افکارنیوز

: طبیعتا، گوگل مقام اول را در این میان دارد، اما چند وقت است که این مقام را در اختیار دارد؟ و چه چیزی باعثخواهد شد این رتبه را از دست بدهد؟
برای پاسخ به این سوال باید به دو مورد توجه داشت: ۱ - اکثریت مردم چه می خواهند؟ ۲ - سایر موتورهای جست و جو چه چیزی پیشنهاد می دهند؟
یکی از رقبای قدرتمند گوگل بینگ است. مایکروسافت معتقد است که افراد تقریبا با نسبت ۲ به ۱، موتور جست و جوی بینگ را به گوگل ترجیح می دهند. اما به نظر می رسد که دلار جلوی چشم کمپانی هایی که اینگونه تبلیغ می کنند را گرفته است! شاید یکی از دلایلی که مایکروسافت می خواهد کاربران وب را به استفاده از بینگ ترغیب کند، سود کلانی است که به لطف جست و جو ها نصیب آنها می شود. شاید تیم طراح بینگ احساس خیلی خوبی نسبت به موتور جست و جویشان داشته باشند اما آیا مردم به این راحتی گوگل را کنار خواهند گذاشت؟
گوگل واقعا نیروی عظیمی در اختیار دارد و سرویس هایش حتی از سطح انتظارات کاربرانش هم فراتر است. بنابراین کمپانی هایی مثل مایکروسافت ابتدا باید مردم را متقاعد کنند که گوگل یک مشکلی دارد و سپس به عنوان راه حل آن مشکل موتور جست و جوی جدیدی را پیشنهاد دهند. پس فقط همین که بگویند: خیلی خوب! ما بهتر از گوگلیم؛ کافی نیست و از این طریق نمی تواند تعداد کاربران خود را افزایش دهند.
اما به نظر می رسد مردم همانقدر که از خوردن کوکاکولا لذت می برند، با گوگل هم راحتند و احساس خوبی دارند. برای امتحان این موضوع فقط کافی است از خودتان بپرسید از یک موتور جست و جوی دیگر چه مطالباتی دارید که گوگل آنها را در اختیار شما نمی گذارد؟ آیا مطمئن هستید که تقاضای شما هم اکنون در لیست بلند بالای خدمات گوگل وجود ندارد؟
شاید هم به دنبال نتیجه جست و جوی بهتر و دقیق تری هستید؟ در این مورد هم آیا مطمئنید که مشکل از گوگل است؟ یا این خود شما هستید که روش جست و جوی درست را بلد نبوده و با نشانه ها آشنا نیستید؟
گذشته از اینکه این مورد برای شما هم پیش آمده باشد یا نه؛ نیاز اکثر مردم برای جست و جو خیلی بیشتر از آن چیزی است که توسط گوگل پوشش داده می شود. و گوگل نامی آشنا در زمینه جست و جو است که مبارزه با آن برای کمپانی های دیگر امری بسیار دشوار است. از طرفی اکوسیستم موتورهای جست و جو هم خیلی گسترده از این حرفهاست. مسئله این است: کاربر نهایی و تبلیغات! و در حال حاضر تنها موتور جست و جویی که تبلیغات هم در درون خود دارد گوگل است چرا که تمام ترافیک جست و جوی وب را در اختیار دارد.
بنابراین تا وقتی که گوگل بیشترین سهم را در کاربران جست و جو کننده و تبلیغات دارد و نیز تا وقتی که پارادایم و الگوی موتورهای جست و جو همین طور باقی بماند؛ گوگل هم رتبه اول خود را از دست نخواهد داد. حتی فراتر از این، به نظر نمی رسد به این زودی ها کمپانی بتواند موتور جست و جویی با قدرت پوشش گوگل و ارائه شاخص هایی همانند او بسازد تا بتواند کاربران را به خود جذب کند. و حتی اگر بتواند، مرحله دشوار تر بعدی، متقاعد کردن مردم به کنار گذاشتن و دست کشیدن از گوگل است.
به نظر شما آیا رقابت موتورهای جست و جو با یکدیگر سرانجام به حذف گوگل منجر خواهد شد؟ این موتور جست و جو به کدام یک از مسائل زیر باید بیشتر توجه نشان دهد تا بتواند گوگل را از میدان به در کند: نتیجه جست و جوی بهتر، تجربه کاربری قوی تر، مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی، و یا مسئله اعتبار و شهرت؟