پیردوست از رفاقتش با کیمیایی گفت

به گزارشافکارنیوزبه نقل از شبکه ایران، سعید پیردوست کار سینمایی خود را با مسعود کیمیایی و فیلم " خاک " آغاز کرد. در قیلم " گوزن‌ها " ایفاگر نقشی کوتاه اما ماندگار بود و پس از آن ساخت فیلم‌های " سفر سنگ "، " تیغ و ابریشم "، " سرب "، " دندان مار "، " رد پای گرگ "، " سربازهای جمعه " و " حکم " بهانه‌ای برای ادامه همکاری و رفاقت دوستان قدیمی شد؛ رفاقتی که در یکی از محل‌های جنوب شهری و پشت یک نیمکت مدرسه شکل گرفت. اما گویا همانطور که مضمون رفاقت و رفیق‌بازی در دنیای سینما و پرده نقره‌ای جایگاه گذشته‌اش را از دست داده در زندگی شخصی این حلقه رفاقتی هم کم آورده است هر چند که بتوان آن را جبر روزگار دانست و به تعبیر سعید پیردوست که این روزها دل‌خوشی هم ازعواقب " قهوه تلخ " و کیفیت آثار نمایشی و حمایت از پیشکسوتان ندارد عنوان " بازی روزگار " بر آن اطلاق کرد. این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که با سریال‌های مهران مدیری به محبوبیت و شهرت بیشتری در میان مخاطبان رسیده در گفت‌وگویی با شبکه ایران ضمن آرزوی موفقیت برای این دو کارگردان شناخته شده، از کارهای آماده پخش‌اش گفته است:

در چه حالی هستید آقای پیردوست، از کارهای جدیدتان چه خبر؟
مشغول بازی در مجموعه تلویزیونی " میلیاردر " به کارگردانی آقای علیرضا امینی هستم. در این سریال که حدود دو ماه از تصویربرداری آن می‌گذرد نقش دایی هوشنگ را بازی می‌کنم که به نوعی بزرگ خانواده است و به جوانترهای خانواده مشاوره می‌دهد اما با توجه به شرایط سنی‌ و فراموشی‌ای که دارد گاهی اوقات پیشنهادها و توصیه‌هایش چندان به نفع شرکت نمی‌شود. چند کار تلویزیونی و ویدیویی از جمله " ما سه نفر با هم هستیم " و " آقای ناقابل " را هم آماده پخش دارم.

و چند قسمت از " قهوه تلخ ". بالاخره سرنوشت این سریال خانگی به کجا ختم شد.
دوست ندارم راجع به این کار صحبت کنم هرچند که همچنان بلاتکلیف است و نمی‌توان سرنوشت محتومی برای آن پیش‌بینی کرد چرا که همه عوامل متفرق شده‌اند و با توجه به شرایط پیش آمده جمع کردن آنها دشوار است.

از سریالی که گفته می‌شود مهران مدیری در دست تهیه دارد چه خبر. پیشنهادی برای حضور در این پروژه نداشتید.
خیر. اطلاع خاصی راجع به این پروژه ندارم. بعد از اتفاقات پیش‌آمده برای " قهوه تلخ " مدیری به فرصتی برای استراحت نیاز داشت و پس از آن هم در سریال خانگی " قلب یخی " مشغول کار شد. به هر حال ایشان به تازگی از فعالیت در این سریال فارغ شده‌اند و نیاز به زمان دارند. مدیری همیشه حساب‌شده تصمیم‌ می‌گیرد و آرزو می‌کنم مثل همیشه در تمام کارهایش موفق باشد.

برای کار جدید مسعود کیمیایی چطور؟ پیشنهادی برای بازی در «تبعید سایه‌ها» نداشتید.
برای کیمیایی هم آروزی توفیق و موفقیت دارم. خیر خیلی وقت است که ارتباط من و مسعود کم‌رنگ شده و از هم بی‌خبریم. دیگر رابطه رفاقتی سال‌های گذشته وجود ندارد. به هر حال بازی روزگار است همانطور که با گذشت زمان و تحولات جامعه بین اعضای خانواده و خویشاوندان فاصله ایجاد شده است، رفاقت‌های صمیمانه دوران گذشته هم رنگ باخته است.


این پایبندی به رفاقت و مرام و رفیق‌بازی چطور شکل گرفت؟
خواهشا مصاحبه را به این وادی نکشانید. دوست ندارم یادآور خاطرات آن دوران باشم که برایم مثل باز کردن زخم های قبلی و گشودن دمل چرکین است.

تعبیر تلخی است برای دوران خاطره‌سازی که حتما شیرینی‌ها داشته که همواره از آن یاد شده است.
بله، روزگار پرخاطره و خوشی بود اما اگر کیمیایی به عنوان یکی از اعضای این حلقه رفاقتی دوست ندارد در هیچ کدام از مصاحبه‌ها و یادداشت‌هایش راجع به دوران گذشته، از دوست دوران کودکی‌اش اسمی یاد کند من هم ترجیح می‌دهم خاطرات آن دوران را بیان نکنم. حتی پس از آن دوران چندین فیلم هم با هم کار کردیم اما همانطور که گفتم مدت‌هاست که این رابطه و رفاقت از بین رفته و متاسفانه جای کار حرفه‌ای و رفاقت‌های صمیمانه عوض شده است.

پیگیر آثار تازه سینمایی و تلویزیونی که هستید؟
بله. مگر می‌شود کسی را که عاشق سینماست از سینما جدا کرد؛ اما متاسفم که سطح کیفی آثار این قدر تنزل کرده است. حرمت و شخصیت سینما را از این هنر گرفته‌اند. کمتر شاهد کارهای پرمحتوا، فرهنگ ساز، جریان ساز و تاثیرگذار هستیم و به اعتقاد من عاملی اصلی این روند ضعف فیلمنامه است.

با توجه به شرایطی که بیان کردید سعید پیردوست در پیشنهادات بازیگری فردی انتخاب‌گر است یا این‌که …
ببینید بازیگر باید دیده شود تا فراموش نشود بنابراین در میان پیشنهاداتی که می‌شود سعی می‌کنم بهترین‌ها را انتخاب کنم. ضمن این‌که وقتی حمایت‌کننده‌ای برای هنرمندان پیشکسوت وجود ندارد و اغلب بازنشسته‌ها فراموش شده‌اند و با دوران پرمشقتی مواجه هستند مجبور به حضور هستی. خانه‌نشینی پایان کار است و با شرایط زندگی موجود، مجالی هم برای خانه‌نشینی نیست. با وجود این‌که بازنشسته شده‌ام مجبورم همچنان از ۶ صبح مشغول کار شوم تا به قول معروف چرخ زندگی بچرخد.

به هر حال برای اغلب مخاطبان تلویزیون حضور سعید پیردوست در آثار مدیری با خاطراتی خوش عجین شده است که امیدواریم فعالیت دوباره این کارگردان پرطرفدار در تلویزیون هم موجب آشتی دوباره مخاطب با سیمای وطنی شود و هم شاهد حضورموفق و بازی های شیرین شما باشیم.

مدیری شخصیت قابل احترام و ارزشمندی است که واقعا جای خالیاش احساس میشود امیدوارم در میان بازیگران جدید، قدیمیها را فراموش نکنند. ما آدمها اگر یک قالیچه کهنه و یا گلدان قدیمی داشته باشیم آنها را گردگیری کرده و گاهی تماشایش میکنیم. از فیلمسازان و مسئولان خواهشمندم بازیگران پیشکسوت را فراموش نکنند. ممنون که از ما یادی می کنید و حالمان را جویا می شوید.