به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، فیلم سینمایی «آرگو» با بودجه‌ای بالغ بر ۴۵ میلیون دلار از حدود یک سال پیش کلید خورد. کارگردانی این فیلم را «بن‌افلک» - بازیگر هالیوودی - به سفارش کمپانی فیلمسازی «برادران وارنر» به عهده گرفت.

این سوژه تاریخی که با گذشت ۳۴ سال از وقوع انقلاب اسلامی ایران، همچنان مورد بی‌مهری سینماگران ایرانی واقع شده، به نظر می‌رسد بهترین انتخاب برای کمپانی برادران وارنر محسوب شود. کمپانی که نه تنها صهیونیستی است بلکه پیش از این نیز با ساخت قسمت اول و دوم از فیلم موهن و ضد ایرانی «۳۰۰» ماهیت خود را هرچه بیشتر آشکار ساخت.

این پروژه سینمایی با همه جنجال‌ها کلید خورد و از آنجایی‌که دسترسی به ایران برای عوامل فیلم امکان‌پذیر نبود، این فیلم در ایالات مختلف آمریکا و ترکیه جلوی دوربین رفت.

فیلمبرداری قریب به یک سال ادامه یافت و سرانجام با حضور شخص «بن‌افلک»، «الن آرکین» و «جان گودمن» به پایان رسید.

این فیلم هم‌اکنون حدود سه هفته است که از اکرانش می‌گذرد و در اولین تعطیلات سه روزه آخر هفته توانست ۲۰ میلیون دلار فروش کند.

این فیلم به اعتراف برخی رسانه‌های خارجی، تحریفی تاریخی و به عقیده برخی دیگر از این رسانه‌ها و منتقدان سینمایی، گامی موفقیت‌‌آمیز در تاریخچه سینمای تاریخی ایران محسوب می‌شود.

برخی اعتقاد دارند که این فیلم باید برای رقابت‌های اسکار فرستاده شود که برنده حتمی این رقابت‌هاست ولی برخی دیگر از جمله «لوک باکمستر»، منتقد سینمای آمریکا می‌گویند «آرگو» فیلم خوبی است ولی نه آن‌قدر که قابل رقابت در جوایز اسکار باشد.

«راجر ایبرت» منتقد کهنه‌کار سینمای آمریکا نیز برای چنین پروژه‌ای، به هالیوود هورا می‌گوید.

به هرحال این پروژه چه خوب و چه بد ساخته شده و هم‌اکنون در حال اکران است و دیر یا زود در ایران نیز توسط عده زیادی دیده خواهد شد که قضاوت درستی یا غلطی آن به عهده مخاطب خواهد بود، ولی آنچه که در این میان مهم است این است که ۳۴ سال از انقلاب ما می‌گذرد و چه برای تحقق و چه برای ادامه آن، هزینه‌های بسیاری شده و خون‌های زیادی ریخته شده است ولی اکنون نسل جوان باید روایت انقلاب ما را از دریچه دوربین هالیوود نگاه کند. شاید بتوان گفت در کنار بی‌توجهی‌های ما در استفاده از سوژه‌های جذاب خودمان، آمریکایی‌ها با درک اهمیت این موضوع، سینما را به عنوان ابزاری برای بازپس‌گیری سفارتخانه‌شان اجیر کرده‌اند.

امروز به راحتی با بهره‌گیری از ابزار سینما و رسانه و با ساخت یک فیلم یا یک برنامه‌ رسانه‌ای می‌توان یک واقعه تاریخی را که میلیون‌ها نفر می‌توانند درباره آن شهادت دهند، طور دیگری تصویر کرد؛ بدون آنکه حتی آب از آب تکان بخورد و کسی توان اعتراض داشته باشد.

شاید برای کسی که تنها بخش‌هایی از این فیلم را دیده، ‌قضاوت درباره آن زود باشد ولی به نظر می‌رسد انتظار روایتی حقیقی از چنین واقعه‌ تاریخی از هالیوود، دور از واقعیت باشد.

چه خوب بود در سالروز تسخیر لانه جاسوسی میتوانستیم به جای انتقاد از آرگوها، آثار برجسته سینمای انقلابی کشورمان را به نمایش درآوریم.