چرا مخاطبان تصور می‌کردند «حسینیه معلی» حسینیه است؟

همزمان با شام غریبان، «حسینیه معلی» داغدار خون سیدالشهدا (ع) شد و صحنه‌های تعزیه و عزاداری برای اسارت اهل بیت شهدای کربلا داغ محبّین حسین (ع) را تازه کرد.

حسین حاتمی، مدیر فیلمبرداری و نورپردازی برنامه «حسینیه معلی» در پاسخ به این سوال که چگونه دوربین‌های تصویربرداری جانمایی شده، که تماشاچی متوجه حضور آن نمی‌شود، گفت: استودیو به گونه‌ای ساخته شده بود، که ما باید ۳۶۰ درجه صحنه را می‌دیدیم. برای تصویربرداری برنامه ۱۴ دوربین داشتیم، که بجز کرین فیلمبرداری بقیه دوربین‌ها را کسی نمی‌دید.

حاتمی ادامه داد: دوربین‌ها با همفکری آقای درخشان کارگردان برنامه در پارچه‌های مشکی جاگذاری شده بود. در نهایت فیلمبردار، دوربین و پای آن دیده نمی‌شد. به‌نظرم «حسینیه معلی» جزو معدود برنامه‌های تلویزیونی است، که امکان مشاهده دوربین برای تماشاچی فراهم نبود. حتی باوجود اینکه در «خندوانه» ۳۶۰ درجه صحنه دیده می‌شد، تماشاچی متوجه دوربین‌های آن برنامه می‌شد. 

مدیر فیلمبرداری و نورپردازی این برنامه در پاسخ به این انتقاد که عده‌ای براین باور بودند از قاب چهره مداحان کاسته شود و بیشتر به تماشاچی‌ها پرداخته شود، توضیح داد: از آنجایی که همه دوربین‌ها مشغول ضبط بودند و دو دوربین مختص تماشاچی‌ها داشتیم، این موضوع به تدوین و کارگردانی بر می‌گردد. یعنی ما به لحاظ تصویربرداری همیشه تصویر تماشاچی‌ها، شرکت‌کنندگان، عزاداری‌ها و مداحان را داشتیم. به همین دلیل، تصویربردار تصمیم نمی‌گیرد، که الان از این تصویر در تدوین استفاده شود، یا از تصویر داوران.

چرا مخاطبان تصور می‌کردند «حسینیه معلی» حسینیه است؟

به گفته وی، به‌نظرم به اندازه کافی تماشاچی دیده شده است. شما برنامه‌های دیگر را نگاه کنید، می‌بینید که تماشاچی باید یک حدی از برنامه را به خود اختصاص دهد. چون برای بیننده چهره ناآشنایی است. شما هرچه چهره آشنا در تصویر نشان دهید، برای مخاطب جذاب‌تر است. حتی در جا‌هایی که مخاطب واکنش خوبی نشان داده، بخصوص در نمای لانگ شات از او استفاده شده است. چون تماشاچی همیشه ننشسته است و همیشه این آمادگی را ندارد، که بتوان از او در برنامه استفاده کرد.

حاتمی با بیان اینکه ابتدا بینندگان هیئت عزاداری و شرکت‌کنندگان را می‌بینند، بعد واکنش مداحان و صحبت‌های آنان را تماشا می‌کنند، توضیح داد: در وسط برنامه هم واکنش تماشاچی‌ها نشان داده می‌شود.

مدیر فیلمبرداری «حسینیه معلی» در پاسخ به این سوال که تولید برنامه‌های مذهبی باید به چه سمت حرکت کند، تا از کلیشه‌های برنامه گفتگو محور دور باشد، بیان کرد: دوره برنامه‌های گفتگو محور گذشته است. این برنامه‌ها خیلی تکراری شده است. تنها حسن این برنامه نسبت به برنامه‌های تولید شده امسال این بود، که سازندگان «حسینیه معلی» دغدغه‌شان امام حسین (ع) و عاشورا و محرم بود. عوامل این برنامه به دنبال گفت‌وگویی که در فضای مجازی دیده شود و جزو سرخط خبر‌ها باشد، نبودند.

به گفته وی، برنامه‌های گفتگو محور به این سمت حرکت کردند، که جمله یا حرف سیاسی - اجتماعی بزنند، تا دیده شوند. در این برنامه‌ها شما از مهمانی دعوت می‌کنید، که ربطی به محرم ندارد و با او گفت‌وگوی سیاسی می‌کنید. با این تفاوت که لباس مشکی بر تن دارد. به‌نظرم در تمام سال برای صحبت‌های این چنینی وقت هست. ولی وقتی شما ۱۰ روز فرصت دارید، که برای امام حسین (ع) برنامه بسازید، باید فقط برای امام حسین (ع) برنامه بسازید.