در هنگام خرید تابلوی نقاشی باید به چه مواردی دقت نماییم؟

تابلو نقاشی یکی از اصلی‌ترین عناصر دکوراسیون منزل است. امروزه از انواع تابلو نقاشی جهت زیباتر کردن دکور هر مکانی استفاده می‌شود و به همین دلیل آشنایی با اصول خرید تابلو نقاشی بسیار اهمیت دارد. بسیار مهم است تا افراد بدانند سبک‌های تابلوی نقاشی چیست و از طرفی چگونه باید یک تابلوی نقاشی را برای خرید انتخاب کرد تا این عنصر تزیینی به بهترین شکل نقش خود را ایفا کند.

نکات مهم در هنگام خرید تابلوی نقاشی 

موارد متعددی هستند که باید در هنگام خرید تابلو نقاشی در نظر گرفته شوند. از جمله مهم‌ترین این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع سبک‌های نقاشی

پیش از خرید تابلوی نقاشی افراد باید به شکل اجمالی با انواع سبک‌های نقاشی آشنا شوند تا بتوانند در مورد خرید بهتر تصمیم‌گیری کنند. از جمله سبک‌هایی که در نقاشی بسیار معروف هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک رئالیسم
  • سبک امپرسیونیسم
  • سبک اکسپرسیونیسم
  • سبک آبستره
  • سبک مینیمالیسم
  • سبک رمانتیسم
  • سبک سورئالیسم

هر کدام از این سبک‌های هنری ویژگی‌های خاص خود را دارند که باید در هنگام خرید تابلوی نقاشی به این ویژگی‌ها توجه شود. به طور مثال برای دکوراسیون کلاسیک یک خانه استفاده از تابلوهایی به سبک آبستره یا سورئالیسم انتخاب مناسبی محسوب نمی‌شود.

02

اندازه تابلو نقاشی

پس از اینکه سبک مورد نظر برای خرید تابلوی نقاشی انتخاب شد باید اندازه تابلو را در نظر گرفت. برای تعیین کردن اندازه تابلو باید به موارد زیر توجه داشت:

فضا

اینکه تابلوی نقاشی را می‌خواهید در چه فضایی نصب کنید بسیار اهمیت دارد. اگر فضای بزرگی را در اختیار دارید که در آن تعداد مبلمان و وسایل موجود در اتاق کم است بهتر است از تابلوهای نقاشی بزرگ استفاده کنید.

شکل و ابعاد دیوار

در هنگام خرید تابلوی نقاشی باید به شکل و ابعاد دیوار نیز دقت کنید. دیوارهای بلندی که شبیه یک مستطیل ایستاده هستند نیاز به یک تابلوی عمودی دارند. برای دیوارهایی که افقی هستند باید از تابلوهای افقی استفاده کرد. به صورت کلی تابلوی نقاشی باید دو سوم یا سه چهارم کل دیوار را بپوشاند.

اندازه سقف

در هنگام خرید تابلو نقاشی باید به اندازه سقف نیز توجه کرد. اگر سقف اتاق بلند و طاقی شکل است تابلوهای بزرگ که کل دیوار را پوشش می‌دهند مناسب‌تر هستند. اگر ارتفاع سقف کم است باید به سراغ تابلوهای کوتاه افقی رفت.

03

هماهنگی رنگ‌های تابلو با دکوراسیون

علاوه بر اینکه سبک یک تابلوی نقاشی باید با مکان مورد نظر هماهنگ باشد رنگ‌های به کار رفته در تابلو نقاشی نیز باید چنین ویژگی ای را داشته باشد. تابلوی نقاشی باید یک یا دو رنگ از رنگ‌های اصلی دکوراسیون را در خود داشته باشد تا ناهماهنگی ایجاد نکند.

