پخش ۲۰ تعزیه‌ از رادیو نمایش

محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی رادیویی و رادیو نمایش درباره تولیدات هنرهای نمایشی  در زمینه عاشورا گفت: باید فرهنگ عاشورایی را از آیین‌های عاشورایی تفکیک کرد. در زمینه فرهنگ و معارف عاشورایی رادیو نمایش جزو شبکه‌های فعال معاونت صداست. در حوزه آیین‌ها هم باید آیین‌های ایرانی و اسلامی حفظ شود. 

سوهانی ادامه داد: مثلاً تعزیه ریشه در سووشون و آیین سوگواری سیاوش دارد. این آیین سوگواری شکل اختصاصی تئاتر سنتی در ایران است. در نگاه کلی میزان تولیداتِ با موضوع فرهنگ عاشورایی قابل نقد است. شاید نگاه عمیقی به واقعه عاشورا نداشتیم. بیشتر اوقات این موضوعات دستخوش شعارزدگی و کارهای سفارشی می‌شود. عاشورا مفهوم عمیقی است، که برای فرهنگسازی خیلی جای کار دارد و یک بخش آن به فعالیت رسانه بر می‌گردد.

مدیرکل هنرهای نمایشی رادیویی و رادیو نمایش افزود: ما همیشه فکر می‌کنیم رسانه می‌تواند به تنهایی جورِ فرهنگ را بکشد. درحالی که فرهنگ مقوله کلی است و از نظر لغوی به معنای حرکت به سمت آرمان‌ها و ایده‌آل‌هاست. ما نیاز داریم نهادهای مختلف در فرایند فرهنگسازی هم‌افزایی داشته باشند. 

به گفته وی، در ایام محرم برنامه «روشنا» با موضوع معارف عاشورا، «آیین سوگ» با موضوع بررسی آیین‌های نمایشی ایام محرم و برنامه ترکیبی «و او عاشق بود» را داشتیم. در بین سریال‌ها سریال «کدامین دعا اجابت شد؟» با موضوع نذری که با مقوله عاشورا پیوند خورده است، «رویای تشنگان» با موضوع زوج نابارور که قصه‌شان به عاشورا پیوند می‌خورد، بازپخش سریال «شال شبیه تهران»، «مختارنامه» و ... داشته و داریم. 

سوهانی با بیان اینکه برای اولین‌بار گونه رادیو تئاتر به جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی اضافه شده، توضیح داد: ما تفاهم‌نامه‌ای با جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی منعقد کردیم و گونه‌های مختلف آیینی و سنتی محرم را به رادیو تئاتر اضافه کردیم. اگر کسی از سراسر کشور اثری در قالب رادیو تئاتر تولید کرده، به ما ارائه می‌کند. آثار افراد علاوه‌بر پخش از رادیو نمایش مورد داوری هم قرار می‌گیرد. در نهایت آثار برگزیده جوایز خود را دریافت می‌کنند. این جشنواره از ۶ تا ۱۱ مهر برگزار می‌شود. 

پخش ۲۰ تعزیه‌ از رادیو نمایش

مدیر رادیو نمایش درباره برنامه‌ای با محوریت تعزیه‌خوانی در رادیو نمایش بیان کرد: با همکاری شهرداری تهران تعزیه‌های مختلف از ۱۷ مرداد تا ۵ شهریور به مدت ۲۰ شب از ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۱:۰۰ در محل پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌روند و همزمان با عنوان برنامه «شبیه نور» از رادیو نمایش پخش می‌شوند. همچنین درباره ویژگی‌های اجرای هر تعزیه بحث کارشناسی صورت می‌گیرد.