کشف شمالی‌ترین تپه‌های مرجانی جهان توسط دانشمندان

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، بيش از ۹۰ درصد تپههاي مرجاني دنيا در مناطق گرمسيري واقع شدهاند. اين در حالي است كه اين تپهها در ۳۴ درجه عرض جغرافيايي شمالي واقع شدهاند و از تپههاي مرجاني ديگر فاصله زيادي دارند. آنها در ۳۵۰ كيلومتري شمال بسياري از تپههاي ديگر اين منطقه قرار دارند.

به گفته هیرویا یامانو از موسسه ملی مطالعات محیطی ژاپن، تاکنون تصور می‌شد که تپه‌های مرجانی در بخش زیرین مناطق آب گرم با دمای حداقل ۱۸ درجه در زمستان گسترش می‌یابند. با این حال تپه‌های مرجانی جدید در دمای ۱۳ درجه در زمستان ایجاد شده‌اند که این رقم به طور ناباورانه‌یی پایین است.

تیم تحقیقاتی در سال ۲۰۰۱ تپه مرجانی مشابهی را در آن سوی ساحل جزیره ایکی در ژاپن کشف کرده بود که شمالی‌ترین تپه مرجانی زمین به شمار می‌رفت.

تپه چهار هزار و ۳۰۰ ساله جدید در ۷۰ کیلومتری شمال تپه مرجانی قبلی واقع شده است.

خلیج کدری که این تپه دریایی در آن قرار دارد، دارای ابرهای حاوی ذرات معلق فراوان است و دمای آب نیز به ویژه در زمستان بسیار پایین است.

هر دوی این ویژگی‌ها زندگی را برای اکثر مرجان‌ها دشوار می‌کند اما تپه مرجانی جدید از دسته‌یی از مرجان‌ها موسوم به Favia تشکیل شده که قهوه‌یی‌رنگ و عظیم هستند. اکثر تپه‌های دریایی از مرجان‌های متعلق به گونه Acropora تشکیل شده‌اند که دارای رنگ‌های متنوع بوده و در پلیپ‌های منشعب یا بشقاب‌گونه رشد می‌کنند. گونه Favia آب‌های سرد و کدر را بهتر از Acropora تحمل می‌کند.

محققان تصور می‌کنند که جریان گرم آبی در طول جزیره شمال غرب ژاپن به احتمال فراوان به انتقال لاروای مرجان به طرف شمال و به درون خلیج‌ درونی کدر جزایر ایکی و تسوشیما کمک کرده است.

چنین تپه‌هایی می‌توانند به دانشمندان در اندازه‌گیری تغییرات زیست‌بومی اقیانوس‌های در حال گرم شدن کمک کنند.

نتایج این دستاورد علمی در مجله journal Geology انتشار یافت.