به گزارش افکار به نقل از فارس، یکی از بازیگران سریال «الاسباط» که به نام «حسن و حسین» تغییر نام یافته است، از پخش قریب‌الوقوع این سریال خبر داد.
«خلیفه عبدالباسط» بازیگر الجزایری این سریال که این روزها به خاطر نقش‌آفرینی در این سریال مورد انتقاد وسیع قرارگرفته است، گفت: این سریال هم‌اکنون در حال تدوین است و به زودی پخش می‌شود.
بنا بر این گزارش، سریال «حسن و حسین» که پیش از این نام‌هایی هم‌چون «الاسباط»، «معاویه و دوران فتنه» و «مشعل‌های نور» داشته است؛ سریالی کویتی است که به دلایل فنی و همچنین مخالفت شیعیان کویت با آن، در اردن فیلمبرداری شد.
در سریال «حسن و حسین» قرار است بر مبنای فتوای یک مفتی اردنی که تحت تأثیر افکار وهابیت قرار دارد، چهره امام حسن و امام حسین(ع) تصویر شوند.
کانون هنرمندان اردن، خرداد امسال اعلام کرد: پس از درخواست سازندگان سریال «الاسباط» برای فیلمبرداری در اردن و با نظر به اینکه ممکن است این سریال باعثجدل شود؛ این کانون با مراجعه به قاضی‌القضات اردن «احمد هلیل» توانست مجوز به تصویر کشیدن این دو شخصیت برجسته صدر اسلام را به دست آورد.
این اقدام قاضی‌القضات اردن در حالی بود که پیش از آن این سریال با نگرانی شدیدی از سوی کشورهای اسلامی دنبال می‌شد.
این سریال که قرار بود رمضان امسال توسط شبکه ماهواره‌ای قطر پخش شود؛ قبل از آن مورد انتقاد شیعیان این کشور واقع شده بود؛ به گونه‌ای که حجت‌الاسلام مهری از علمای برجسته این کشور، طی فتوایی عدم جواز شرعی این سریال را صادر کرده بود.
وی که وکیل مراجع عظام قم و نجف در کویت است، این کار را توهینی به شیعیان و سادات دانسته است.
مهری همچنین به فتاوای آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و صافی گلپایگانی بر حرمت تولید این سریال تاکید کرده و می‌گوید: از دولت کویت می‌خواهیم از ساخت و پخش این سریال در کویت جلوگیری به عمل آورد.

*ادامه رفتار دوگانه وهابی‌ها درباره سریال‌های مذهبی ایران

خبر پخش قریب‌الوقوع سریال «حسن و حسین» که در آن، ‌ چهره این دو امام همام به تصویر کشیده شده، در حالی منتشر می‌شود که محافل وهابی‌ از پخش سریال مختارنامه به علت تصویر شدن بخش‌هایی از تاریخ اسلام انتقاد کرده‌اند.
در همین راستا و در اقدامی دیگر «محمود عاشور» از اعضای مجمع مطالعات اسلامی الازهر با اشاره به فتوای سابق الازهر گفت: الازهر نسبت به نقش‌آفرینی افراد به جای انبیاء و اصحاب پیامبر(ص) در هر فعالیت هنری و دراماتیک، فتوای حرمت صادر کرده است.
همچنین، الازهر خواستار دخالت سازمان تقریب مذاهب اسلامی برای جلوگیری از پخش سریال مختارنامه در آستانه پخش آن از شبکه «آی‌فیلم» شده است.
در همین حال، «نبیل حموده» از مسئولان شبکه آی‌فیلم، ضمن تاکید بر حفظ احترام شخصیت‌های والامقام صدر اسلام درخصوص مطرح شدن برخی از اشخاص مانند «عبدالله بن زبیر» در این سریال می‌گوید: هیچ‌کدام از فرقه‌های اسلامی برای وی قائل به عصمت نبوده و نیستند؛ بنابراین نقد رفتارهای آنها در برخی از مقاطع تاریخی زندگی آنها نمی‌تواند مشکلی داشته باشد.
خبرگزاری فارس به دلیل حفظ حرمت اهل‌بیت علیهم‌السلام و جلوگیری از اشاعه تصاویر منتشر شده از این سریال از درج منبع این خبر معذور است.