به گزارشافکارنیوزبه نقل از مهر، قرارداد ارایه خدمات تلویزیون تعاملی رسانه مهر ظهر امروز دوشنبه میان مدیران ارشد شرکت مخابرات ایران با معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما به امضا رسید که براساس این قرارداد تلویزیون اینترنتی در بستر وب و با قابلیت ارایه صدها کانال تلویزیونی از طریق ست آپ باکس، کامپیوتر، لپ تاب، موبایل و هر وسیله‌ای که قابلیت نمایشگر داشته باشد عرضه می‌شود.

در مراسم امضای این قرارداد نادر صابری‌وند - مجری پروژه آی پی مدیا از تشکیل کمیته‌ای پی مدیا برای پیاده سازی این طرح ملی در مخابرات خبر داد و گفت: فاز آزمایشی این طرح در استان قزوین و برای ۴۰ مشترک اجرایی شده است و نتایج خوبی به همراه داشته است. همچنین سیاهکلی - معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما با اشاره به روند پیشرفت تکنولوژی و انتقال آن از طریق صوت و تصویر و بسترهای ایجاد شده در دنیا صوت و تصویر و دیتا را لازم و ملزوم یکدیگر عنوان کرد و گفت: ‌ برای استفاده از این رسانه نوین همکاری مخابرات و صدا و سیما الزامی است.

وی با بیان اینکه اصل تراکم و تجمیع در تمام شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین دنیا به کار گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: در این راستا صاحبان محتوا در بستر مخابراتی کشور می‌توانند محتوایی ایجاد کنند که تمامی مردم بتوانند به صورت انتخابی یا تعاملی از آن بهره ببرند. سیاهکلی با تاکید بر اینکه آی پی مدیا منحصر به تلویزیون نیست و می‌تواند یکی از کلیدهای اجرای دولت الکترونیک باشد، گفت: این شبکه تولید ایران و بر پایه نرم افزار، سخت افزار و میان افزار بومی اجرایی خواهد شد و از آنجایی که وابستگی به شبکه ندارد تحریم هیچ اثری روی آن نخواهد داشت. وی این سرویس را کم هزینه و با پهنای باند دو مگابیت در ثانیه برای هر مشترک عنوان کرد و ادامه داد: آی پی مدیا در بستر وب عرضه می‌شد و آی پی تی وی متفاوت خواهد بود.

سیاهکلی در مورد تفاوت آی پی مدیا و تلویزیون تعاملی سیما که پیش از این توسط سازمان صدا و سیما راه اندازی شده بود، گفت: این دو سرویس در دو مسیر جداگانه رقابت خواهند کرد و تفاوتی که دارند در وارداتی بودن تکنولوژی است به طوری که در آی پی مدیا از توان کاملاً داخلی بهره گیری شده اما تلویزیون سیما بر پایه تکنولوژی آی پی تی وارداتی است. وی این سرویس را قابل استفاده روی موبایل، لپ تاپ و پی سی عنوان کرد و گفت: در تلویزیون‌های جدید حتی نیاز به ست آپ باکس نیز برای این سرویس وجود ندارد و تنها یک نرم افزار امکان ارایه تمامی سرویس‌های مدنظر را به کاربر می‌دهد. معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما نرخ اولیه این سرویس را برای شروع ماهانه ۱۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: کاربر با دو مگابیت سرعت و تصویر با کیفیت SDو بر مبنای برودکست با هزینه ۱۰ هزار تومان و با پهنای باند ۵ مگابیت و با تصویر HDمی‌تواند این سرویس را دریافت کند. در این سرویس حجم انتقال داده در اختیار کاربر بوده و این امکان نیز وجود دارد که کاربر فیلم‌ها و سرویس‌های خود را به صورت تعاملی بر روی این شبکه قرار دهد.

سیاهکلی با تاکید بر اینکه شرایط ورود دیگر اپراتورها و سرمایه گذاران در این پروژه تا فردا اعلام خواهد شد تصریح کرد: ‌ این سرویس کسب و کار کاربران را نیز در نظر گرفته است. همچنین امکان خدمات بانکی، خرید و فروش اینترنتی، آموزش مجازی، ویدئو درخواستی، خدمات پزشکی و اطلاع رسانی نیز از طریق این سرویس قابل ارایه خواهد بود. وی در پاسخ به مهر در زمینه مبلغ قرارداد گفت: از آبونمان در نظر گرفته شده برای این سرویس ۲۷ درصد سهم مخابرات خواهد بود. وی گفت: زمان بندی مشخصی برای ارایه این سرویس نمی‌توان اعلام کرد اما به زودی و در برخی از مناطق و شهرها این سرویس را بر ای شروع به کاربران ارایه می‌کنیم.

معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما نبود مدیریت ریسک در کشور را از جمله خلاء های سرمایه گذاری در پروژه‌های فناوری عنوان کرد و گفت: این پروژه نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و ورود این بخش است. در همین حال مظفر پوررنجبر - مدیرعامل شرکت مخابرات ایران دستیابی مردم به اطلاعات بر پایه تکنولوژی‌های روز و استفاده از امکانات زیرساختی را از جمله اهداف اجرای پروژه آی پی مدیا عنوان کرد و گفت: در این سرویس تنها مخابرات فعال نخواهد بود و بحثخصوصی نیز به عنوان همکار مخابرات در این حوزه فعالیت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پتانسیل بالقوهای در لایههای مختلف شرکت مخابرات ایران وجود دارد از شفاف سازی فعالیتهای این شرکت خبر داد و گفت: به زودی سرویسهای متعددی را بر حسب نیازهای مردم اعلام خواهیم کرد.