جاهایی می روم که طلبه ها نمی‌روند / سوار خیلی از اسباب‌بازی‌ها شده‌ام!
افکارنیوز _ گروه فرهنگ و هنر:

حجت الاسلام نقویان در گفت‌وگو با خبرنگار ما از علایق و تفریحات خود سخن گفته و نگاهی کوتاه نیز به تفریح فرزندانش دارد.

وی درباره دوران تحصیل خود می گوید: در دوران راهنمایی که در نوجوانی بودم، هم درس می‌خواندم و هم کار می‌کردم چون خانواده من از لحاظ اقتصادی ضعیف بود و من مجبور بودم کار کنم و در روستای امیر کلای بابل نانوایی می‌کردم و این‌که امیر‌المؤمنین فرموده‌اند تفریح مرد کار است یا کار بهترین تفریح است در آن زمان هم تفریحات ما با کارکردن صورت می‌گرفت، اما امروز باید تفریح را معنی کنیم. امروز شاید یکی از بهترین تفریحات من این باشد که بنشینم و اگر فرصت دارم یک دور کامل حافظ و سعدی و مولوی بخوانم و حالا فرقی ندارد در یک اتاق دربسته‌ای باشم یا در باغ ارم شیراز، بنابراین تفریح را باید تعریف کنیم و سربسته بیان کردن آن بی‌معنی است.

نقویان درباره عکس العملش در مقابل خواسته های فرزندانش می افزاید: سعی کرده‌ام آنها را در قفس نگذارم یعنی سعی دارم آزاد باشند، مثلاً یکی از آنها بیشتر دوست دارد برنامه‌های ورزشی تلویزیون را ببیند و یکی دوست دارد با کامپیوتر کار کند و من فکر می‌کنم اگر پدر و مادر مقداری با فرزندانشان صمیمانه برخورد کنند و با آنها گفت‌وگو کنند و اگر یک لطیفه ای می‌خواهند بگویند در خانه بگویند که همگی از آن لذت ببرند خیلی در روابط و فهمیدن مشکلات فرزندان خانه مؤثر است. اصلاً بگذاریم فرزندانمان برایمان حرف بزنند و از شنیده‌هایش و دیده‌هایش در روز برای ما بگویند، از افکارش بگویند، نظر بدهند، بگویند مثلاً این پرده چرا اینجوری است؟ یا بابا جون اگر ماشین را عوض کنی بهتر است، اصلاً تو آخوند نبودی بهتر بود! و اینها همه خودش تفریح است، تفریحاتی که در عین حال ساده می‌نمایند ولی تأثیر‌گذارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سینما رفتنش می گوید: یک وقت‌هایی می‌رفتیم، الان اگر یک جای محصوری یا بسته‌ای باشد این کار را می‌کنم! چون بالاخره می‌دانید که ما یک محدودیت‌هایی داریم ولی من تا قبل از این‌که به این شهرت و عنوان برسم لباسم را در می‌آوردم و با آنها به پارک می‌رفتیم، من بارها با خانواده پارک ارم رفته‌ام و سوار خیلی از اسباب‌بازی‌ها شده‌ام. این را بگویم که الان هم من به سینما می‌روم و حتی به خیلی از جاهایی که طلبه‌ها ممکن است نروند مثل رستوران‌ها می‌روم و با حفظ شأن طلبگی، نه غرور و تکبر چون این دو متفاوت است، تفریح می‌کنیم.

حجت الاسلام نقویان در بخش دیگری از این گفتوگوی خودمانی بیان می کند: اگر فرصت کنم موسيقيهاي سنتي خودمان را که همراه با آوازهايي از ادبيات کلاسيک است گوش ميدهم.