به گزارش افکارنیوز به نقل ازايسنا، گفته ميشود اين سيستم تشخيص سرطان را زودتر از ماموگرافي صورت ميدهد.

به گفته کودی واراهرامیان و همکارانش، ابزار جدید از یک طرح آنتن مایکرواستریپ مسطح موجود بر روی یک لایه انعطاف‌پذیر که برای عملکرد در تماس مستقیم با پوست بهینه‌سازی شده، استفاده می‌کند.

این سیستم از از دست رفتن ۲۰ درصدی سیگنال میکروموج مشاهده شده در سایر سیستم‌های مبتنی بر واسطه جفت‌کننده همسان اجتناب می‌کند.

آزمایشات این دانشمندان با " فانتوم " تومور و پستان(سیستم‌های مدل بدن انسان) نشان می‌دهد که سیگنال دریافت‌شده از تومور سه برابر شدت سیگنال‌های دریافتی از بافت‌های سالم بوده و در ارتباط با سطح صدای پس‌زمینه در تصویر به خوبی تعریف می‌شود.

هدف کلی این تیم تحقیقاتی طراحی یک سیستم تصویربرداری قابل پوشش است که از تشعشع غیر یونیزه‌کننده برای شناسایی بافت سرطانی در پستان استفاده می‌کند. این محققان معتقدند که ابتکار مزبور از لحاظ هزینه مقرون به صرفه بوده و قادر به ردیابی سرطان پستان زودتر از سایر سیستم‌هاست. اگرچه آن‌ها اضافه می‌کنند که فناوری جدید یک سیستم مکمل برای ماموگرافی و نه جایگزینی برای آن به شمار می‌آید، با شناسایی زودهنگام با درد حداقل در بیماران، چنین ابزاری می‌تواند یک مکمل کارآ برای تشخیص سرطان پستان باشد.

تشخیص زودهنگام این بیماری توسط غربالگری مکرر از پستان می‌تواند شانس بقا در میان بیماران سرطانی را افزایش دهد.

به گفته دانشمندان، متاسفانه ماموگرافی معمول که از تشعشع یونیزه کننده استفاده می‌کند، دارای میزان نسبتاً بالای درصد خطای مثبت و منفی به علاوه ناراحتی و درد است.

بنابراین نتایج تومورهای پستان اولیه غالباً توسط بافت متراکم پستان و ابهامات موجود در نزدیکی دیواره قفسه سینه همراه بوده که معمولاً بیوپسی‌های غیرضروری را به دنبال دارد.

این تیم مبتکر هم‌اکنون در حال کار بر روی نرم‌افزاری هستند که به آن‌ها امکان تبدیل سیگنال‌های میکروموجی دریافتی از سیستم را به تصاویر دو بعدی و سه بعدی تومورهای پستان می‌دهد.

جزئیات این فناوری در مجله International Journal of Computer Aided Engineering and Technology انتشار یافت.