همکاری سه نهاد برای انتقال سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی از طریق «بازی»

امروز معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری؛ شورای فرهنگ عمومی کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفاهم نامه‌ای امضا کردند تا به گفته انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور «از مسیر بازی که یکی از نیازهای انسان‌ها، خانواده و کودکان است فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی به کودکان منتقل شود.»

وی گسترش بازی‌هایی که حامل پیام فرهنگی هستند، توسعه بازی‌های ایرانی-اسلامی و بازی‌های سنتی با نگاه جدید، رساندن هزینه‌کرد خانواده‌های ایرانی برای بازی‌های ایرانی به بالاتر از ده درصد، گسترش بازی‌های خانوادگی و جذاب کردن بازی‌های جمعی در برابر بازی‌های فردی، پرهیز از هنجارستیزی در عین هیجان‌زایی و شور و نشاطی که در بازی باید وجود داشته باشد، را از دیگر اهداف این طرح اعلام کرده است.

خزعلی گفته است «خیلی از بازی‌ها ممکن است شکل رفتاری فرد را شکل دهد و که در بازی آن را آموخته است. تمرین قانون مداری و احترام به حق دیگران از مسائل دیگری است که بازی می‌تواند برای خانواده ایجاد کند. همچنین تمرین شاد بودن، تقسیم کردن شادی، احترام گذاشتن به شادی دیگران و شاد شدن از شادی دیگران از مواردی است که می‌‌تواند نشاط، حرکت و پویایی را از طریق بازی به خانواده‌های منتقل کند. جامعه با نشاط، امید و سرزندگی است که می‌تواند راه کمال را طی کند.»

همکاری سه نهاد برای انتقال سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی از طریق «بازی»

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشورتیز در جلسه امضای این تفاهم‌نامه گفته است: هزینه اسباب بازی در ایران از حیث اقتصادی بیش از چهارصد میلیون دلار است که کمتر از ده درصد از این مقدار به بازی‌های ایرانی اختصاص دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزوده است: اگر در فضای شهری جدید نتوانیم فرهنگ بازی‌های ایرانی- اسلامی را ترویج کنیم و دولت، حاکمیت و بخش خصوصی نتواند بازی‌های حرکتی، فکری و همچنین بازی‌‌هایی که مادران و بزرگ‌ترها در قدیم طراح و راهبر آن بودند را گسترش دهد و اگر نتوانیم در اوقات فراغت اواخر هفته در محیط‌های عمومی مانند پارک‌ها و فرهنگسراها بازی‌های زیبا را گسترش دهیم، طبعاً باید یک مصرف کننده برای صنعت بازی باشیم که پیوند خاصی با خانواده ایرانی ندارد.

او گفته است «دسترس‌پذیرتر شدن بازی‌های شهری و بازی‌های خانگی از اهداف ترویجی و فرهنگی این رویداد است و من مطمئن هستم که خانواده‌های ایرانی بعد از این رویداد نسبت بهتری با بازی‌های شهری و خانگی خواهند داشت .»

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گفته است: ضمن افزایش نشاط اجتماعی از طریق این کار مهم، شخصیت‌های مؤثر آینده را می‌توانیم افرادی خلاق با وسعت ذهنی و توانمند عبور از موانع تربیت کنیم. امروزه بسیاری از مشکلات با بازی مرتفع می‌شود و حتی در دنیا مبحثی تحت عنوان بازی درمانی وجود دارد. معتقدم با یک نگاه راهبردی می‌توانیم بازی با مفهوم سبک زندگی ایرانی- اسلامی را به سمت خانواده در جهان معاصر پیش ببریم که برای تحقق این اتفاق لازم است تا فراتر از نگاه ملی، نگاه حکمرانی در این حوزه داشته باشیم.

حامد تأملی، دبیر کارگروه بازی، سرگرمی و خانواده رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه نیز در این نشست بیان کرد: یک رویداد استارتاپی در حوزه بازی‌های خانوادگی و طراحی و ایده ‌پردازی بازی‌های خانوادگی خواهیم داشت که در دسته‌بندی‌های مختلفی مانند بازی‌های رومیزی، اتاق فرار، بازی‌های محیطی و... برنامه‌ریزی کردیم که انجام خواهد شد. همچنین پویش بازی‌های خانوادگی را خواهیم داشت. هدف ما این است که این اتفاق یک حرکت پایدار باشد و صرفاً به یک سال محدود نشود.