افکارنیوز گروه فرهنگ و هنر:

زمستان فصل خوبی برای اکران فیلم‌های سینمایی نیست. روزهای کوتاه دی ماه و سرمای هوا اکران آخر شب را در وضعیت اسفناکی قرار می دهد. در بهمن ماه هم تعطیلی یازده روزه سینماهای شاخص به بهانه جشنواره، به اکران فیلم ها لطمه می زند و در نهایت درگیر بودن مردم با خرید های نوروزی، اکران اسفند را هم تعطیل می کند. تازه در کنار همه اینها امتحانات مدارس و دانشگاه هم مزید علت می شود تا کمتر کسی رغبت خروج از خانه برای تماشای یک فیلم را داشته باشد

عموماً در کشورهایی که سینمای پر رونق تری دارند، این فصل سال فیلم های مخصوص بزرگسالان به نمایش در می آید تا زمستان سالن های سینما خالی نماند اما چون ما در ایران چیزی به اسم فیلم بزرگسالان نداریم، وضعیت اکران به همان وضع سابق باقی می ماند و بسیاری از فیلم های خوب با اکران زمان نا مناسب اکران، به اصطلاح «می سوزند»

فیلم‌های بزرگسالان بر خلاف تصور عموم، فقط فیلم های حاوی صحنه های مستهجن نیستند، بلکه اکشن‌هایی با درجه خشونت بالا، فیلم های ترسناک و فیلم هایی که به موضوعات حساسیت برانگیز مثل سقط جنین و اعتیاد می پردازد در این دسته قرار می‌گیرند.

در ایران متاسفانه چنین درجه بندی در سینما وجود ندارد و اگر احیاناً درجه بندی روی فیلم اعمال شود، بیشتر برای تحریک حس کنجکاوی بیننده است و فروش بیشتر تا از سر خیرخواهی و ارشاد. به عنوان مثال اگر فیلمی مثل «من مادر هستم» که به موضوعی مثل بارداری ناخواسته پرداخته بود، در چنین فضایی اکران می شد، این همه هیاهو و دعوا پیش نمی آمد.

حسن دیگر درجه بندی سنی فیلم و اجرای قانونمند و جدی آن این است که بسیاری از فیلم ها که به خاطر ممیزی های مختلف شانس اکران پیدا نکرده اند اکران می شوند و از سویی دیگر دست کارگردانان کوچه بازاری را برای سو استفاده از تبلیغات کاذب اطراف فیلم، خواهد بست.

تاکید بر اجرای قانونمند طرح به این معناست که این درجه بندی دستمایه کارگردانان مبتذل سازی نشود که وقتی می بینند فیلمشان هیچ نقطه قوتی برای جذب مخاطب ندارد، شروع به تبلیغ خود با عنوان فیلم «بزرگسال» کنند.

یکی دیگر از مزایای این طرح، استفاده از ژانرهای کمتر استفاده شده در ایران مثل ژانر وحشت و اکشن است. طبق آمار فروش فیلم های مجاز و البته غیر مجاز خارجی، فیلم های ترسناک در ایران طرفدران خود را دارند و اگر این فیلم ها در سینما که بهترین مکان برای لذت بردن از فیلم است اکران شود، این لذت صد چندان خواهد شد.

فیلم های اجتماعی موضوعاتی مثل مصرف مواد مخدر جدید، بیماری ایدز و دیگر بیماری های جنسی و … هم موضوعاتی است که در چنین فضایی امکان طرح مسئله خواهد شد.

در این اوضاع و احوال آشفته سینما، هر پیشنهادی که بتواند تا حدی به این سینمای در حال ورشکستگی کمک کند باید جدی گرفته شود چرا که تداوم وضع موجود، دیر یا زود همه سینماهاش شهر را به تعطیلی خواهد کشاند.