از جومونگ ۳ تا تمام برنامه‌های نوروزی تلویزیون

در جریان این نشست، همچنین آماری از فیلم‌های ایرانی و خارجی نوروزی ارائه کردند و مواضع صداوسیما در قبال هنرمندانی، چون مهران مدیری، رضا رشیدپور، رامبد جوان و احسان علیخانی اعلام شد.

در این نشست اعلام شد که سریال‌های «نون خ ۵»، «زیرخاکی»، «رستگاری» و «هفت سر اژدها» برای نوروز ۱۴۰۳ و رمضان در نظر گرفته شده‌اند.

نشست خبری ویژه‌برنامه‌های نوروز ۱۴۰۳ و ماه رمضان با حضور محسن برمهانی ـ معاون سیما ـ و مدیران شبکه‌های تلویزیونی صبح امروز (چهارشنبه) ۱۶ اسفند ماه، در سالن مذاکرات مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

مهدی نقویان (رئیس مرکز سیمافیلم)، مجید اکبرشاهی (رئیس مرکز سیمرغ)، محمد رحیم لیوانی (رئیس مرکز پویانمایی صبا)، سیدسلیم غفوری (قائم مقام سیما)، کورش مفاخری (رئیس طرح و برنامه و ارزیابی سیما)، سید محمدرضا خوشرو (مدیر شبکه نسیم)، محمدعلی غلامرضایی (مدیرکل تامین و رسانه بین الملل)، محمد حسین کشکولی (مدیر شبکه قرآن و معارف سیما) در این نشست حضور دارند.

۱۰ ویژه‌برنامه برای افطار، پخش «زندگی پس از زندگی»

محسن برمهانی، معاون سیما در بخشی از این نشست خبری با اشاره به همزمانی دو مناسبت رمضان و نوروز، اعلام کرد: ۹ ویژه‌برنامه سحر و ۱۰ برنامه ویژه افطار خواهیم داشت. همچنین ۲۰ برنامه سخنرانی در ۲۰ کانال سیما، برنامه ترتیل‌خوانی داریم.

او در این ارتباط به پخش برنامه «محفل» با همان داوران قبلی خبر داد و از بازگشت «زندگی پس از زندگی» به شبکه چهار یاد کرد. برگزاری پویشی به نام «زندگی با آیه‌ها» در ایام رمضان از برنامه‌های دیگر سیماست.

پخش «جومونگ ۳»، «نون خ ۵» و «زیرخاکی ۴» در نوروز و رمضان

معاون سیما درباره سریال‌های نوروز و رمضان شبکه‌ها اعلام کرد: در شبکه یک، سریال «زیرخاکی» از ابتدای ماه رمضان تا ایام قدر پخش می‌شود و سپس سریال «نون خ ۵» را خواهیم داشت. شبکه دو سریال «رستگاری» که مجموعه‌ای ماورایی است را روی آنتن می‌برد و شبکه سه سریال «هفت سر اژدها» که سریالی امنیتی پلیسی است را برای پخش در نظر گرفته است. علاوه بر سریال‌های ایرانی، سریال‌های خارجی هم داریم که از شبکه‌های مختلف پخش می‌شوند. سریال «جومونگ ۳» و سریال «دهن لق» از جمله این مجموعه‌هاست.

سلیم غفوری، قائم مقام سیما هم در این نشست با تاکید بر تلاش برای رعایت تنوع ژانر در انتخاب سریال‌های نوروز ۱۴۰۳ و رمضان، یادآور شد: ستاد سیما برنامه‌ریزی‌های خود را از همان آغاز سال ۱۴۰۲ آغاز کردند و تلاش‌مان این بود که در نوروز پیش‌رو تنوعی از ژانر‌های مختلف داشته باشیم. بر این اساس در آثار نمایشی دو سریال طنز، یک سریال ماورایی و یک سریال امنیتی پلیسی داریم که تنوع خوبی است.

غفوری با بیان اینکه تلاش کردیم در تنظیم کنداکتور جلوی هم‌پوشانی‌ها را بگیریم، در این زمینه گفت: در برنامه‌های سحرگاهی تلاش کردیم به همه ابعاد توجه شود و در همه گونه‌ها تولیدات جدید داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم به صورت نسبی رضایت مخاطبان را جلب کنیم. برنامه‌های مناجات‌نامه‌خوانی را در ایام رمضان خواهیم داشت و امیدواریم مخاطبان در پایان مناسبت از برنامه‌ها لذت ببرند.

اعلام رسمی بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی به تلویزیون

معاون سیما اعلام کرد: در شبکه نسیم برنامه‌ای به نام «مهمانی» با اجرای ایرج طهماسب در حال تولید است که ۹ قسمت آن در نوروز پخش خواهد شد.

او توضیح داد: این برنامه تلفیقی از عروسک‌های جدید و قدیم خواهد بود.

