به گزارش افکارنیوز، آوینی فیلم نوشت: انگار تلویزیون مشق کرده که از بازیگران خود فرشته بسازد در میلاد ائمه که می شود بازیگران سینما و تلویزیون به هر بهانه ای در محافل و مراسم مختلف نهادها، سازمان ها و صدا و سیما حضور می یابند و به انحای گوناگون سکه می گیرند و… اما وقتی که به محرم می رسیم به جز چند برنامه نمایشی و شعاری تلویزیون اثری از آنها نمی بینیم؛ البته منظورمان اصلاً تله فیلم هایی نیست که در تلویزیون باب شده و بازیگران در آنها در نقش آدم خوب یا بد آدم بد بازی می کنند، که به قول خودشان نقش ها هستند و این ما نیستیم یعنی حتی اگر مختار هم خوب است شخصیت و مختار را به پای بازیگرش ننویسید همان طورکه هیچ کس شخصیت یوسف پیامبر(ع) را به نام مصطفی زمانی نمی نویسد. به قول ترانه زیبای محمد اصفهانی واسه نونه واسه نونه…

شاید این به نوعی حمله بی رحمانه به بازیگران به حساب آید اما از شما می پرسم سراغ دارید بازیگری را که در هیئتی مذهبی حضور و فعالیت داشته و نامش به این دلیل بر سرزبان ها افتاده باشد؟!که اگر بود حداقل مثل بنیامین بهادری یا رضا صادقی که هم حضورشان را مردم در این عرصه ها دیده اند و هم حاصل کارهایشان را برای اهل بیت(ع) شنیده اند از اینها هم اثری یافت می شد. شاید خانم مارپل باید بیاید و آثاری از آنان پیدا کند. در ایام محرم شبکه نمایش میان برنامه ای داشت که در آن برخی از بازیگران حضور پیدا می کردند و به سؤالات مجری جواب می دادند، سؤالاتی که گاه بیننده در دل خودش می گفت این چه سؤالاتی است می پرسد اما به جز چند نفر از این بازیگران مثل جعفر دهقان، پورحسینی حرف ها و ادا و اطوارهای خیلی از این افراد به دل نمی نشست و تصنعی بود به خصوص آنکه عده ای از اینها آمده بودند تا با استفاده از نام برنامه ای برای امام حسین(ع) آبرویی که خودشان به باد داده اند دوباره کسب کنند؛ آبرویی که این اواخر با عکس های جشنواره ابوظبی بیشتر از قبل رفته بود…

آنچه دل انسان را به درد می آورد این است که گاه ازآقایان و خانم های بازیگر(البته نه همه شان) ادا و اطوارهایی می بینیم که به شعور مخاطب توهین می کنند. عدم حضور بازیگران در مراسم مذهبی و هیئت های عزاداری تنها گله ما نیست که این جماعت حتی در آیین محکوم کردن فیلم توهین آمیز به ساحت پیامبر(ص) نیز حضوری نداشتند جز عده ای معدود مانند بایگان و پورعرب با آن وضع بیماری چهره چندانی در این مراسم ندیدیم تا آبروی سینمای ایران باشند.

از همه بدتر وقتی سوپراستار دهه ۶۰ و سوپرکارگردان سال های اخیر مجید مجیدی در ترکیه به دفاع از حریم پیامبر برخاست نه تنها سکوت هنرمندان کشورمان را در حمایت از او شاهد بودیم، بلکه در اظهارنظری عجیب برخی چون تهمینه میلانی در پاسخ به خبرنگار مشرق درباره چرایی سکوت هنرمندان می گوید: «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.» یا حسین فرح بخش که اگرچه کارگردان مشهوری نیست ولی شهرت امروزش به واسطه فیلم پرحاشیه «خصوصی» است، بعد از میلانی که به صورت کنایه آمیز انتقاد می کند او هم بخش هایی از سخنان مجیدی در ترکیه را نمی پسندد و می گوید: «اگربخواهیم هنرمندان را در این زمینه مقصر بدانیم که چرا اظهارنظر نمی کنند به نظر من کم لطفی رسانه ها و خبرنگاران است. آنها باید پیشقدم بشوند و هنرمندان را پیدا کنند! این فکر البته اشتباه است و بنده این را قبول ندارم. اینکه یک جورهایی خجالت می کشند حرفی بزنند. ما وظیفه داریم. این طرز فکر را عوض کنیم. ببینیم خط فکری هنرمندها درچه فضایی است. هنرمند ما فکر می کند من اگر بخواهم توهین به پیامبر را محکوم کنم یعنی سوءاستفاده کردم از جایگاهم.» این در حالی است که با وجود اوج گیری حضور پررنگ و لعاب اهالی سینمای ایرانی در اجلاس و جشنواره های بین المللی، تنها یک مجیدی بود که از کشور ام القرای جهان اسلام نسبت به هتک حرمت به ساحت پیامبر صدایش درآمد و بس!

