تحلیل اجرای محمدرضا گلزار در مسابقه «پانتولیگ»

در غیاب برنامه‌ها و مسابقه‌های قدرتمند در تلویزیون، این روزها محمدرضا گلزار با مسابقه « پانتولیگ » توانسته است اتفاق مهمی را در این رسانه رقم بزند؛ مسابقه‌ای که می‌توان آن را به لحاظ گزینش سخت‌گیرانه و سطح پرسش‌ها، سواد و تسلط شرکت‌کننده‌ها و بخصوص جدیت و توانمندی مجری، اثری استاندارد و سرگرم‌کننده به حساب آورد. با وجود اینکه مجموعه شرایط در سطحی قابل قبول قرار دارند اما محمدرضا گلزار را می‌توان مهمترین برگ برنده «پانتولیگ» به حساب آورد؛ سوپراستاری که بعد از تجربه اجرای « برنده باش » و «هفت‌خوان» حالا خودش را با حال‌وهوای مسابقه‌ای در ارتباط با پانتومیم و اطلاعات عمومی وفق داده و در مدت زمان کوتاهی توانسته است اجرایی بی‌نقص به نمایش بگذارد. نگاهی داریم به دلایل موفقیت اجرای گلزار در این مسابقه.

 محمدرضا گلزار در مسابقه‌های اطلاعات‌عمومی «برنده باش» و «هفت‌خوان» توانسته بود خودش را به عنوان یک مجری توانمند به مخاطبان ثابت کند اما مسابقه «پانتولیگ»، جنس دیگری از اجرا را طلب می‌کند و گلزار به‌خوبی توانسته است از پس آن بربیاید.

تسلط روی پانتومیم 

شیوه اجرای محمدرضا گلزار و آیتمی که از پشت‌صحنه آزمون ورودی شرکت‌کننده‌ها در «پانتولینگ» روی آنتن می‌رود، نشان می‌دهد که گلزار صرفا مجری برنامه نیست و در جایگاه داور آزمون ورودی هم نقش مهمی دارد. درواقع گلزار برای اینکه بتواند اجرای چنین مسابقه‌ای را به‌درستی پیش ببرد در وهله اول تسلط خوبی روی بازی پانتومیم پیدا کرده و همین هم به نقطه قوت او در این مسابقه تبدیل شده. او تمام خطاها را به درستی می‌شناسد و با حواسی بسیار جمع کناردست شرکت‌کننده‌ها می‌ایستد و اجازه خطا به کسی نمی‌دهد. از سوی دیگر شیوه کمک‌رسانی‌اش به شرکت‌کننده‌ها هم نشان از تسلط او روی بازی دارد. خیلی‌وقت‌ها برای اینکه شرکت‌کننده‌ها بتوانند منظورشان را صحیح‌تر برسانند با یک کلمه یا حرکت خاص، آنها را هدایت می‌کند.

 گلزار در پانتولیگ سبک متفاوتی نسبت به مسابقه «برنده باش» دارد.

جدیت در اجرا 

گلزار به عنوان یک مجری به چارچوب مشخصی پایبند است و حتی زمانی که پای شوخی و خنده هم به میان می‌آید اجازه نمی‌دهد کسی پا را از آن چارچوب بیرون بگذارد. درواقع او را به عنوان یک مجری جدی و سخت‌گیر می‌شناسیم که گهگاه نرمش‌هایی هم بروز می‌دهد. زمانی که احساس می‌کند گروهی مشغول وقت تلف کردن هستند، سریع واکنش نشان می‌دهد و اجازه نمی‌دهد نظم بهم بخورد. یا وقتی گروهی زنگ می‌زنند و پاسخ سوال را نمی‌دانند طوری با آنها رفتار می‌کند که متوجه اشتباهشان بشوند. در تمام طول اجراها، گلزار در نزدیکترین مکان نسبت به شرکت‌کننده‌ها قرار می‌گیرد و با جدیت به رفتار و لب‌زدن‌هایشان دقت می‌کند. با این حال سعی می‌کند در عین جدیت، خشک و خسته‌کننده به نظر نرسد. معمولا در هر قسمت سعی می‌کند با شرکت‌کنندگان شوخی کند یا با لبخند رو به دوربین و نگاه‌هایی از سر تعجب، فضای جدی مسابقه را بشکند.

تحلیل اجرای محمدرضا گلزار در مسابقه «پانتولیگ»

 همراهی با شرکت کننده‌ها یکی از ویژگی‌های اجرای گلزار در پانتولیگ است.