برمهانی همچنین اعلام کرد، فرزاد حسنی مجری برنامه تحویل سال شبکه نسیم خواهد بود.

از جومونگ ۳ تا تمام برنامه‌های نوروزی تلویزیون

مجریان نوروز و رمضان را بشناسید

به گفته برمهانی «ایران دوست‌داشتنی» و «شب عیدی» از ویژه‌برنامه‌های تحویل سال شبکه‌های یک و سه هستند.

برنامه «ماه من» را نجم‌الدین شریعتی اجرا می‌کند. مجری تحویل سال شبکه سه سیما هم حامد سلطانی است. در شبکه دو سیما نیز المیرا شریفی‌مقدم، وحید رونقی و مجید یحیایی ویژه‌برنامه تحویل سال را اجرا می‌کنند.

معاون سیما از امیرحسین مدرس، فلورا سام و پدرام کریمی به عنوان دیگر مجریان ویژه‌برنامه‌های نوروزی یاد و اعلام کرد: علاوه بر ویژه‌برنامه‌هایی که نام برده شد، مستند «ایران از بالا»، برنامه «کلمه» با اجرای وحید یامین‌پور و برنامه «ماه خدا» با اجرای حسن سلطانی و برنامه «افطار هلال» را از مشهد مقدس خواهیم داشت.

از جومونگ ۳ تا تمام برنامه‌های نوروزی تلویزیون

پخش ۱۷۷ فیلم جدید در نوروز ۱۴۰۳

برمهانی درباره فیلم‌های نوروز ۱۴۰۳ هم اظهار کرد: پرمخاطب‌ترین گونه نوروز فیلم‌های سینمایی هستند و بر این اساس ۱۷۷ فیلم جدید و ۱۳ فیلم سینمایی ایرانی خواهیم داشت. «هناس»، «کارو» و «مصلحت» از جمله این فیلم‌ها هستند.

۸۰ مستند خارجی ـ از مستند‌های علمی، نجوم تا حیات‌وحش ـ از شبکه مستند و سایر شبکه‌ها روی آنتن می‌بریم.

همچنین مدیرکل تامین و رسانه بین‌الملل در ادامه نشست اعلام کرد: فیلم‌های کارو، هناس، ضد، مصلحت، پری دریایی، انیمیشن «پسر دلفینی»، «شماره ۱۰، «هایپاور» و ... از تلویزیون پخش می‌شوند.

۱۶ انیمیشن جدید برای نوروز

در نشست خبری اعلام برنامه‌های نوروزی سیما عنوان شد که مرکز صبا ۱۶ مجموعه جدید را در این ایام پخش خوهد کرد.

لیوانی رئیس مرکز صبا توضیحاتی درباره انیمیشن‌های تلویزیون ارائه داد و گفت: امسال با توجه به تقارن دو مناسبت، ۱۶ مجموعه تولید شده که از این تعداد، چهار مجموعه بِرند هستند. فیل کوچولو، دشت پرماجرا، چی شد که این رنگی شدم، شکرستان، جوانمردان، خروس زیبا و روباه کلک هم شامل این انیمیشن‌هاست.

نقویان نیز بر پخش سریال‌های زیرخاکی، نون خ و رستگاری و همچنین هفت سر اژد‌ها در ایام رمضان و نوروز تاکید کرد و گفت: ما از سبد تولیدات انتخاب کردیم و از آنتن عقب نبودیم.

اکبر شاهی نیز با اشاره به پروژه صنوبر در صداوسیما گفت: پالایشی انجام شده و تیم ارزیابی مشخص شده که رصد در حوزه اجرا آنجا انجام می‌شود.

خرید فیلم‌های نوروزی از اوج

معاون سیما درباره خرید فیلم‌های نوروزی سیما از اوج، توضیح داد: سازمان صداوسیما قراردادی با جایی ندارد بلکه هر ساله رصد می‌کنند و فیلم‌ها را خریداری می‌کنند. امسال دلیل اینکه فیلم‌هایی از اوج خریداری شده، به‌دلیل حجم تولیدات و ملاحظات بوده است.

حفظ بِرند‌ها و بازگشت چهره‌ها

او درباره حفظ بِرند‌های تلویزیونی و بازگشت چهره‌ها نیز تاکید کرد: نباید یک سالِ سیما را با ۳۵ سال مقایسه کرد. یک سیر طبیعی و سیر تطور در حوزه نمایشی رخ داده است. مگر می‌شود چهره و تلویزیون را از هم دور کرد؛ این یک اصل است! طبیعی است تلویزیون چهره می‌خواهد؛ هم چهره‌های قدیمی و هم چهره‌هایی که قابلیت دارند.

