شبهای قدر، شبهای اشک ریختن و توبه

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، شب قدر، شب نزول قرآن و برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خداوند بر زمین فرود میآیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین میکنند و خوشا به حال کسانی که تلاش میکنند تا قدر و منزلت این شب را دریابند.

شبهای قدر، میعادگاه بیداردلان و معراج شب زنده دلان است که بر اساس آیات و روایات ارزش این شبها بیشتر از هزار شب است.

بسیاری از مردم شهرهای مختلف استان سمنان با شرکت در آئین گرامی‌داشت شب‌های قدر سعی داشتند با احیاء روح معنویت و خداشناسی و پرداختن به عبادتی خالصانه با دوری گزیدن از مظاهر زندگی مادی دل و جان را در چشمه الطاف الهی شستشو دهند.

شب قدر، شب رقم زدن سرنوشت انسان

امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان سمنان شبهای قدر را مهمترین و بزرگترین شب ها عنوان کرد و گفت: در این شب بزرگ سرنوشت انسان رقم می خورد.

آیت الله سیدمحمد شاهچراغی مسئله سرنوشت انسان را مهم برشمرد و گفت: در شب‌های قدر با به سرگذاشتن قرآن و یاد خدا و دعا کردن می‌توان در سرنوشت خود اثرگذار و سهیم باشیم.

وی با اشاره به اینکه انسان با توبه و تزکیه پاک شده و مورد لطف و مهربانی خدا قرار می‌گیرد، اظهار داشت: ما می توانیم با یادآوری گناهانمان واستغفار از خدا در شب‌های قدر، توبه و طلب آمرزش نمائیم.

این شب‌ها، شب‌های امیرالمؤمنین(ع) است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما باید در شب‌های قدر علاوه بر تقرب به خدا، با ولایت هم آشنا و به آن نزدیک شویم گفت: این شب‌ها، شب‌های امیرالمؤمنین(ع) است.

شاهچراغی اظهار داشت: ما باید در شب‌های قدر با خواندن دعای جوشن کبیر، دعای افتتاح، زیارت جامعه، قرآن، دعا و استغفار‌ خدا را بهتر بشناسیم.

وی خواستار نزدیکی بیشتر ما در شب‌های قدر به علی بن ابیطالب(ع) شد و گفت: نزدیک شدن به آن حضرت، برابر با شناختن بهتر و بیشتر ایشان است.

دشمن از مسجد و اجتماع در آن می‌ترسد

نماینده ولی فقیه در استان سمنان بهترین کار را در این شب‌ها ترک خانه‌ها عنوان کرد و گفت: بهتر است در این شب خانه هایمان را ترک کنیم و به سنگر مساجد روی بیاوریم.

وی تصریح کرد: ما باید همیشه به ویژه در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر مساجد را پر کنیم چرا که دشمن از مسجد و اجتماع در آن می‌ترسد.

شاهچراغی با اشاره به اینکه بهتر است ما از ماه مبارک رمضان به ویژه شب‌های قدر بیشترین بهره را ببریم اظهار داشت: در این شب ها باید از خدا یاری بخواهیم تا در راه خودسازی و بندگی، قدمی برداریم.

وی احیاء شب‌های قدر را فرصتی برای بیدار شدن از خواب غفلت عنوان کرد و افزود: خصال و فضایل فراوان حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌تواند برای هر یک از ما درس باشد.

شب قدر شب دعا واستغفار است

مشاور استاندار و دبیر ستاد اقامه نماز استان سمنان شب‌های قدر را اوج تجلی حضرت حق دانست و گفت: انسان باید قلب خود را در شب‌های قدر رو به خدا همراه با توسل و دعا و ذکر و توبه قرار دهد.

حجت‌الاسلام محسن فاطمی‌نیا با اشاره به اینکه هر عبادت کوچک در این شب ها برابر با ثواب هزار ماه است اظهار داشت: ماه رمضان، ماه بندگی و طاعت و دلدادگی حضرت حق است.

وی ماه مبارک رمضان را ماه بهار قرآن عنوان کرد و گفت: خداوند تمام‌ بهارش را در شب‌های قدر آورده است.

شب قدر بهترین زمان جهت بهره برداری دنیوی و اخروی انسان

مشاور استاندار و دبیر ستاد اقامه نماز استان سمنان دل انسان را به کاسه‌ای تشبیه کرد که در شب بارانی، اگر انسان آن را به روی آسمان قرار دهد، آب باران در آن جمع شده و انسان از آن آب سیراب می‌شود اما اگر کاسه را وارونه قرار دهد، هیچ بهره‌ای نمی‌برد حتی اگر ساعت‌ها باران ببارد.

فاطمی نیا با بیان اینکه شب قدر شب بسیار ارزشمندی است و در این شب قرآن بارها بر دل پیامبر نازل شد افزود: برخی شب قدر را شب نوزدهم و برخی شب بیست و یکم و بعضی‌ها هم شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه شب قدر ناشناخته است و انسان نمی‌تواند به عظمت این شب‌ها پی ببرد، افزود: عمل صالح انسان در این شب مانند دادن زکات، صدقه، خواندن نماز، دعا و استغفار ثوابی به اندازه هزار ماه دارد.

شب قدر با یک عمر کامل انسان برابری می‌کند

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان گفت: شب قدر برابر با هزار ماه است و هزار ماه با ۸۰ سال یعنی با یک عمر کامل انسان برابری می‌کند.

فاطمی‌نیا افزود: اگر خداوند برای انسان چنین شبی را مقدر نمی‌فرمود، هرگز به چنین فیضی نمی‌رسید که بتواند مقرب خدا شود.

