چگونه یک خبرنگار به عالی‌ترین استراتژیست‌ جنگ تبدیل می‌شود؟

مراسم رونمایی از «صد و چهل شهید، صد و چهل روایت» که با هدف گردآوری برنامه‌ها و مستند‌های رادیویی ۱۴۰ شهید از سوی رادیو ایران انجام شد، با حضور علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی ، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیران شبکه‌های رادیویی و خانواده شهدا در معاونت صدای رسانه ملی برگزار شد.

بخشی‌زاده درباره گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: گرامیداشت دفاع مقدس به عنوان یکی از بهترین روز‌های ملت ایران وظیفه رسانه است. همیشه رسانه به دفاع مقدس اهتمام داشته است. 

 معاون صدای رسانه ملی با نقل آیه‌ای از قرآن بیان کرد:‌ای مردم‌ای کسانی که ایمان آوردید، به خدا گفتید ما تو را دوست داریم و امر تو را اجرا می‌کنیم. اهل ایمان! نعمت خدا را بر خودتان به یاد آورید. 

وی در پاسخ به آیه قرآن که آن نعمت خدا بر بندگانش چه بود؟ توضیح داد: وقتی که قومی تلاش کرد، تا به نوامیس و کشورتان دست درازی کند، خدا دست آن‌ها را از رسیدن به شما قطع کرد. البته آن‌ها فقط قوم نبودند و همه دنیا رو‌به رویمان بود. چند ملیت در کشورمان اسیر بودند؛ از خلبان فرانسوی گرفته، تا افسر روسی و کشور‌های افریقایی که به عنوان مزدور در خدمت استکبار بودند. 

ما را شهادت آرام می‌کند

بخشی‌زاده ادامه داد: حال وقتی خدا دست دشمن را از رسیدن به ناموستان قطع کرد، با خدا رفاقت کنید. اهل ایمان باید در همه حال به خدا توکل کنند، خدا را تکیه‌گاه واقعی خود بدانند. او هیچ وقت ما را فراموش نکرده و نخواهد کرد. خداروشکر می‌کنیم که در دلمان عشق به شهادت قرار داده است. به قول بچه‌های جبهه «ما را شهادت آرام می‌کند». ان‌شاء‌الله خدا نصیبمان کند؛ دلمان برای دوستان شهیدمان تنگ شده است.

معاون صدای رسانه ملی در پاسخ به این سوال که پیام شهدا بر ما چیست، گفت: خواهشمندم غبار روی کتاب غریب نهج‌البلاغه را بزدایید و با امیر‌المومنین (ع) بیشتر رفاقت کنیم. امیر‌المومنین (ع) می‌فرمایند اجرِ مجاهدِ شهیدِ فی سبیل‌الله از کسی که امکان ارتکاب به گناه را دارد، ولی عفت بورزد بالاتر نیست. این جمله پیام شهدا به ماست. شهدا می‌گویند ما رفتیم، تا انسانیت و امر خدا بماند. مجاهد شدن خیلی سخت است؛ چون باید به درون خود هجرت کرد؛ درحالی که تمنیات زیاد است و عشق به زنده ماندن وجود دارد.

فضیلت یاد شهدا کمتر از شهادت نیست

در ادامه مراسم قاضی‌زاده هاشمی با نقل از جمله‌ای از حضرت آقا درباره شهدا گفت: حضرت آقا جمله معروف دارند که فرمودند: فضیلت یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. مقام شهدا والاست و دسترسی‌هایشان گسترده است. آن‌ها می‌توانند در همین عالم مداخله کنند. ما به شهدا نیاز داریم؛ آن‌ها دستشان باز است که می‌توانند حاجت بدهند. پس شهدا نیازی ندارند، ما از آن‌ها نام ببریم. جامعه و مردم به یادآوری نام آن‌ها نیازمندند.

