نقش‌های به یادماندنی ریما رامین‌فر

ریما رامین‌فر به عنوان یکی از بازیگران مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون، نقش‌های مهم زیادی از خود به جا گذاشته است. گرچه بیشتر از همه با نقش هما در «پایتخت»، مورد توجه قرار گرفته و در ذهن‌ها ثبت شده اما کارنامه‌ای قابل تامل دارد. این روزها با اکران فیلم « هتل » به کارگردانی مسعود اطیابی شاهد بازی متفاوتی از او هستیم. رامین‌فر در همراهی با پژمان جمشیدی و صدف اسپهبدی، موقعیت‌های کمدی جالبی را رقم زده است. به این بهانه نگاهی داریم به آثار مهم کارنامه این بازیگر.

ریما رامین‌فر علاوه بر « پایتخت » در سریال‌های « من مستاجرم » و «چک برگشتی» هم برای تلویزیون بازی کرده که بیشتر از همه با نقش هما در میان مخاطبان ماندگار شده است.

نان و عشق و موتور هزار | آویشن‌ | ابوالحسن داوودی | 1379

ریما رامین‌فر سال 1379درحالیکه سابقه بازی در چند تئاتر را داشت، با فیلم «نان و عشق و موتور 1000» به کارگردانی ابوالحسن داوودی برای اولین بار پا به سینما گذاشت. محور اصلی فیلم دختری به اسم باران با بازی بهاره رهنما بود که باید برای رسیدن به سهم‌الارث در مدت زمان کوتاهی ازدواج می‌کرد و رامین‌فر در این فیلم نقش آویشن، دخترعموی او را بازی می‌کرد. نقش او چندان پررنگ نبود و فقط از آنجایی که همه فکر می‌کردند رژیم دارد و از طرف دیگر مدام درحال خوردن شکلات و ناخنک زدن به کیک و غذا بود در ذهن‌ها ماندگار شد. او کم حرف می‌زد و معمولا دور از همه می‌نشست و تنهایی خوراکی می‌خورد.

یه حبه قند | اعظم | رضا میرکریمی | 1389

یکی از مهمترین ویژگی‌های فیلم «یه حبه قند» به کارگردانی رضا میرکریمی این بود که شمایی بسیار ملموس از خانواده‌ پرجمعیت یزدی را به تصویر می‌کشید. عروسی پسند، دختر کوچک خانواده بود و همه خواهرها و برادرها با عروس‌ها و دامادها دورهم جمع شده بودند. رامین‌فر در نقش اعظم، یکی از بامزه‌ترین شخصیت‌های فیلم بود. او بسیار شیرین با لهجه یزدی حرف می‌زد و حتی در جدی‌ترین موقعیت‌ها هم چیزی می‌گفت که لبخند روی لب‌ها می‌آمد. شوخی‌ها و خنده‌هایش آنقدر باورپذیر بود که انگار او را هزار بار دوروبر خودمان در مهمانی‌های خانوادگی دیده‌ایم. مهربانی و حمایت‌گری اعظم بخصوص در موقعیت‌های سخت هم از جمله ویژگی‌های دیگرش بود. رامین‌فر مقابل دوربین میرکریمی در این فیلم کاملا زندگی می‌کرد و برای آن نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره بیست‌ونهم فیلم فجر شد.

نقش‌های به یادماندنی ریما رامین‌فر

پایتخت | هما سعادت | ریما رامین‌فر | 1390 تا 1398

یکی از شخصیت‌های اصلی سریال «پایتخت»، هماست که درواقع شاه‌نقش ریما رامین‌فر به حساب می‌آید و برای همیشه این نام روی پیشانی‌اش می‌‌ماند. هما یک جورهایی مغز متفکر این خانواده است. برخلاف نقی، احساسی عمل نمی‌کند و همیشه با درایت و منطق پیش می‌رود. او سواد بیشتری دارد و روی زبان انگلیسی هم مسلط‌ است. به طور کلی در تمام فصل‌ها اوست که شرایط را مدیریت می‌کند. رامین‌فر از یک طرف سعی می‌کند مسائل را هندل کند و از سوی دیگر چیزی از مهربانی و محبتش کم نشود. بیشتر از همه حرص می‌خورد اما مدام تلاش می‌کند آب توی دل کسی تکان نخورد. نکته مهم اینکه همه یک جور دیگری روی او حساب می‌کنند. خود رامین‌فر در مصاحبه‌هایش گفته که هیچ وقت نمی‌تواند به اندازه هما صبور باشد.