همراهی و کمک

  گلزار از میان دو تیم شرکت‌کننده در مسابقه، بیشتر در کنار تیم ضعیف می‌ایستد اما هیجان و خوشحالی‌اش را از توانمدی تیم قوی پنهان نمی‌کند و حتی در شادی‌هایشان سهیم می‌شود. مثلا در قسمتی که همین هفته روی آنتن رفت، مدام از حضور ذهن تیم آقایان صحبت می‌کرد و به تیم مقابل می‌گفت باید حواسشان را خیلی جمع کنند چون با تیمی قدرتمند روبه‌رو هستند. زمانی که موفق شدند یکی از مراحل سخت را پشت‌سر بگذارند، گلزار به قدری هیجان‌زده شد که سراغششان رفت و با خوشحالی با آنها دست داد. ولی با این حال تلاش می‌کند تیم ضعیف از میدان بیرون نیفتند. علاوه بر اینکه به آنها امیدواری می‌دهد و مدام می‌گوید شرکت‌کننده‌هایی بوده‌اند که با وضعیتی بدتر از آنها برنده شده‌اند، سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند کمک کند. خیلی وقت‌ها کمک فکری می‌دهد تا خودشان حدس بزنند و بعضی اوقات هم که می‌بیند یک گروه در بد مخمصه‌ای گیر افتاده، برای انتخاب گزینه‌ها مستقیما راهنمایی می‌کند تا جایی که بعضی اوقات کم مانده عینا گزینه مورد نظر را اعلام کند. با این حال این کمک کردن معمولا تاثیری در نتیجه ندارد و وقتی دو گروه به یک اندازه قدرتمند هستند کم پیش می‌آید از این جنس کمک‌ها ببینیم.

 گلزار در طول اجرای پانتولیگ شوخی‌های ظریفی با شرکت‌کننده‌ها انجام می‌دهد.

شوخ‌طبعی و تلطیف فضا 

با وجود کمک‌هایی که از او می‌بینیم بعضی اوقات شرایط به قدری خراب است که گلزار چاره‌ای جز شوخی با وضعیت موجود ندارد. مثلا در قسمت جدید «پانتولیگ» وقتی شرکت‌کننده‌ها نتوانستند با راهنمایی گلزار، از روی دو کلید واژه «ادویه و مشهد»، «زعفران» را حدس بزنند، گلزار با آنها شوخی کرد و گفت با شرایطی که از مشهد و اینها دیده، بهتر است سرگروه این تیم نوبت را به گروه بعدی واگذار کند. یا وقتی دید شرکت‌کننده‌ها هیچ ایده‌ای درباره پاسخ یک سوال ندارند، با آنها شوخی کرد و گفت برای شرکت توی این مسابقه روی من حساب کرده بودین نه؟ جاهایی هم بود که یکی از شرکت‌کننده‌ها بعد از سه پاسخ اشتباه بالاخره به جواب درست رسید و گلزار با خنده از حضور ذهن او تعریف کرد که همه را به خنده انداخت. جالبترین بخش این قسمت جایی بود که یکی از شرکت‌کننده‌ها پس از خواندن سوال «کدام عضو در تنظیم سوخت و ساز بدن نقش مهمی ایفا می‌کند؟» جواب داد: «چشم» و دلیلش هم این بود که به نظرش گلزار پلک زده است. اینجا بود که گلزار غش غش زد زیر خنده و با دست‌هایش چشم‌هایش را گرفت. وضعیت به جایی رسید که گلزار زمان اعلام امتیاز گروه دوم می‌گفت: «امتیاز من و گروه دوم هم 250 شده.» تا نشان دهد بدون کمک‌های او عملا کاری از پیش نمی‌برده‌اند. جالب اینجاست که در همین قسمت در جایی گفت دلش می‌خواهد بداند چه کسی از آنها تست گرفته چون معمولا سخت‌گیری می‌کنند و برایش عجیب است به این مرحله رسیده باشند. در جایی هم که شرکت‌کننده خانم گفت ما بچه داریم و سرمان شلوغ‌تر از گروه اول است، گلزار حرفش را تایید کرد و گفت اگر شرایطشان را درک نمی‌کرد، در همان 150 امتیاز اولیه می‌ماندند. جالب اینجاست که چنان شوخی و جدی را باهم ترکیب می‌کند که هم حرفش را می‌زند و هم به کسی برنمی‌خورد.

 گلزار در مسابقه پانتولیگ کوتاه و مختصر با شرکت کننده‌ها و بیندگان حرف می‌زند تا ریتم مسابقه حفظ شود.

«پانتولیگ» ریتم بسیار تندی دارد و بخش مهمی از جذابیتش هم به دلیل همین ریتم است. آنها مدام از مرحله‌ای به مرحله بعد می‌روند و هیچ جایی برای وقت تلف کردن وجود ندارد. گلزار در حفظ این ریتم هم تلاش زیادی می‌کند. با اینکه یک جاهایی بنا به شرایط به شوخی و خنده هم تن می‌دهد اما در هیچ نقطه‌ای اجازه نمی‌دهد برنامه از ریتم بیفتد و بیراهه برود. بلافاصله صحنه را برمی‌گرداند و از شرکت‌کننده‌ها می‌خواهد سریع پیش بروند و مسابقه به سرانجام برسد.

به طور کلی گلزار هم با توجه به محبوبیتی که نزد مخاطبان دارد و هم به دلیل تسلطش روی مسابقه و همچنین توانایی‌اش در مدیریت، گزینه بسیار مناسبی برای این مسابقه است و باعث شده بعد از مدت‌ها برنامه‌ای در تلویزیون مورد توجه قرار بگیرد.