چگونه یک خبرنگار به عالی‌ترین استراتژیست‌ جنگ تبدیل می‌شود؟

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه عزیزانمان در رادیو تصمیم گرفتند ۱۴۰ شهید را روایت کنند و باب معرفی به شهدا را باز گذاشتند، افزود: هر جامعه قهرمانانی برای خود معرفی می‌کند. در صنعت روایت سینمایی که در دنیا به راه افتاده، کشور‌های ترکیه، کره و ... در افسانه‌ها به دنبال قهرمانان می‌گردند، تا آن‌ها را برجسته کنند، داستان‌سازی کنند و به جامعه معرفی کنند، تا به کشورشان هویت ملی بدهند. در نهایت بگویند ما تاریخ داریم. ما انسان‌های دارای تمدن هستیم.

اگر شهدا را درست معرفی کنیم، جامعه عاشق آن‌ها می‌شوند

به گفته وی، اما ما همانطور که در گذشته تمدن داشتیم و در تاریخ اسلام و ایران قهرمانان قابل تکیه داریم، در برای امروز هم شخصیت‌های قابل ارائه داریم. شخصیت‌هایی که اگر به آن‌ها نپردازیم، به خودمان ظلم کردیم. اگر شهدا را درست معرفی کنیم، جامعه عاشق آن‌ها می‌شوند. چون سراسر وجود شهدا عشق به وطن و فرهنگ و مردم و دینشان دیده می‌شد. به همین دلیل عزیزترین داشته هایشان که جانشان بود، هدیه کردند. یک انسان عاشق به مرحله ایثار می‌رسد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه با رهبری که امام خمینی (ره) داشت، در همه اقشار قله‌ها را می‌بینیم، توضیح داد: ما در جامعه خبرنگاری قله‌های بزرگی را می‌بینیم. شهید حسن باقری نمونه خبرنگاری است که از سمت خبرنگاری به عالی‌ترینِ استراتژیست‌های جنگ در دنیا تبدیل شد. هنوز طراحی‌های عملیاتی یک جوان ۲۳ ساله در بعضی از دانشگاه‌های جنگ تدریس می‌شود. چطور جوانی که آموزش ندیده به این مرحله می‌رسد که بزرگان علم جنگ از او نام ببرند.

به گفته وی، شهدای عزیز صداوسیما کم نیستند. انصافاً صداوسیما در ایام جنگ نقش جدی در روایت جنگ داشت؛ خبرنگاران در خط مقدم بودند. الان هم بعضی از خبرنگاران در خط مبارزه با دشمنان و استکبار جهانی هستند. آن‌ها تحریم و تهدید به ترور می‌شوند. همه این‌ها نشان دهنده این است که اگر خبرنگاری به درستی به وظیفه‌اش عمل کند و مظلوم را نقل کند، در معرض شهادت یا تهدید قرار می‌گیرد.

در انتهای مراسم از خانواده‌های شهدای از جمله مجید پازوکی، علی تجلایی، حسین فهمیده، سجاد زبرجدی سهراب، محمد ثامنی راد، رضا حاجی زاده، احمد گودرزی، علیرضا قاسمی، سردار احمد سوداگر و محمود کاوه، بابک نوری هریس، محمد حسین نظر نژاد، محمد بروجردی، محمد حسن اسدی طوسی، سردار مدافع حرم حسین همدانی، خلبان احمد کشوری، محمد اصغری خواه، ولی الله چراغچی مسجدی، سید جلیل میری ورکی، میرزا محمد سولگی، منصور گلی، سعید انصاری، یوسف کلاهدوز، مصطفی ردانی پور، فرمانده جاوید مهدی باکری، خانواده شهدا امیر سرلشکر حسین مقیمی، شهید عباس آبیاری، سرلشکر حسن آبشناسان، علیرضا موحد دانش، حسین محرابی، عباس دوران، رضا فرزانه، شهید ورزشکار ابراهیم هادی، علمدار ستار اورنگ تقدیر شد.