به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، در این اثر نمایشی نوشته سروش قاسمیان که دوشنبه ۲۰ آذر ماه به کارگردانی سما موسوی در کافه تریای تالارهای چهارسو و سایه اجرای خود را آغاز کرده، ندا جبرئیلی، مونا احمدی، پدرام شریفی به عنوان بازیگر حضور دارند.

ضمن اینکه موسی کاشانی نژاد(مشاور کارگردان)، فرهاد یساولی(طراح پوستر و بروشور)، امیر حسین شجاعی(عکاس) و محمد آذربرزین(روابط عمومی و تبلیغات) دیگر عوامل اجرایی نمایش هستند.

نمایش " سفر زمستانی و یک داستان بی ربط " هر روز غیر از شنبه ها ساعت ۱۷ در کافه تریای تالارهای چهارسو و سایه میزبان علاقه مندان تئاتر خواهد بود.

جلسه " گفت و شنود " نمایش " درخشش در ساعت مقرر " نوشته و کار حمید رضا نعیمی شامگاه ۲۰ آذر ماه در میان استقبال تماشاگران در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان نمایش در ابتدای این جلسه گفت: اجرای نمایش " درخشش در ساعت مقرر " تا آخرین روزی که این اثر نمایشی در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه است تقدیم به مردی است که همواره نگاهش را از ما برنمی دارد و من هم اکنون نیز حضور این هنرمند ارجمند را در کنارم احساس می‌کنم و به خود می بالم که در کنار ماست. بنابراین تمام اجراهای این نمایش به حمید سمندریان تقدیم خواهد شد.

این نویسنده و کارگردان درباره روند اجرای این نمایش گفت: من چند نمایشنامه را قبل از این متن به شورای هنری مجموعه تئاتر شهر ارائه دادم که این متون مورد پذیرش این شورا قرار نگرفت تا اینکه نمی‌دانم این روح خبیث" ملادیچ " بود یا جذابیت داستان که من را وادار به نگارش نمایشنامه " درخشش در ساعت مقرر " کرد. این متن در حقیقت برگرفته از واقع‌نگاری و گزارشی بود که " سوزان سانتاک " از فجایع اتفاق افتاده در کشور بوسنی و هرزگوین ارائه کرده بود. وقایعی که از نگاهی متفاوت به نمایشنامه " در انتظار گودو " نشات گرفته و همچنین از درگیری انسان امروزی با مقوله جنگ می‌گوید. انسانی که در این دنیا به شدت جنگ زده است و گرفتار آن شده است.

نعیمی ادامه داد: خوشبختانه در این راه علاوه بر همراهی که گروه بازیگران نمایش داشتند از همیاری " شهرام کرمی " و " رضا مهدی زاده " بسیار استفاده کردم تا بتوانم علاوه بر ارائه تصویری که " سوزان سانتاک " از جنگ داشت تصویر متفاوتی از نمایشنامه " در انتظار گودو " نیز ارائه دهم.

وی درپاسخ به سئوال یکی از تماشاگران نمایش با اشاره به علاقه‌مندی که همواره به اساطیر و ارائه آنها در صحنه نمایش داشته خاطرنشان کرد: این نمایشنامه به هیچ عنوان با نمایش " ددالوس و ایکاروس " که به عنوان بازیگر در آن حضور داشتم شباهتی ندارد، کما اینکه اساس و داستان آن نمایشنامه هم پیشنهاد من بود اما باید بگویم که هیچ گاه سعی نکردم از نشانه‌ها و علائم موجود آن اثر استفاده کنم. اثری که تا زمان مرگ نمی‌خواهد من از آن جدا شوم. علاقه من به اساطیر همواره در آثار نمایشی وجود داشته و عناصر جدایی ناپذیری هستند بنابراین اگر شباهتهایی را در این نمایش نسبت به " ددالوس و ایکاروس " احساس می‌کنید نشات گرفته از این علاقه است.

نعمیی درباره دکور نمایش هم گفت: ما می‌خواستیم به دکوری در این نمایش دست پیدا کنیم که بتوانیم از تمام عناصر آن در اجرا استفاده کنیم، ضمن اینکه توجه به معماری و خلق تصاویر زیبا با استفاده در دکور و نور یکی از اهداف مهم ما در این نمایش بود که به نظر من اگر رضا مهدی زاده با من همراهی نمی‌کرد هیچ گاه دکوری به این زیبایی را در نمایش خود نداشتم، البته نور خلاقانه رضا حیدری هم کمک زیادی به خلق این تصاویر زیبا کرد.

کارگردان نمایش " درخشش در ساعت مقرر " در ادامه این جلسه گفت‌وشنود به کاربرد نمایشنامه در انتظار گودو نوشته ساموئل بکت در این نمایش هم اشاره کرد و گفت: شاید خیلی بعد از شنیدین این جمله، با نظر من موافق نباشند اما باید بگویم برخلاف اعتقاد خیلی از کارشناسان، نمایشنامه " در انتظار گودو " اثر بسیار ساده‌ای است و من نمی‌دانم چرا خیلی از ما می‌خواهیم آن را پیچیده کنیم. من در این نمایش سعی کردم " در انتظار گودو " را خیلی ساده‌تر از اینها اجرا کنم که بتوانم به راحتی راجع به مفاهیم آن حرف بزنم. ضمن اینکه براین باورم رویکردی که سانتاک در ارائه نمایشنامه " در انتظار گودو " برای اجرا داشت تحلیلی متفاوت از تحلیل ماست. اگر

می‌بینید او فقط به اجرای پرده اول نمایشنامه اکتفا می‌کند، نشات گرفته از مفاهیمی است که در پرده دوم نمایشنامه وجود داشت و اگر اجرا می‌شد ماجرای نمایش شکل دیگری پیدا می‌کرد.

