وقتی آقای خواننده تبلیغ کتانی می‌کند

فرآیند تولید و ارائه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر به ویژه ایام «کرونا» و «پسا کرونا» تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارائه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمی‌توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای روی می‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریبا تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.

اتفاقا ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و هم فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازی را ایجاد کرده است که این مسائل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که پرداختن به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.

مرور محدودی داریم به فعالیت‌ها و مطالب منتشر شده هنرمندانی چون سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی، علیرضا طلیسچی خواننده موسیقی پاپ، مصطفی راغب خواننده موسیقی پاپ، علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی، بهنام بانی خواننده موسیقی پاپ، کیهان کلهر نوازنده و اهنگساز موسیقی ایرانی که مطالب مربوط به انها در فضای مجازی با واکنش هایی روبه رو شده است.

سالار عقیلی؛ برگزاری چند کنسرت و حضور پر رنگ در تبلیغات

سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی که طی سال های اخیر آثار ماندگار و پرطرفداری را در حوزه موسیقی تیتراژها، آلبوم ها و تک آهنگ پیش روی مخاطبان قرار داده است، مشغول برنامه ریزی و تدارک برای برگزاری کنسرت در تهران و شهرهای مختلف کشور است که از آن جمله می توان به برپایی کنسرتی در شهر فیروزکوه اشاره کرد.

این خواننده اما فارغ از آنچه در موسیقی به آن می اندیشد، طی ماه های اخیر به شدت توجه و تمرکز خود را معطوف به حضور در آگهی های تبلیغاتی بنگاه ها و موسسات اقتصادی کرده که به طور حتم برای او دربرگیرنده منفعت های مالی زیادی است. چارچوب و مسیری که در همه جای دنیا مشابه آن دیده می شود و امری اجتناب ناپذیر برای سلبریتی ها و چهره های شاخصی است که در عرصه های مختلف هنری و ورزشی مشغول به فعالیت هستند.

اما از نکات مهمی که در این مسیر می تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد انتخاب برندها و موسساتی است که بسته به جایگاه هنری و ورزشی سلبریتی ها و چهره ها می تواند با انتخاب های سنجیده و برنامه ریزی تر شده ای همراه باشد، موضوعی که فعلا به نظر می آید برای تعدادی از هنرمندان از جمله سالار عقیلی با پیشینه محکمی که در موسیقی ایرانی دارد، محلی از اعراب ندارد و او فعلا به پیشنهاد تبلیغ برای انواع و اقسام بنگاه های اقتصادی و عرضه کالا پاسخ مثبت می دهد. تا جایی که اخیرا از این خواننده مطرح کشورمان تبلیغ یک فروشگاه فروش کفش هم در فضای مجازی دیده شد. شرایطی که هنوز برخی ها بر این باورند آنچه ارائه شده تمهیدات تصویری مربوط به ماجرای «هوش مصنوعی» است که سالار عقیلی را در یک فروشگاه فروش کفش اسپرت جای داده است.

به هرترتیب موضوع حضور ستاره های ورزش و هنر در تبلیغات امر بدیهی است که گرچه مخالفان و موافقانی هم دارد، اما می بایست به واسطه جایگاه و ارزش هنری و فنی که ستاره ها و سلبریتی ها برای به دست آوردن آن سال ها تلاش کرده اند، کمی سنجیده تر و برنامه ریزی شده تر نسبت به شان و جایگاه اجتماعی شان اقدام به حضور در تبلیغات کنند.

سالار عقیلی

علیرضا طلیسچی؛ انتشار یک تک آهنگ و استقبال عجیب مخاطبان

علیرضا طلیسچی از خوانندگان مطرح موسیقی پاپ کشورمان که طی ماه های گذشته آثار و کنسرت هایش با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است، در این چند روز تک آهنگ «پاقدم» را منتشر کرد.

این قطعه شاد که ملودی آن در حال و هوای آثار موسیقایی دهه شصت منتشر شده، به قدری فراگیر شده است که بسیاری از کاربران در فضای مجازی و صفحه های شخصی خود بسته به خلاقیت و ایده های خود از آن برای ساخت کلیپ ها و نماهنگ های مختلف استفاده کرده و حتی شوخی های خنده داری را با این آهنگ انجام دادند.

علیرضا طلیسچی از پس استقبال عجیب و غریب مخاطبان از این قطعه بود که در پستی نوشت: «درست مثل آغاز، همان قدر پرشور، دوستتان دارم، مرسی که انگیزه راه من بودید. خستگیم در رفت.»

این خواننده موسیقی پاپ در روزهای پیش رو علاوه بر برگزاری کنسرت در تهران، تصمیم دارد در شهرهای مختلف کشور نیز کنسرت هایی را برگزار کند.

علیرضا طلیسچی

مصطفی راغب؛ دلشوره های یک خواننده از جنگ غزه

مصطفی راغب از خوانندگان دغدغه مند و با تکنیک موسیقی پاپ هم که طی روزهای گذشته بار دیگر با انتشار متنی در فضای مجازی با کودکان شهید غزه ابراز همدردی کرد و نوشت:

«وقتی تصویر موشک باران ظالمان و رژیم صهیونیسم را می بینم دلم طاقت نداره. پای تلویزیون می شینم قلبم به درد میاد ... تصاویر کودکان بی گناه که کشته شدن ... وای گفتنش هم سخته.