وی ادامه داد: امیدوارم که همه انسان‌ها از شب‌های قدر بهره ببرند و به آن ارزش دهند و این شب‌ها را احیا بدارند و به در خانه خدا لابه و گریه و زاری و توبه کنند.

فاطمی‌نیا اعمال شب‌های قدر را غسل به نیت غسل لیلة‌القدر، خواندن قرآن، دعای جوشن کبیر، زیارت جامعه، استغفار، درخواست توبه از گناهان و بخشش عنوان کرد.

آئین ویژه مردم استان سمنان در خواندن دعای جوشن کبیر

پژوهشگر مردم شناس اداره کل میراثفرهنگی استان سمنان گفت: اهالی استان، شبهای قدر(شبهای ۱۹،۲۱ و ۲۳ رمضان) را نیز با آئین خاصی برگزار می‌کنند، در برخی از مساجد نقاط شهری یا روستایی، گستردن سفره سحری برای پذیرایی از عزاداران مرسوم است، زنان در شبهای قدر خرما، انواع نان محلی، شله زرد و غیره بین عزاداران تقسیم می‌کنند.

فاطمه قلی‌پور کالمرزی در نقاط مختلف استان سمنان زنان و مردان در لیالی قدر همزمان با خواندن هر بند از دعای جوشن کبیر بر روی ظرفی از قند، نبات، نقل یا خرما دمیده و خوردن آن را به نیت شفا و تبرک توصیه می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین گره‌ زدن بر روی نخ به هنگام خواندن دعای جوشن کبیر پس از قرائت هر بند از دعا توسط برخی از زنان مرسوم است.

پژوهشگر مردم شناس اداره کل میراثفرهنگی استان سمنان، تصریح کرد: نخ صد بند(گره) را برای گشایش کار و بخت گشایی دختران در میان قرآن نگه می‌دارند.

قلی پور کالمرزی افزود: در شهر شاهرود زنان همزمان با تلاوت دعای جوشن کبیر ظرفی از آب حاوی زعفران را نزد خود نگه داشته و با خواندن هر بند از دعا بر آن می‌دمند تا به عنوان تبرک آن را با خود به خانه ببرند.

وی، انجام غسل شب احیاء، خواندن نماز صد رکعتی و غیره را از دیگر آداب و اعمال مربوط به شبهای قدر ذکر کرد و گفت: در روستای جزن دامغان نیز در این شبها، دستجات زنجیر زن از مساجد و حسینیه‌های محل به راه افتاده و با گذر از معابر و کوچه‌ها به زنجیرزنی و عزادارای می‌پردازند.

پژوهشگر مردم شناس اداره کل میراثفرهنگی استان سمنان، تصریح کرد: در شبهای قدر، پوشیدن لباس سیاه به نشانه عزا و ماتم در ایام شهادت حضرت علی(ع) امری متداول است، بنا بر باوری کهن اهالی نقاط مختلف استان، کار کردن در روز ۲۱ ماه رمضان حرام بوده و در مجالس عزاداری حضور می‌یابند.

قلی‌پور کالمرزی تصریح کرد: در نقاط شهری با فرا رسیدن این مناسبت حرکت دستجات سینه‌زنی از اماکن مذهبی و مساجد آغاز شده وعزاداران با گذر از معابر و خیابان ها چنین می‌گویند: " وای علی کشته شد / شوهر زهرا چه شد "

این پژوهشگر ادامه داد: در روستای کوه زر با فرار رسیدن ۲۱ رمضان برخی اهالی به نیت اموات خود نان فتیر پخته و بین سایرین تقسیم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اهالی نقاط کویری استان سمنان در روز شهادت حضرت علی(ع) از انجام فعالیتهای روزمره خودداری کرده و مرسوم است که دامداران شیر دامهای خود را در این روز به فقرا و نیازمندان داده و یا برای تهیه افطار و پذیرایی از نمازگزاران به مساجد محل می‌دهند.

حنابندان به مناسبت کشته شدن ابن ملجم

قلی‌پور کالمرزی با اشاره به باور عمیق مردم استان سمنان در خصوص نزول قرآن در شب ۲۷ رمضان، گفت: بر این اساس برخی تا پاسی از شب به احیاء و شب زنده داری در مساجد می‌پردازند. زنان سمنانی، گرمساری و دامغانی در این روز به جهت شادی ناشی از کشته شدن قاتل ملعون امام علی(ع) بر دست و پای خود حنا می‌مالند، برخی زنان در این روز گوش دختران خود را سوراخ کرده و برای آنها گوشواره می‌خرند.

وی تصریح کرد: گفتنی است که در شهرهای شاهرود، گرمسار و روستای جزن برخی زنان در بین نماز ظهر و عصر با اندکی پارچه، نخ و سوزن کیسه‌ای کوچک دوخته و سکه‌ای را به نیت تبرک درون آن می‌نهند.

قلی‌پور کالمرزی اضافه کرد: شاهرودی‌ها آن را " کیسه مراد " نامیده و به جهت بر آورده شدن حاجت آن را تا سال دیگر نزد خود نگه می‌دارند.

وی افزود: همچنین در شهر شاهرود خوردن کله و پاچه در این شب برای افطار مرسوم است و اهالی بر این باورند که در این شب ابن ملجم قاتل امام علی(ع) کشته شده است.

پژوهشگر مردم شناس اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان، تصریح کرد: هزاران نفر از زنان و مردان از پیر و جوان در این استان امسال نیز همچون سالهای گذشته در این آیین معنوی و اعتقادی حاضر می شوند و دلهای خود را به تکاپو می اندازند.