اهدای جوایز آسیا و پاسیفیک به 2 فیلم از ژاپن

شب پیش برندگان جوایز آسیا و پاسیفیک ۲۰۲۳ در استرالیا معرفی شدند. امسال ژاپن در این جوایز جایگاه بیشتری را به خود اختصاص داد و جدیدترین فیلم ویم وندرس فیلمساز آلمانی با عنوان «روزهای عالی» که در توکیو ساخته شده و فیلم جدید سازنده « ماشین مرا بران » یعنی ریوسکه هاماگوچی جوایز برتر را به خود اختصاص دادند.

«روزهای عالی» به کارگردانی وندرس که در جشنواره کن هم درخشید، موفق شد تا جایزه بهترین فیلم آسیا و پاسیفیک را از آن خود کند و از سوی دیگر فیلم موفق جشنواره ونیز یعنی «شیطان وجود ندارد» ساخته هاماگوچی، جایزه بزرگ هیات داوران را دریافت کرد.

وندرس با دریافت این جایزه با پیام ویدیویی گفت: عجب افتخاری؛ به خصوص برای یک کارگردان آلمانی. این فیلم از جنبه‌های بسیار برای همه ما رویایی بود که به حقیقت پیوست، به ویژه که کوجی یاکوشو بزرگ نقش اصلی را بازی کرد.

«روزهای عالی» درباره هیرایاما فردی است که کارش تمیزکردن توالت‌های عمومی توکیو است. به نظر می‌رسد وی از زندگی ساده خود کاملا راضی است. خارج از کار روزانه که برنامه‌ای بسیار ساختارمند دارد، او عاشق موسیقی و کتاب و درختان است و از آنها عکس می‌گیرد. این فیلم به عنوان نماینده ژاپن در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار معرفی شده است.

«شیطان وجود ندارد» دومین برنده مهم جوایز آسیا پاسیفیک ساخته هاماگوچی است که با «ماشین مرا بران» جایزه بهترین فیلم ۲۰۲۱ را برده بود. این فیلم داستان تاکومی و دخترش هانا را روایت می‌کند که در روستای میزوبیکی نزدیک توکیو زندگی می‌کنند. آنها مثل نسل‌های قبل، در هماهنگی با چرخه و نظم طبیعت زندگی متواضعی دارند، اما طرح ساخت یک مکان زیبا در منطقه، هم تعادل اکولوژیکی و هم شیوه زندگی مردم محلی را به خطر می‌اندازد.

سلین سانگ هم با ساخت اولین فیلمش «زندگی‌های گذشته»، جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

جایزه بهترین بازیگری نیز به مونا حوا بازیگر فلسطینی، برای بازی در فیلم اردنی «انشالله یک پسر» اهدا شد. در این فیلم که اولین فیلم امجد الرشید است، حوا نقش مادر دختر جوانی را بازی می‌کند که با مرگ ناگهانی شوهرش با قوانین سخت ارث روبه‌رو می‌شود و زندگی‌اش به هم می‌خورد.

حوا گفت این فیلم که واقعیت‌های زندگی ما را زیر سوال می‌برد، نه تنها برای آموزش مردم و وادار کردن آنها به تفکر ضروری است، بلکه وقتی نمی‌توانیم راحت صحبت کنیم، صدای ما می‌شود.

هیات داوران بین‌المللی جوایز امسال کلارا لا (استرالیا) به عنوان رییس هیات داوران، آنا کاتچکو (آلمان)، یئو یان‌یان (مالزی)، هیدهو اوراتا (ژاپن، سنگاپور) و فیصل بالتیوور (عربستان سعودی) بودند.

اهدای جوایز آسیا و پاسیفیک به 2 فیلم از ژاپن

فهرست کامل برندگان چنین است:

بهترین فیلم

«روزهای عالی» از ژاپن به کارگردانی ویم وندرس

جایزه بزرگ هیات داوران

«شیطان وجود ندارد» از ژاپن به کارگردانی ریوسکه هاماگوچی

بهترین فیلم جوانان

«باورینا سالو» از قزاقستان به کارگردانی آسخات کوچینچیرکوف

بهترین فیلم انیمیشن

«آژیر» از فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ، بلژیک به کارگردانی سپیده فارسی

بهترین فیلم مستند

«در برابر جزر و مد» از هند، فرانسه به کارگردانی سارونیک کائور

بهترین کارگردان

سلین سانگ برای «زندگی‌های گذشته» از کره، آمریکا

بهترین فیلمنامه

آنتونی شیم برای «پسر برنجی می‌خوابد» از کانادا، کره

بهترین فیلمبرداری

عظمت دولاتوف برای «قاس» از قزاقستان

تقدیر ویژه برای فیلمبرداری

کروم رودریگز برای «شهروند مقدس» از گرجستان، فرانسه، بلغارستان

بهترین بازیگر

مونا حوا برای «انشالله یک پسر» از اردن