این بازیگر تئاتر تصریح کرد: در روزگاری که زیبایی شناسی در تئاتر به پایین ترین شکل خود آمده من تمام تلاش خود را انجام دادم که بتوانم یک اثر با در نظر گرفتن عناصر زیبایی شناسی به تماشاگر خود ارائه کنم که امیدوارم در انجام این کار موفق بوده باشم.

نعیمی در بخش دیگری از صحبتهای خود و در پاسخ به سوالی دیگر گفت: این نمایش یک نمایش کاملا مستقل است. اگر تماشاگر با نمایشنامه " در انتظار گودو " و گزارش نویسی " سوزان سانتاک " آشنایی نداشته باشد کار برای او به هیج عنوان سخت نخواهد شد چرا که من سعی کردم فارغ از هر نوع پیچیدگی اثری را به تماشاگر ارائه دهم که معرف یک اثر مستقل نمایشی است. نمایش " درخشش در ساعت مقرر " یک نمایش انسانی در باره جنگ است که می خواهد حرف‌هایی در قالب و چار چوب خود عنوان کند.

وی در بخش پایانی صحبتهای خود ضمن تقدیر از گروه بازیگران و عوامل اجرایی نمایش از هنرمندانی چون پریسا مقتدی، آرش دادگر، شبنم مقدمی، خسرو شهراز، علیرضا شیر دل برای همراهی در این نمایش و گروه تئاتر شایا تقدیر کرد.

در این جلسه " شهرام کرمی " سرپرست گروه تئاتر شایا که به عنوان تماشاگر در این جلسه حضور داشت با بیان اینکه نمایش تاثیر خوبی روی مخاطب خود می گذارد خاطرنشان کرد: بدون درنظر گرفتن وابستگی‌ها و سمتی که در گروه تئاتر شایا دارم باید بگویم که شاهد یک اجرای خوبی بودم که توانست به خوبی تاثیر خود را روی تماشاگر بگذارد و این نشان دهنده دیدگاهی است که مبنای آن بر اساس شعور " حمیدرضا نعیمی " و میزان فهم او از تئاتر شکل گرفته است. فاصله اجرای نمایش " فاوست " تا این نمایش نشان دهنده این است که او با برنامه کار می‌کند.

جلسه گفت و شنود نمایش " درخشش در ساعت مقرر " پس از پایان اولین شب اجرای این نمایش و با حضور تمامی عوامل این اثر برگزار شد.

**************

پیش‌فروشِ اینترنتی جدیدترین تجربه گروه تئاتر «یرما» به سرپرستی «رضا گوران» آغاز شد.

در این اثر به دراماتورژی محمد چرمشیر که خوانشی تازه از تراژدی «هملت» ویلیام شکسپیر است، بازیگرانی چون صابر ابر، ستاره پسیانی، بهناز جعفری، داریوش موفق، شیرین فرشباف و آتیلا پسیانی بازی می‌کنند.

این نمایش از ۳ دی‌ماه هرشب ساعت ۱۹ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود و علاقمندان می‌توانند از همین حالا با مراجعه به آدرسِ زیر، نسبت به خرید بلیط اقدام کنند:

http: / / tamashakhaneh. ir / ticket / buyticket. aspx? MovieId = ۵۱

**********

نمایش موسیقایی «راز دژ کلات» نوشته آتسا شاملو و کارگردانی رکسانه عبقری روز پنجشنبه ۲۳ آذر ساعت ۱۷ برای خبرنگاران و منتقدان تئا‌تر اجرا می‌شود.

«راز دژکلات» براساس یکی از داستان‌های اساطیری شاهنامه تولید شده و روایتی است از «جریره»، همسر «سیاوش» و «فرود» فرزند او که در دژی به نام «کلات» زندگی می‌کنند و «کیخسرو»، برادر ناتنی «فرود» در مسیر جنگ با تورانیان به آن منطقه می‌رسد و…

این نمایش این روز‌ها در مرکز تولید تئا‌تر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود و برای گروه سنی نوجوان است که گروه «خنیا» با بهره گیری از طراحی حرکت، موسیقی، نور و رنگ تلاش کرده این داستان اساطیری را به زبانی ساده و هنرمندانه بیان کند.

بازیگران این نمایش ماندانا عبقری، محمد نوحیان، علی‌اصغر علوی‌نژاد، سپیده دربندی، هرلاند بیگدلی، مریم رادپور هستند.

تنظیم موسیقی و صدابرداری این نمایش را نیما کامکار و طراحی حرکت را علیرضا دهقانی بر عهده داشته‌اند.

این نمایش صبحها ویژه مدارس و بعدازظهرها ساعت ۱۷ در مرکز تولید تئاتر کانون واقع در بوستان لاله تهران اجرا میشود، همچنین تلفنهای ۰۹۳۷۱۷۵۶۶۴۴ - ۸۸۹۶۶۱۱۹ برای هماهنگی اعلام شدهاند.