«سمفا» با آمار به‌روز شده به مدار بازگشت

سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) که برای ارائه آمار فروش و میزان مخاطب آثار اکران شده در سینماها ایجاد شده در چند روز گذشته با اختلال خود خبرساز شده بود.

این سامانه به گفته هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه سینماشهر به دلیل استقبال سه برابری مراجعه‌کنندگان به این سامانه بعد از اکران آثار پرفروش و به‌منظور پردازش و تقویت زیرساخت‌های آن اتفاق افتاده بود.

اختلالی که ضرر داشت​

اما این اختلال در این چند روز باعث ناهماهنگی‌ها و البته متضرر شدن اقشار مختلف سینمایی شده بود،‌ برای مثال حامد جعفری تهیه‌کننده انیمیشن «بچه زرنگ» که یکی از آثار پرفروش گیشه سینما بود در این رابطه گفته بود: «طبیعی است که این اختلال می‌تواند به حیثیت رسانه‌ای فیلم به‌عنوان ثمره زحمت صاحبان اثر و یک گروه چند نفره خدشه وارد کند. اگرچه آمار ما هم از طریق سمفا اعلام می‌شود اما متاسفانه در وضعیت فعلی خبرنگاران و مخاطبانی که به این سامانه مراجعه می‌کنند، شاهد اختلاف آمار هستند.»

شرکت‌های پخش هم مشکلات خودشان را داشتند، برای مثال سعید خانی تهیه‌کننده سینما و مدیر شرکت پخش خانه فیلم گفت:‌ «اگر بخواهیم آمار فروش‌ها را ببینیم با یک اشتباهی امکان مشاهده آن وجود دارد،‌ اما گزارش‌گیری از این سامانه سخت است،‌مثلا ما خودمان سینما داریم و نمی‌توانیم آخر شب آمار دقیقی داشته باشیم البته بیش از هرچیزی بلیت فروشی اذیت می‌کند چراکه در زمان‌هایی سامانه قطع بوده و امکان بلیت فروشی نیست.»

مسیر اصلاح ادامه دارد

حالا و ۲۴ ساعت بعد از وعده مدیران سینماشهر اختلال سامانه سمفا برطرف شده اما مطابق با پیگیری‌های ما مشکلات سامانه سمفا بیش از این اختلالات است، محرم براتی  مدیر پخش «شایسته‌ فیلم» در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود: «در طول فعالیت چندساله سمفا، حتماً ایرادات این سامانه مشخص شده است و اگر این ایراد تأخیر در ارائه آمار اصلاح نشود، در آینده کلیت سمفا زیر سؤال می‌رود.»

این پخش‌کننده سینما در جمع‌بندی صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت سامانه سمفا گفت: «سفما نقش مهم و راهبردی در شفافیت سینمایی دارد اما این کاری که الان می‌کند حداقل چیزی است که از آن انتظار داریم. باید این سامانه تکمیل‌ شود، مثلاً برای خرید بلیط کد و شناسه‌ای مجزا تعریف شود تا دیگر امکان تقلب در خرید بلیت سینما وجود نداشته باشد مثلاً همچنان این باگ وجود دارد که افرادی می‌توانند به صورت گروهی بلیط بخرند. وقتی این جنس ایرادات برطرف شد توزیع سهم فروش در زمان تسهیم طرفین هم دقیق‌تر و منصفانه‌تر می‌شود.»

سعید خانی هم در گفت‌وگویی با ما به این موضوع اشاره و بیان کرده بود: «اساسا سود و موضوعیت راه‌اندازی شدن سامانه سمفا برای ما به‌عنوان تهیه‌کننده تقسیم پول فروش بلیت از مبدا بود، به اضافه اینکه این سامانه این امکان را فراهم می‌کرد که آی‌پی‌های دیگری هم به روند بلیت‌فروشی اضافه شوند تا انحصار هم از بین برود.»

خانی در ادامه بیان کرد: «متاسفانه در بحث تقسیم پول از مبدا که اتفاقی نیفتاد و در بحث از بین بردن انحصار فروش هم که دو سامانه فروش دیگری که اضافه شدند خیلی موفق نبودند و همچنان در واقع سینماتیکت سهم بیشتری در این حوزه دارد. در نهایت باید گفت که سمفا سودی برای ما نداشت.

آمار فروش جدید سینمای ایران

مطابق با آمار جدید و به‌روز شده سمفا سینمای ایران در سال جاری 14 میلیون و 786 هزار مخاطب داشته است.

«سمفا» با آمار به‌روز شده به مدار بازگشت

از این بین پرفروش‌ترین فیلم‌، سینمایی « فسیل » ساخته کریم امینی است که با 125 هزار و 490 سانس 6 میلیون و 438 هزار و 400 مخاطب داشته و به‌طور میانگین در هر سانس 52 نفر را مقابل پرده نقره‌ای نشانده است.

دومین فیلم سینمایی « هتل » به کارگردانی مسعود اطیابی است که در 31 هزار و 624 سانس 2 میلیون و 50 هزار و 951 بلیت فروخته و میانگین 65 مخاطب را در هر سانس به سینما کشانده است.

سومین فیلم پرفروش هم سینمایی «شهر هرت» دیگر ساخته کریم امینی است، این فیلم هم تا کنون 49 هزار و 610 سانس 1 میلیون و 706 هزار و 735 مخاطب داشته و در هر سانس تقریبا 35 نفر به تماشایش نشسته‌اند.

چهارمین و پنجمین فیلم پرفروش سینمای ایران نیز «بچه زرنگ» و «سه‌کام‌حبس» هستند که هرکدام به ترتیب 773 هزار و 462 و 417 هزار 365 مخاطب داشته‌اند.

جایگاه ششم و هفتم آثار پرفروش نیز مربوط به «آهنگ دو‌نفره» با 456 هزار و 234 مخاطب و «نارگیل 2» با 411 هزار و 371 مخاطب است.