نزدیک به سه هفته ۷ هزار کشته! تو رو خدا بین لبخندها و شادی هامون که می دونم این روزها خیلی کمتر از قبله به یاد مردم مظلوم و ستمدیده غزه هم باشیم ... خدا حواسش هست بهمون، بنده هایی رو که به فکر دیگران هستند رو یه جور دیگه نگاه می کنه ...

به خدا جنگ، تصادف و اتفاقاتی از این قبیل فقط برای دیگران یا همسایه نیست ... خدا بعضی وقت ها بنده هاش رو امتحان می کنه ببینه طرف فقط به فکر خودشه یا نه ... دنیا چرخ و فلکه.»

مصطفی راغب

انتشار یک عکس؛ تصویر یک ساز و چند واکنش جالب توجه

یکی دیگر از سوژه هایی که در روزهای گذشته با واکنش های متفاوت و جالب توجهی رو به رو شد، انتشار عکسی منسوب به بمباران شهر غزه توسط رژیم صهیونیستی بود که در آن ۲ شهروند از پس تخریب کامل ناشی از بمباران ساختمان یک ساز عود را از میان خرابه ها جا به جا می کنند.

انتشار این تصویر منسوب به بمباران اخیر غزه که تاکنون منجر به شهادت هشت هزار فلسطینی شده است، موجب واکنش های جالب توجهی از سوی کاربران در فضای مجازی شده و هریک به تناسب موقعیت شغلی و ارادتی که به موسیقی داشتند نسبت به این تصاویر مطالب متعددی را منتشر کردند.

البته طی روزهای گذشته پس از بمباران وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه عکس های دردناک متعددی پیش روی مخاطبان قرار گرفته که بسیاری از هنرمندان فعال عرصه های مختلف به ویژه موسیقی در تمام دنیا نسبت به این وقایع دردناک و ضد انسانی واکنش های متفاوتی نشان دادند. واکنش هایی که بعضا به انتشار مطلب، ویدئو و تولید تک آهنگ هایی منجر شده است.

علیرضا قربانی؛ لحظه دیدار نزدیک است

علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی که طی یکی دو سال اخیر با تولید و اجرای پروژه «با من بخوان» مخاطبان بسیاری را معطوف به آثارش کرده است، در ماه های گذشته بود که پس از برگزاری تور کنسرت های شهرستان و تهران خود، تصمیم گرفت تور کنسرت های خارج از کشورش را نیز آغاز کند.

وی در پستی نوشته بود: «در این روزهای سپری شده با تمام سختی ها و مشکلاتی که در برگزاری کنسرت در برخی شهرها وجود دارد، خوشحال و خرسندیم که شب های متعددی را مشتاقانه با شما عزیزان بودیم، چرا که دیدار با علاقه مندان در شهرهای مختلف ایران هم پای عزیزان تهرانی همواره از دغدغه های اصلی گروه ما بوده و هست. به امید روزهای پیش رو و دیدار شما عزیزان در دیگر شهرهای میهن عزیزمان.»

این خواننده طی روزهای گذشته در تازه ترین پست خود نوشت: «لحظه دیدار نزدیک است ... هم وطنان عزیز مقیم کانادا، باعث افتخاراست که به زودی و در هفته های آینده در چهار شهر کلگری، ونکوور، تورنتو و مونترال به دیدار شما عزیزان می آییم.»

علیرضا قربانی

کیهان کلهر؛ ردپای کفش سارق و یادداشت جالب توجه همسر

زهره سلطان آبادی همسر کیهان کلهر، نوازنده و آهنگساز مشهور ایرانی با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام از سرقت برخی لوازم منزلشان خبر داده است.

زهره سلطان آبادی با انتشار عکسی از رد پای کفش سارق در منزلش نوشت: «برای چند ساعت به شدت خشمگین بودم، حالا خشمم فرو نشسته و بیشتر به جزئیات توجه می کنم. دیدم دستکش بوکس و مکمل ورزشی و دستگاه اسپرسو ساز و کُت‌های چرمی خلبانی و موتورسواری را هم برداشتی، حدس زدم که اهل ورزش باشی. دیدم عطرها و کیف‌های زنانه را هم برداشتی، حدس زدم که شاید زن عزیزی در نظرت داشتی. شاید تو، ای صاحب این رد پا، پیامم را دیدی و اینجا یا به هر شکلی با من تماس گرفتی. می خواهم بدانی که درِ مهر و حتی دوستی، هیچ وقت از سوی اهل این خانه که تو دیشب ناخوانده واردش شدی به رویت بسته نیست.»

گویا کاربران فضای مجازی با توجه به فاجعه رخ داده در منزل داریوش مهرجویی، از این ادبیات همسر کیهان کلهر ابراز نگرانی کرده اند.

بهنام بانی؛ زبانت اگر شیرین باشد

بهنام بانی خواننده موسیقی پاپ کشورمان هم که در این روزها به شدت درگیر برگزاری کنسرت های تهران و شهرستان خود است، با انتشار متنی در تازه ترین پست صفحه شخصی خود بازهم از کلید واژه ترکاندن در کنسرت پایتخت حرف زده و به هوادارانش قول برگزاری کنسرت های خوب را داده است.

وی با انتشار متنی احساسی نوشته است: «اگر عشق بنوازد، همه خلقت خواهند رقصید، زبانت اگر شیرین باشد همه پروانه ها گرد تو خواهند آمد. قلب دریای رحمت باشد. همه در آن جای خواهند گرفت. پس عشق را بنواز. با زبان شیرینت بخوان و با قلبت پذیرا باش. تهران ۱۸ و ۱۹ آبان می ترکونیم کنار هم.»