قاب تابلو 

قاب تابلو یکی از اجزای تابلو است که نه تنها می‌تواند باعث شکیل‌تر شدن تابلوی نقاشی شود بلکه شخصیت خاصی نیز به فضا می‌دهد. قاب تابلو پهن و بزرگ بسیار مناسب فضاهای بزرگ و رسمی مانند سالن پذیرایی و فضاهای مشابه است. توجه به جنس قاب تابلو نیز در انتخاب آن بسیار اهمیت دارد. اگر خانه دارای مبلمان چوبی با کنده‌کاری است باید قاب تابلوی نقاشی از جنس چوبی باشد و از طرفی رنگ چوب آن نیز با مبلمان چوبی خانه تناسب داشته باشد.

کیفیت اثر هنری 

بسیار مهم است که تابلوی نقاشی خریداری شده کیفیت هنری بالایی داشته باشد. زمانی زیبایی یک تابلوی نقاشی می‌تواند به زیبایی دکوراسیون بیفزاید که هنرمندانه کشیده شده باشد. بسیار مهم است که از هنرمندانی تابلو نقاشی را خریداری کنید که کیفیت کار آنها بالاست تا این مسئله بتواند به اصالت و زیباتر شدن مکان شما کمک کند.

نکاتی در مورد نصب تابلوی نقاشی

از دیگر مواردی که باید پس از خرید تابلوی نقاشی به آن توجه داشت نحوه نصب تابلو بر روی دیوار است. نحوه نصب می‌تواند بر زیباتر دیده شدن تابلوی نقاشی اثر بگذارد و به همین دلیل باید نکات مهمی در هنگام نصب در نظر گرفته شود. از جمله مواردی که باید در هنگام نصب تابلو در نظر بگیرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محل نصب تابلو نقاشی باید در راستای چشمان فردی که قد او ۱۶۷ تا ۱۷۲ سانتی‌متر است، باشد. در واقع باید فرد بدون اینکه سر خود را زیاد بالا یا پایین ببرد بتواند تابلو را به راحتی مشاهده کند.
  • اگر می‌خواهید چند تابلوی کوچک را در کنار یکدیگر نصب کنید باید چینش شما به شکلی باشد که تابلوها نزدیک هم هستند و نه به شکل پراکنده در فضای کل دیوار.
  • برای نصب چند تابلو بر روی یک دیوار باید از مرکز دیوار شروع کنید و به تدریج تابلوها را به اطراف نقطه مرکزی اضافه کنید.
  • اگر می‌خواهید تابلو را بر روی دیوار بالای مبل یا طاقچه شومینه نصب کنید باید اندازه تابلو را سه چهارم پهنای مبل یا طاقچه در نظر بگیرید. همچنین باید فاصله تابلو با لبه شومینه یا لبه مبل 15 تا ۳۰ سانتی‌متر باشد.
  • تمام دیوارها را با تابلوهای نقاشی پر نکنید. نصب تعداد محدودی از تابلوها تأثیر بهتری بر روی دکوراسیون می‌گذارد.
  • تابلو را بر روی دیوار حتماً محکم کنید تا در صورت بسته شدن محکم در یا وزش باد به راحتی روی زمین نیفتد. افتادن تابلو می‌تواند خطرآفرین باشد و همچنین به تابلو آسیب برساند.

مواردی که ذکر شد اهمیت نکاتی را نشان می‌دهد که باعث می‌شوند تابلو بتواند در خانه و هر مکانی بهترین کارکرد خود را داشته باشد. خرید تابلوی نقاشی اگرچه به ظاهر کار راحتی به شمار می‌رود؛ اما نیازمند در نظر گرفتن این اصول است تا بهترین تأثیر تابلو نقاشی را بر روی مکان به همراه داشته باشد. در هنگام خرید تابلو نقاشی باید به نکات متعددی توجه شود تا محصول خریداری شده در تناسب کامل با مکان باشد و تأثیرات زیبایی‌شناسانه ایجاد کند. با رعایت نکاتی که گفته شد به شکل قطع یک اثر هنری زیبا و کاربردی می‌تواند خریداری شود.