تحلیل بازی هنگامه قاضیانی در سریال جنجالی «سرزمین مادری»

یکی از نکات مهم سریال « سرزمین مادری »، تبحر کمال تبریزی در انتخاب بازیگران برای نقش‌های اصلی است. تبریزی سال 1386 بعد از اینکه بازی هنگامه قاضیانی را در فیلم «به همین سادگی» دیده است، تصمیم گرفته نقش جمیله را در این سریال به او واگذار کند؛ انتخابی عجیب و پرریسک اما بسیار هوشمندانه که نتیجه درخشانی در پی داشت. این انتخاب باعث شد قاضیانی سال 1387، درست یک سال بعد از ایفای نقش طاهره مهربان، درونگرا و ساکت فیلم رضا میرکریمی، در قالب زنی جدی و خشن، جذبه و خشونت را در اوج کمال به نمایش بگذارد. اگر سریال «سرزمین مادری» همان زمان پخش می‌شد، قاضیانی در کنار نقش طاهره، با «جمیله» هم ماندگار می‌شد.
در قسمت‌های ابتدایی سریال «سرزمین کهن» با شخصیت «جمیله» درحالی آشنا شدیم که با سنگدلی تمام مقابل رهی می‌ایستاد و با رفتار بسیار زشتی او را از خانه بیرون می‌کرد. همین معرفی ابتدایی کافی بود که از آن به بعد انجام هیچ حرکت خشنی را از او بعید ندانیم. هنگامه قاضیانی در این نقش تلاش می‌کند مدام قدرتش را به رخ بکشد و جز عمه‌خانم از کس دیگری حساب نمی‌برد. او به همه افراد خانواده بخصوص رهی نگاهی از بالا دارد و با حرکات چشم و ابرو، این موقعیت را به درستی نمایش می‌دهد.
 هنگامه قاضیانی با آنالیز درستی که از کاراکتر «جمیله» داشته توانسته تصویری باورپذیر از این زن در سریال «سرزمین مادری» ارائه دهد.
یکی از ویژگی‌های مهم شخصیت جمیله، جایگاه اجتماعی بالایش است؛ چیزی که او را از عروس دیگر عمه‌خانم یعنی سوسن با بازی میترا حجار متفاوت می‌کند. جمیله توسط خود عمه از میان اشراف انتخاب شده و جایگاه ویژه‌ای نزد او دارد. برخلاف سوسن که از طبقه پایین جامعه آمده و عمه او را به رسمیت نمی‌شناسند. قاضیانی تلاش می‌کند این تفاوت جایگاه با عروس دیگر خانواده را به درستی منتقل کند. به همین دلیل هم کم حرف می‌زند و تسلط زیادی روی گفتارش دارد اما با اخم و نگاه‌های شماتت‌آمیزش کاری می‌کند حساب کار دست همه بیاید.
در قسمت‌های ابتدایی سریال «سرزمین مادری» با دختری خودخواه و نمک‌نشناس به اسم شاپرک روبه‌رو می‌شویم که به رهی توهین می‌کند و بعد از مدتی می‌فهمیم دختر جمیله است؛ زنی که دخترش را هم مثل خودش بار آورده و مدام او را از معاشرت با افراد پایینتر از خودش نهی می‌کند. جمیله رهی را بسیار سطح پایین و دور از شخصیت خانوادگی‌شان می‌داند و به همین دلیل هم به خودش اجازه می‌دهد با او چنین رفتاری داشته باشد و این مسئله به دخترش هم منتقل شده است. پس از گذشت زمان، وقتی رهی و شاپرک به صلح می‌رسد، جمیله حتی روی احساسات آنها هم مداخله می‌کند تا مبادا دخترش با افرادی دور از شأن و شخصیت خانوادگی‌اش رشد کند. در قسمت جدید سریال جمیله مقابل رهی می‌ایستد تا به دوستی او با پسرش هم خاتمه دهد. نکته قابل توجه اینجاست که با وجود خصومتی که با رهی دارد، حتی حاضر نمی‌شود با او همکلام شود. این مسئله به همان شخصیت درست و دقیقی برمی‌گردد که برای جمیله طراحی شده و قاضیانی به بهترین شکل ایفا کرده است.
 هنگامه قاضیانی یکسال بعد از بازی در نقش «طاهره» در فیلم «به همین سادگی» بازی در سریال «سرزمین مادری» را قبول می‌کند.
هنگامه قاضیانی زمانی ایفای نقش جمیله را پذیرفت که پیش از آن به خاطر بازی در «به همین سادگی»، با نقش طاهره آرام و مهربان در در نقطه اوج قرار گرفته بود و سیمرغی در کارنامه داشت. پس از پذیرش این نقش، باید از آن قالب بیرون می‌آمد و تا جایی از خشونت می‌رسید که گوش یک پسربچه را بپیچاند و عذابش دهد؛ سکانسی که خود قاضیانی در مصاحبه‌ای آن را یکی از سخت‌ترین بخش‌های بازی‌اش عنوان کرده و گفته: «باور نمی‌کنید که بعد از هر پلان، چقدر از علی شادمان معذرت‌خواهی می‌کردم. واقعا توی این نقش عذابش دادم. اگر پشت صحنه را ببینید متوجه می‌شوید من در یک پلان دارم گوش علی شادمان را می‌پیچانم و بعد از پایان پلان، چشم‌هایم پر از اشک می‌شود و تا مدت‌ها مدام ازش عذرخواهی می‌کردم که اذیتش کردم.»

تحلیل بازی هنگامه قاضیانی در سریال جنجالی «سرزمین مادری»


آنچه جذابیت این نقش را بیشتر می‌کند این است که کمال تبریزی با دیدن بازی قاضیانی در «به همین سادگی» تصمیم گرفته او را برای نقش جمیله انتخاب کند؛ نقشی که بارها از طاهره دور است و تبحر تبریزی در انتخاب بازیگران را می‌رساند.
در حال حاضر هشت قسمت از سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی منتشر شده و علاوه بر فیلمنامه و کارگردانی، بازی بازیگرانی مثل علی شادمان، بیتا فرهی، امیر آقایی، میترا حجار و هنگامه قاضیانی جزو نکات مثبت آن تا به اینجای کار به حساب می‌آید.