چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن آغاز شد

فرایند برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از امروز شنبه ۹ دی‌ماه رسماً کلید خورد. این خبر را رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه حمید مجیدی‌مهر اعلام کرد.

مرحله مقدماتی رقابت‌ها از امروز با داوری ۱۷ استاد قرآن کریم آغاز شد، به این صورت که شرکت‌کنندگان از کشور‌های مختلف فایل تلاوت خود را ارسال کرده‌اند و داوران نفرات برگزیده را برای مرحله نهایی که از ۲۶ بهمن به صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود، انتخاب می‌کنند.

در مسابقات امسال در بخش آقایان به ترتیب علی‌اکبر حنیفی به عنوان رئیس هیأت داوران، مسعود سیاح‌گرجی داور تجوید، حسن مختاری داور لحن، علی‌اکبر کاظمی داور صوت، حسن حکیم‌باشی داور وقف و ابتدا، مهدی عباسی داور حُسن حفظ، سیداحمد مقیمی ناظر عالی، مهدی دغاغله ناظر فنی، محمدتقی میرزاجانی رئیس کمیته فنی فعالبت می‌کنند. در بخش بانوان هم خانم‌ها محبوبه کاتب به عنوان رئیس هیأت داوران، وجیهه شیخ‌فرشی داور تجوید، صدیقه بارانی داور لحن، هاله فیروزی داور صوت، هاجر حیدری داور وقف و ابتدا، زهرا عساکره داور حسن حفظ و زینب آقایی ناظر فنی هستند.

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن آغاز شد

اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم سال ۱۳۶۱ با اهتمام آیت الله خامنه‌ای رئیس جمهور وقت برگزار شد و امسال این رقابت‌ها وارد دوره چهلم شده است، البته این رقابت‌ها در سال‌های جنگ تحمیلی به دلیل حملات هوایی و موشک‌باران بعثی‌ها دو دوره برگزار نشد. دوره سی و نهم مسابقات سال گذشته در سالن اجلاس سران برگزار شد و نمایندگان کشورمان مقام اول رشته‌های حفظ و قرائت را از آن خود کردند.

امسال حدود ۴۰۰ نفر از ۱۱۰ کشور برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کردند که به نوعی رکورد محسوب می‌شود، زیرا با توجه به وجود تعداد ۵۰ کشور اسلامی در جهان مسلمانان ساکن در ۶۰ کشور غیر اسلامی هم در مسابقات حضور دارند.

از این تعداد آثار ۲۵۰ نفر برای حضور در مرحله مقدماتی رقابت‌ها تأیید شد که نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی تا پایان هفته اعلام می‌شود.