برای جمعیت اندکی نیست؛ ما باید فکری به حال محتوای فیلم‌های‌مان بکنیم تا به سمت سالن‌های استاندارد قدم برداریم، اگر محتوا را بررسی کنیم می‌توانیم برای مشهد یک ماموریت خاصی تعریف کنیم؛ برای مثال زائری که برای زیارت به مشهد می‌آید، مطمئنا زمان آزاد هم دارد. ما می‌توانیم فیلم‌هایی با محتوای معناگرا، مذهبی و دینی را  که تولید کرده‌ایم در مشهد داشته باشیم و سالن‌هایی که بتواند برای زائر این امکان را فراهم کند.»

فیلم «رستاخیز» که به دلیل نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) امکان نمایش ندارد، فقط سال ۹۴ در چند سانس محدود با مجوز وزارت ارشاد روی پرده رفت و در عرض یک روز با برخی اعتراض‌های غیرقانونی از پرده پایین کشیده شد. 

«رستاخیز» که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند، در سی و دومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت ٩ سیمرغ بلورین و جایزه مصطفی عقاد شد. همچنین در اولین حضور جهانی خود در جشنواره فیلم بغداد جایزه بزرگ و تندیس تماشاگران را گرفت.

احمدرضا درویش؛ حکایت «صبر زیاد» و نگرانی‌هایش

داستان «رستاخیز» درباره واقعه عاشوراست که از نگاه بکیر(فرزند حر ابن یزید ریاحی) به قیام امام حسین (ع) و حوادث واقعه عاشورا می پردازد. این فیلم مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام حسین (ع) و شهادت آن حضرت را به مدت زمان ۲ساعت و ۵۰دقیقه به تصویر می کشد.

تدوین فیلم سینمایی «رستاخیز» را طریق انور، تدوینگر معروف و نامزد دریافت اسکار (برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه) در لندن انجام داده است.

موسیقی فیلم را استیفن واربک ساخته و تمام مراحل فنی این فیلم در استودیو مولینر لندن انجام گرفته است.

پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی ، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی فر، انوشیروان ارجمند، انوش معظمی، کوروش زارعی، محمود محکمی، سعید علیپور، امیر مولوی، علی جاویدفر، میرطاهر مظلومی، حمید جدیدی، قادر پزشکی، محمدرضا حقگو، علی عباسی، تورج فرامرزیان، بابک والی، رضا اکبری ارطه، ابراهیم سلطانی، خلیل الله خواجه نظام، پژمان جعفری سمرقندی بازیگران ایرانی حاضر در این اثر سینمایی هستند.

مجید میرفخرایی نیز طراحی صحنه و دکور این اثر سینمایی را برعهده داشته است.

دست‌اندرکاران «رستاخیز» به تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده تاکید دارند که این فیلم «جهانی» است چون واقعه‌ی عاشورا و قیام امام حسین (ع) مرز نمی‌شناسد.

درویش پیش از این، فیلم‌هایی همچون «سرزمین خورشید»، «کیمیا» و «دوئل» را کارگردانی کرده و اخیرا فیلم نامه‌ای به نام «درخشش» را درباره آزادسازی خرمشهر به پایان رسانده است.