امکان نوشتن باحرکات ارادی چشم فراهم شد + عکس

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، اين شيوه كه توسط ژان لاورنس از دانشگاه پير و ماري كوري كشف و در مجله Current Biology منتشر شده، به فريب دستگاه عصبيعضلاني براي غلبه بر يك پديده طبيعي موسوم به حركت جهشي چشم ميپردازد.

این دستاورد بر یک نمایشگر روی سر تکیه دارد که از دوربین برای پیگیری حرکات چشم و سپس بازپخش این اطلاعات حرکتی برای یک رایانه استفاده می‌کند و می‌تواند برای معلولان از جمله مبتلایان به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک از مزایای زیادی برخوردار باشد. این فناوری همچنین ممکن است به ارتقای کنترل حرکت چشم در افراد دچار نارساخوانی یا اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی و برای متخصصانی همچون ورزشکاران و جراحان که فعالیت آنها به شدت بر حرکات چشم متکی بوده، کمک کند.

حرکت پیگیرانه چشم در زندگی روزمره برای پیگیری اهداف متحرک مورد استفاده است. در حالی که انسان‌ها از قابلیت حرکت چشمان خود در راه‌های بسیار پیچیده برخوردارند، ‌ معمولا کنترل این حرکات نرم در هر جهت غیرممکن است.

چشمها در زمان مشاهده یک هدف ثابت از یک نقطه به نقطه دیگر می‌پرند که به حرکت جهشی موسوم است. «لاورنس» برای غلبه بر این حرکت به یک نمایش دیداری مدوله شده موقت با یک صفحه نمایش چشمک‌زن پرداخت که مغز را به تصور اینکه چشم‌ها در حال پیگیری یک جسم متحرک هستند، فریب می‌دهد.

به گفته «لاورنس» تنها چند جلسه کوتاه به کاربران کمک خواهد کرد تا با استفاده از چشم، نقش‌های خوانای قابل مقایسه با تصاویر ارائه شده به آنها را بر روی رایانه با سرعت ۲۰ تا ۳۰ حرف در دقیقه تولید کنند.

وی اکنون در حال کار بر روی یک نسخه بهتر از یک نویسنده چشمی بوده و آزمایشات بر روی بیماران اسکلروز جانبی آمیوتروفیک از سال آینده آغاز خواهد شد.