آقای وزیر ارشاد و آقای رئیس صدا و سیما! این حرف ها و این حضورهای کمرنگ تا حدودی تقصیر شماست. نمی گوییم در صدا و سیما و ارشاد ما وضعیت امنیتی برقرار باشد که ما هم مخالفیم اما چقدر برای فرهنگ سازی در عرصه فرهنگ دینی کار کرده اید؟ چقدر برای تشکیل حلقه های معرفتی در این عرصه گام برداشته اید؟ ما الان تیم والیبال، بسکتبال و فوتبال هنرمندان داریم و افتخار آقایان این است که اینها به ابتکار ایران است اما نمی شد این ابتکارات کمی هم برای مذهبی نگاه داشتن هنرمندان تان خرج شود؟! دختر شهیدی می گفت: یکی از همین سوپراستارهای مذهبی سینما و تلویزیون که همیشه در نقش های متدین هم ایفای نقش دارد را برای یادواره شهدا دعوت کردیم. این آقای با اصطلاح مذهبی که صدا و سیما روی آن مانور زیادی می دهد گفته بود ۴میلیون به حساب من بریزید تا یک ساعت بیایم و بروم؟!

بله محصول مذهبی سینما و تلویزیون ما این افراد هستند. ای کاش این آقای هنرمند متدین به اندازه بازیگران غربی همت داشت به خیریه ها کمک می کرد. جای حلقه های معرفتی درسینما و تلویزیون ما خیلی خالی است. می گویند فیلم «یک تکه نان» با گیرایی و زیبایی اش محصول آن است که کارگردان و بعضی از بازیگرانش مدتی شاگرد عارف مشهور حاج آقا دولابی بوده اند که چنین به دل مخاطب نشست. چقدر جای چنین ارادت هایی در تولیدات سینما و تلویزیون ما خالی است.

اي كاش! مردي پيدا مي شد و در اين ايام اعلام مي كرد به بركت وجود و حضور امام حسين(ع) هيئت عزاداري اهالي سينما و تلويزيون هم تشكيل شد تا شايد كارخانه انسان سازي امام حسين(ع) زلزله اي چند ريشتري ميان اين فرهنگ سازان كشورمان ايجاد كند و آنچنان كه بايد و شايد هنرمند مسلمان و شيعه به جامعه و حتي درسطح بين المللي تحويل دهد تا هر وقت در هر كجاي دنيا خواستند فيلم خوبي براي اسلام بسازند از ميان هنرمندان متعهد و متدين ايراني سراغ بگيرند؛ البته اشتباه نشود اين را نمي گوييم كه فردا عده اي از بازيگران هيئت بزنند و بازار ريا داغ تر از قبل شود و جلوي دوربين گريه كنند تا براي پيدا كردن نقش در فيلم ها و سريال هاي آتي كاسبي كنند، بلكه اين را مي گوييم تا هيئت عزاداري براي امام حسين(ع) و اهل بيت(ع) بزنند تا به بركت چنين فضاهاي معنوي، دوره هاي حرشناسي و وهب شناسي ميان اهالي سينما و تلويزيون ايجاد شود؛ هيئتي كه دوربين در آن راه نداشته باشد، بلكه عشاق امام حسين(ع) به آن پناه ببرند. هيئتي كه بالاي سردر آن بزرگ بنويسند ورود دوربين و آقاي دوربيني ممنوع.