به گزارش افکارنیوزدکتر یوسف اویسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از معضلات عمده‌ای که در تولید طیور به ویژه مرغ که از مواد غذایی پر مصرف محسوب می‌شود، وجود دارد، تلفات بالا، رشد کم و هزینه بالای نگهداری شامل واکسیناسیون، آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌های جنسی است.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات برای افزایش رشد مرغ‌ها، مرغداران مجبور به استفاده از موادی همچون پودر ماهی و پودر پروتیین حیوانی می‌شوند که علاوه بر افزایش هزینه‌ها موجب تاثیر در طعم و ارگانیسم مرغ‌ها می‌شود.

این متخصص فارماکولوژی اظهار کرد: در این پروژه که شامل نگهداری ۲۲ مرغ در مرحله اولیه بود، بدون استفاده از هر گونه واکسن، مواد مرسوم و آنتی بیوتیک موفق شدیم در مدت زمان کمتر از ۴۵ روز یعنی زمانی که مرغ‌ها در مرغداری پرورش می‌یابند، با دخالت در متابولیسیم بدن آنها با استفاده از دانه‌های خوراکی روند رشد را تسریع بخشیم.

وی افزود: وزن این مرغ‌ها یک تا یک کیلو و ۷۰۰ گرم از مرغ‌های بازار بیشتر است که معادل ۵۰۰ میلیون تومان سود در یک مزرعه ۱۰۰ هزار مرغی می‌شود.

اویسی با بیان این که این مرغ‌ها کاملا ارگانیک و سالم هستند، خاطرنشان کرد: این طرح به صورت پایلوت و برای اولین بار در ایران اجرا شد که خوشبختانه هیچ مشکل و نقصی در مرغ‌ها ایجاد نشد. این برنامه از مهرماه سال جاری روی ۱۰۰ مرغ دیگر پیاده خواهد شد.

اين طرح با همكاری گروه فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا شده است.