افکارنیوز

: این دو استاندارد متفاوت ویژگی های خاص خود و میزان مصرف انرژی مشخصی دارند که موقع خرید یک دستگاه بد نیست به آنها توجه کنید، البته به نسبت اهمیتی که برای شما دارد. اول به این مورد اشاره کنیم که این مقایسه، بین دو نسل متفاوت از این تکنولوژی است و هر چند بلوتوث۴ جدیدتر است ولی مزیت های آن چیزی از ویژگی های عالی بلوتوث۳.۱ که امروزه پر کاربرد ترین است، کم نمی کند.

تفاوت های بلوتوث۳.۱ و بلوتوث۴

بلوتوث۳.۱:

این نسخه، در واقع یک دگردیسی کوچک بر مبنای استانداردهای اصلی بلوتوث۳ است که به طور رسمی آن را با نام بلوتوثHS + ۳.۰ می شناسیم. سرعت انتقال داده در آن تا ۲۴ مگابیت در ثانیه می رسد. اما اشتباه نکنید، در اینجا بلوتوثفقط برای شناسایی طرف گیرنده مورد استفاده قرار می گیرد و انتقال داده با استفاده از وای - فای انجام می پذیرد. جدای از سرعت بالاتر نسبت به نسل قبلی، بلوتوث۳.۱ دارای یک کانال ارتباطی مطمئن تر است که امکان کنترل جریان انتقال داده را فراهم می کند که البته می توان آن را برای اپلیکیشن هایی که برای مبادلات غیرمهم مورد استفاده قرار می گیرند و نیاز به جابه جایی حجم کوچکی از اطلاعات دارند، غیرفعال کرد.

از منظر مصرف انرژی، بلوتوث۳.۱ یک رَویه مصرف انرژی جدید دارد که برای عمل در وضعیت های مشخص طراحی شده و مبنای آن، میزان قدرت سیگنال است. برای مثال، وقتی کاربری تلفن خود را داخل جیب راستش می گذارد ولی هدست بلوتوثبه گوش چپش آویزان است، مصرف انرژی آنتن بلوتوثروی حداکثر می رود تا از برقرار ماندن ارتباط بی سیم اطمینان حاصل شود.

بلوتوث۴.۰:

این نسخه ویژگی های مرسوم نسخه های قبلی را در خود دارد، از جمله پروتوکل های بلوتوثکلاسیک، بلوتوثسرعت بالا، و بلوتوثکم مصرف. تاریخ پیدایش آن ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰ است. در این نسخه دستورالعمل های پیشرفته ارتباطات وای - فای همراه با تکنولوژی مرسوم بلوتوثدر هم آمیخته اند تا کیفیت بهتری را ارائه نمایند که از این جمله می توان اشاره کرد به:

- مصرف انرژی پایین: پروتوکل جدید، مصرف انرزی کمی را برای ارتباطات تا بُرد ۵۰ متر را رقم می زند. به طور خلاصه، بلوتوث۴ فقط کسری از انرژی مورد استفاده در استاندارد کلاسیک بلوتوثرا مصرف می کند آن هم بدون فدا کردن قدرت سیگنال، بلکه از طریق دگرگون شدن طراحی مربوط به دوره(یا چرخه) کاری بلوتوث. این سیستم جدید، برای انتقال داده های کوچک طراحی شده و طبیعی است که برای استفاده های طولانی مصرف انرژی نیز افزایش پیدا می کند.

- امنیت بیشتر

- سرعت بالاتر

- کیفیت و پایداری بهتر در ارتباطات چند نقطه ای

هر زمان صحبت از بلوتوث می شود نسل های جدیدتر آن قابلیت های برتری دارند ولی باید توجه داشت که بروز یافتن این قابلیت ها بستگی به وجود تکنولوژی مشابه در دستگاه هایی که ارتباط متقابل برقرار می کنند دارد