ساخت سریال «موسی (ع)» با تکنیک وی اف ایکس

محسن برمهانی درباره آخرین وضعیت ساخت پروژه «موسی (ع)»، گفت: این سریال در مرحله پیش تولید است و بنا دارد با تکنولوژی روز دنیا همان وی اف ایکس استودیو ساخته شود؛ البته ممکن است مجبور شویم جا‌هایی دکور بسازیم. در حال حاضر فیلمبرداری انجام می‌شود، اما فیلمبرداری در پیش تولید. در سریال موسی روزانه ۲۰۰ نفر کار می‌کنند.

سریال «پایتخت» هنوز وارد پیش تولید هم نشده است

برمهانی درباره ساخت فصل جدید سریال «پایتخت» نیز گفت: ما وارد مذاکره شدیم و عناوین موفق را رها نخواهیم کرد. تا زمانی که وارد پیش تولید نشود نمی‌توانیم بگوییم در حال انجام است. پایتخت یکی از سریال‌های در حال مذاکره برای ساخت است.

هوش مصنوعی به جای دوبلور‌های قدیمی

معاون سیما در پاسخ به پرسشی مبنی بر استفاده از هوش مصنوعی به جای دوبلور‌های قدیمی و فقید، تاکید کرد: این اتفاق کپی رایت دارد و حتما بار حقوقی دارد. اما در حال بررسی هستیم.

او درباره ساخت آثار تاریخی و سریال‌سازی‌های طولانی گفت: تولید ما در ایران دچار عادات غلط است؛ در دنیا، متن یک جا تولید می‌شود و بخش‌های دیگر جای دیگر. باید این اشتباه اصلاح شود و در حال اتفاق افتادن است.

حواشی نظرسنجی صداوسیما

او درباره حواشی نطرسنجی‌های اخیر در سازمان صداوسیما، گفت: انتشار آمار در سازمان هیچگاه روتین نبوده؛ ضمن اینکه وقتی با یک مقوله صنعتی روبه‌رو هستید صرفا آماری داده می‌شود، اما تولید برنامه، شرایط متفاوتی دارد. برخی برنامه‌ها شاید آمار مخاطبان پائینی دارند، اما مهم هستند و مخاطبان خاص خود را دارند، پس نیازی نمی‌بینیم که آمار تعداد بیننده آن‌ها را منتشر کنیم؛ چراکه برنامه جهاد تبیین انجام می‌دهد و موثر است. با این همه گاه نگاه ژورنالیستی به این برنامه‌ها می‌شود و آماری هم از تعداد بیننده‌شان منتشر می‌شود.

ماجرای قطع همکاری با رامبد جوان، احسان علیخانی و رشیدپور

برمهانی درباره حضور مجریان مطرح سیما در شبکه نمایش‌خانگی، گفت: نمایش خانگی هم بخشی از رسانه است و چه اشکالی دارد فلان مجری در آن کار می‌کند. آقای رشیدپور خودشان گفتند که نمی‌خواهند همکاری کنند. آقای فرضیایی در تدارک قرارداد است حال ممکن است جای دیگری هم کار کند. روز اختتامیه «عصر جدید» که برنامه زنده بود برای خدا قوت رفتم. همان‌جا به آقای علیخانی اعلام کردم که فصل جدید ساخته شود. ایشان گفتند فرصت زمانی می‌خواهیم و نیاز به ظرفیت داریم بنابراین همچنان تلویزیون بر همان منوال تاکید به ادامه داشت. با آقای جوان هم همین‌طور. قرار بود فاصله‌ای برای «خندوانه» صورت بگیرد و نیاز به بازآرایی بود. از طرفی سال گذشته اتفاقاتی باعث ایجاد فاصله بین ما و هم مسلک‌هایمان شد. اما سازمان تاکید دارد آن‌ها را حفظ کند و با آن‌ها همکاری کند.

موضع صداوسیما در قبال مهران مدیری

معاون سیما درباره همکاری با مهران مدیری، توضیح داد: سازمان صداوسیما در حال حاضر راغب نیست با برخی افرادی که بی‌اخلاقی کرده‌اند همکاری داشته باشد؛ البته آقای مدیری جزو این افراد نیست. همه کار‌های ایشان مورد تایید بوده و با مخاطبان صادق بوده است. بر این اساس همکاران در حال گفتگو با آقای مهران مدیری هستند.

برمهانی همچنین گفت: افت مخاطب در سازمان صداوسیما یک امرِ منحصر به این رسانه نیست؛ در جهان هم اینگونه است. در نمودار‌ها این سیر نزولی در دوره‌های قبل هم بوده و فقط مربوط به این دوره نیست. یک بخش آن حتما به مسئله بودجه برمی‌گردد. بودجه کل تولید سیما به انداره یکی از شبکه‌هایی است که علیه ما و دنیا سمپاشی می‌کنند. تلویزیون در دوره جدید به دنبال رفتن به ساختار برودبند است و کار‌های جدیدی هم شروع کرده. ساختار برودکست در تمام دنیا افت داشته است.