سیزده | مهری | هومن سیدی | 1391

رامین‌فر در فیلم «سیزده» هم حضور پررنگی ندارد. با این حال مهری جزو نقش‌های مهم او به حساب می‌آید. ماجرا درباره پسر نوجوانی به اسم بمانی است که مادرش به خاطر اختلاف با پدر خانه را ترک می‌کند و پدر هم مدام غرق کار است. بمانی به خاطر تنهایی و عقده‌هایی که برایش به جود می‌آید به جوان‌های خلاف بزرگتر از خودش پناه می‌برد و به دردسر می‌افتد. مهری برمی‌گردد و سعی می‌کند جبران کند و با درست کردن همه چیز پسرش را برگرداند. مهر مادرانه‌اش در قبال بمانی و اختلاف و دعوایش با پدر او جزو نکات مهم بازی رامین‌فر در این فیلم است. رامین‌فر در این فیلم مقابل همسرش امیر جعفری بازی داشت.

ابدویک روز | شهناز | سعید روستایی | 1394

رامین‌فر در «ابدویک روز» نقش شهناز، دختر بزرگ این خانواده را بازی می‌کند؛ تنها عضو خانواده که ظاهرا سروسامان گرفته و از آن خانه رفته است. با این حال اما مشکلات او از بقیه هم بیشتر است. او از اینکه خارج از شهر زندگی می‌کند ناراحت است و نمی‌تواند کنترلی روی پسر نوجوانش  که در سن بلوغ قرار دارد داشته باشد. با اینکه می‌داند خانواده‌اش درگیر مشکلات خودشان هستند اما باز هم روی آنها حساب می‌کند تا اوضاعش را درست کنند. برخلاف اینکه در اکثر نقش‌ها به عنوان بزرگتر ظاهر می‌شود و کاری از پیش می‌برد، در این فیلم، رامین‌فر سعی کرده روی موضع استیصال این شخصیت بیشتر تمرکز کند. به نحوی که او هم یک تلخی دیگر به خانواده تحمیل می‌کند.

 

زاپاس | زری | برزو نیک‌نژاد | 1394

در فیلم «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد، نقش همسر داوود با بازی امیر جعفری را دارد؛ مربی یک تیم فوتبال که تمام زندگی‌اش به نحوی تحت تاثیر مسابقه و آورده‌های مالی که احتمالا برایش خواهد داشت قرار گرفته است. رامین‌فر در این فیلم هم در جایگاه زن روستایی مهربانی ظاهر شده که مدام تلاش می‌کند اعضای خانواده را باهم آشتی دهد و صلح ایجاد کند. با این حال گهگاه هم از کوره در می‌رود و از خانه قهر می‌کند. نقش رامین‌فر در فیلم «زاپاس» تفاوت چندانی با آثار قبلی ندارد اما یکی از مهمترین شخصیت‌های این فیلم است.

هتل | عمه | مسعود اطیابی | 1402

یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های رامین‌فر را در فیلم «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی شاهدیم. او اینبار نقش یک عمه‌ متمول را بازی کرده که در کیش خانه ویلایی بزرگی دارد و می‌خواهد ارث زیادی به برادرزاده‌اش بدهد. همسرش فوت کرده اما او تنهایی را حس نمی‌کند چون تمام مدت با روح او ارتباط می‌گیرد. عمه به نحوی وارد بازی شخصیت‌ها می‌شود و خودش بدون اینکه بخواهد به عنصری برای مخفی‌کاری‌های پیاپی تبدیل می‌شود. رامین‌فر با کنجکاوی زیاد، چهره متعجب و خندان، تلاش همیشگی‌ برای حل مشکلات رامین و سهیلا و آرامشی که همیشه همراهش است باعث شده در موقعیت‌های کمدی این فیلم بسیار موثر عمل کند. همراهی او با پژمان جمشیدی و صدف اسپهبدی، چرخه جالبی را تشکیل داده است.