هزینه ساخت فیلم «گاو» داریوش مهرجویی چقدر شد؟

در گزارشی با اقتباس از سندنامه شماره ۱۵ آرشیو ملی ایران(سازمان اسناد و کتابخانه ملی ) مطلبی رادرباره ساخت فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی منتشر کرده ایم.

در این سند آمده که داریوش مهرجویی پس از ساخت اولین فیلمش «الماس ۳۳» با این شرط امکان نمایش فیلم «گاو» را به دست آوردهاست که اول فیلم بنویسند: «داستانی که در این فیلم از نظر تماشاچیان محترم می‌گذرد، مربوط به چهل سال قبل است.» چون نمایش روستایی فقیر ۶ سال پس از اصلاحات ارضی، باب میل رژیم پهلوی نبود که ادعا می‌کرد ایران را به کشوری مدرن تبدیل کرده است.

در قراردادی که در ۱۴ خرداد ۱۳۴۷ بین اداره کل امور سینمایی کشــور و غلامحسین ساعدی و داریوش مهرجویی برای ساخت فیلم«گاو» امضا شد، حق‌الزحمه کارگردانی و تنظیم سناریو، دکوپاژ، امتیاز کتاب و دستمزد هنرپیشگان و یک فیلمبردار مقطوعا به مبلغ۱.۴۵۰.۰۰۰ ریال معادل ۱۴۵ هزارتومان بود.

هزینه ساخت فیلم «گاو» داریوش مهرجویی چقدر شد؟

ساخت دکور و پرداخت دستمزد سیاهی لشکر و پذیرایی هنرپیشگان و کارکنان فیلم و منش صحنه و عکاس در مجموع مبلغی حدود ۶۸هزار تومان برآورد شده بود.

مهرجویی درباره لوکیشن فیلم هم در کتاب «مهرجویی کارنامه چهل ساله» گفته: «ساعدی روستایی در حوالی تبریز را برای لوکیشن فیلم پیشنهاد داد اما وزارت فرهنگ و هنر با دیدن عکس‌های روستا نپذیرفت تا اینکه روستایی در حوالی قزوین انتخاب شد که به گفته مهرجویی بازهم ایراد گرفتند. آن‌ها معتقد بودند خیلی ویرانه اســت. آخر آن روزها مدام شــاه صحبت از عبور از دروازه تمدن بزرگ می‌کرد بــه همین خاطر اجازه نمی‌دادند مکانی ناآباد به مردم نشان داده شود. گفتند بروید قدری در و دیوار آنجا را رنگ کنید، شکل‌اش را سامان دهید بعد بیایید ببینیم چه کار باید بکنیم. ما هم رفتیم. چند دیـوار آنجا را رنگ کردیم، یک حوض بزرگ وسط میدان آنجاساختیم و به این ترتیب موافقت شــد تا فیلم «گاو» ساخته شود.»

گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی سال ۱۳۴۸ براساس مجموعه عزاداران بیل غلامحسین ساعدی ساخته شد و از جشنواره فیلم ونیزجایزه گرفت.