اختراع ۳۰۰ ساله‌، دقیق‌ترین زمان‌سنج جهان

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، اين شركت در واقع مكانيزمي را بازاختراع كرده كه در بطن ساعتهاي مكانيكي طي ۳۰۰ سال گذشته قرار دارد.

تنظیم ساعت‌های مکانیکی سنتی توسط یک چرخ تعادل و یک مارپیچ(hairspring) پیچشی صورت می‌گیرد که در سال ۱۶۷۵ توسط کریستیان هویجنز اختراع شد.

طی قرون متمادی این سامانه تنظیم‌گر بارها اصلاح و ارتقا داده شده اما تغییر اساسی در ساختار آن رخ نداده است.

سیستم هویجنز در عین حال که بسیار قابل اعتماد و زیباست، محدودیت‌های خاص خود را دارد. محدودیت‌هایی از جمله دقت، حساسیت به گرانش، بسط گرمایی و همچنین عدم احتمال رسیدن به فرکانس بالاتر از ۵۰۰ هرتز.

سیستم Mikrogirder با دقت بی‌سابقه پنج / ۱۰ هزارم یا یک / دو هزارم ثانیه سامانه تنظیم‌گر کاملاً جدیدی است.

مزیت‌های این فناوری متعدد است. در سیستم مارپیچی کلاسیک اثر گرانش به دلیل جرم موضوع بسیار مهمی است. با Mikrogirder این معضل حل شده است زیرا ازدست رفتن نوسان مفهومی ندارد و فرکانس حرکت بدون تحمیل اضافی انرژی برق قابل تنظیم کردن است. نتیجه این امر افزایش قابل توجه دقت(تقسیم زمان) و عملکرد(دقت فرکانس و ثبات) است.

عملکرد انرژی فناوری جدید زمان‌سنج‌های آینده شرکت سازنده را قادر خواهد ساخت که به فرکانس‌های فوق‌العاده بالایی که هرگز به آن دست یافته نشده، برسند.

در همین زمینه آمارهای جالبی ارائه شده‌اند: ۱۰۰۰ هرتز = یک / دو هزارم = ۵/۱۰ هزارم ثاینه = هفت میلیون و ۲۰۰ هزار ضربه در ساعت. این در حالی است که یک ساعت معمولی با چهار هرتز عمل می‌کند و یا فقط ۲۸ هزار و ۸۰۰ ضربه در هر ساعت وارد می‌کند. بنابراین زمان‌سنج جدید ۲۵۰ بار سریع‌تر عمل می‌کند.

سیستم فرکانس دوگانه Mikrogirder از دو زنجیر مستقل برای عملکرد نرمال ساعت به همراه ذخیره نیروی معقول و سیم‌پیچ اتوماتیک استفاده می‌کند. با این حال هنگام استفاده از این زمان‌سنج عقربه دوم مانند یک شیء غیرنرمال و نابهنجار می‌چرخد و کاربر فقط چهار دقیقه زمان دارد تا آن را به طور دستی بازپیچی کند.

در حال حاضر خریدن این ابداع امکان‌پذیر نیست زیرا مراحل آزمایشی خود را سپری می‌کند و قیمت آن نیز به احتمال فراوان نامعقول است.

شركت TAG Heuer همواره در سنجيدن زمان مناسبهاي ورزشي از جمله المپيك و فرمول يك نقش محوري داشته است.