انیمیشن «مرد عنکبوتی ۲» بسیار منطبق بر زمانه خودش است

 برنامه « نقد سینما » در بخش سینمای جهان میزبان آرش خوشخو و محمدرضا مقدسیان با موضوع بررسی و نقد «مرد عنکبوتی۲» بود. 

آرش خوشخو، منتقد سینما ابتدا گفت: این اثر آنقدر پر از جزئیات است که به شما اجازه چشم برداشتن از تصویر نمی‌دهد و حتی به داستان‌ها و فیلم‌های دیگر مرد عنکبوتی ارجاع داده می‌شود. انیمیشن «مرد عنکبوتی۲»، اثری ۱۴۰ دقیقه‌ای پر و پیمان بود که از ثانیه اول تا آخر شما با بمباران تصاویر و اطلاعات هستید. برای درک چنین اثری، باید سواد ذهنی را هم ارتقا داد. 

وی ادامه داد: درک مساله دنیای موازی پیچیده و حال و تماشای آن در دنیای انیمیشن بسیار پیچیده‌تر هم هست. انیمیشن «مرد عنکبوتی» شبیه به آثار کریستوفر نولان بود. یک محصول فرهنگی است که هم مخاطب را راضی نگه داشته و هم منتقدان سخت‌گیر را.

این منتقد تاکید کرد: کسی که این انیمیشن را تماشا می‌کند، ذهنش به بازی گرفته و خود به خود از ذهنیت قوی‌تری برخوردار می‌شود. ما همیشه در قهرمانان ضعف هوش داریم. این نوع کارتون‌ها کودکان باهوش‌تری تحویل جامعه می‌دهد. نشان دادن شجاعت و خلاقیت در انیمیشن بسیار مهم است که اخیرا به کارتون‌ها برگشته است. اما این سری کارتون برگرفته از بازی‌های کامپیوتری سبب باهوش شدن بچه‌ها می‌شود. 

در ادامه محمدرضا مقدسیان بیان کرد: برای ورود به این انیمیشن من از کلمه چگال استفاده می‌کنم و انطباق یک اثر با زمانه خودش. سرعت تبادل اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی، جریان متاورس به معنای جهان مجازی، نوع نگاه به سرعت انتقال اطلاعات، تفاوت نسل‌ها در کشور‌های مختلف و حجم بازی‌های رایانه‌ای جهان ذهنی جدیدی را در نسل تازه شکل داده است. 

انیمیشن «مرد عنکبوتی ۲» بسیار منطبق بر زمانه خودش است

وی افزود: انیمیشن «مرد عنکبوتی۲» بسیار منطبق بر زمانه خودش است. مجموع تکنیک‌های موجود در انیمیشن پیوند دقیق بین فرم و محتواست. وقتی از جهان‌های موازی حرف می‌زنیم، باید آن را در شخصیت‌پردازی و طراحی گرافیکی هم نمود دهیم. در انیمیشن «مرد عنکبوتی۲» برای تک تک شخصیت‌ها از سبک هنری متفاوتی استفاده شده است؛ که هر کدامشان فلسفه خودش را دارد. اتفاق مهمی که همه این مسائل را معنا‌دار می‌کند؛ بازتولید برند‌های تولید شده از قبل است و به روز کردن برند است. 

این منتقد خاطرنشان کرد: طبع نسل جدید پیدا شده است. از طرفی قواعد اصلی مانند خانواده، سالم زیستن، اراده فردی، مسئولیت‌پذیری و اولویت قرار دادن عشق هیچگاه در آثار تغییر نمی‌کند. 

او در پایان بحث خاطرنشان کرد: مسئولان فرهنگی ما «مرد عنکبوتی۲» را حتماً ببینند. مصرف نوجوان‌های ما اکنون همین است. جهان نوجوان‌ها در بازی‌های آنلاینشان است. ویژگی‌های تکنیکی این انیمیشن درخشان است و این اثر به لحاظ محتوایی حرف‌هایی می‌زند که مسئولان فرهنگی ما اصلا به آن فکر هم نمی‌کنند.