تنور جشنواره‌ فجر داغ شد؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، روز دوم بهمن ماه، جشنواره سی و یکم تئاتر فجر کارش را با اجرای نمایش فرکانس به کارگردانی سیدمرتضی میرمنتظمی آغاز کرد.

هر چند این نمایش در کارگاه نمایش تئاتر شهر با ظرفیت کمتر از ۴۰ صندلی اجرا شد اما همه صندلی‌های کارگاه پر نشده بود.

نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» نوشته محمد امیریاراحمدی و کار شهاب‌الدین حسین‌پور دیگر نمایشی بود که در تالار «چهارسو» تئاتر شهر به صحنه رفت. هر چند این نمایش جزو آثار جدید جشنواره تئاتر فجر بود و انتظار می‌رفت با توجه به بازی گلاب آدینه، استقبال تماشاگران به حدی باشد که عده‌ای روی زمین نمایش را ببینند، این اتفاق نیفتاد البته تمام صندلی‌های تالار چهارسو پُر شده بود.

این نمایش نیز چون دیگر نمایش‌های تئاتر شهر بدون تاخیر به صحنه رفت و در نخستین اجرای خود میزبان هنرمندانی چون مهدی هاشمی، ناصر هاشمی، هوشنگ قوانلو و … بود.

پس از نخستین اجرای این نمایش، شهاب‌الدین حسین‌پور، کارگردان آن از همراهی‌های مهدی هاشمی با گروه اجرایی قدردانی کرد و گفت: این زوج به مدت ۴ ماه خانه‌شان را در اختیار گروه نمایشی قرار داده‌اند تا این گروه بدون مشکل، نمایش‌شان را تمرین کنند.

به دعوت او، محمد امیر یاراحمدی، نویسنده جلال تهرانی، طراح صحنه و پریدخت عابدین‌نژاد طراح لباس این نمایش روی صحنه رفتند.

سپس گلاب آدینه بازیگر باسابقه تئاتر و سینما اجرای این اثر نمایشی را به خانواده‌هایی تقدیم کرد که فرزندان آن‌ها دچار بیماری حمیده مستعان یکی از بازیگران نمایش هستند.

او گفت: اجرای این اثر نمایشی، نشان داد چنین بیمارانی می‌توانند فعالیت‌های دشواری همچون تئاتر را انجام بدهند.

اما نمایش «ترن» کار نیما دهقان، اجرای خود را در جشنواره تئاتر فجر با یک ساعت تاخیر به صحنه برد. روابط عمومی تئاتر شهر چند ساعت پیش از شروع اجرا، با چسباندن اطلاعیه‌هایی این تاخیر یک ساعته را به اطلاع تماشاگران رساند.

نمایش «ترن» در حالی در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه رفت که VIP ردیف اول خالی از تماشاگران بود. داوود میرباقری، محمدرضا ورزی، آزیتا حاجیان، فریبا کوثری، الهام پاوه‌نژاد، رضا حداد، احمد کاوری، ملیکا شریفی نیا و برخی دیگر از هنرمندان روز یکشنبه در آخرین اجرای «ترن» به تماشای این اثر نمایشی نشستند.

این نمایش امروز سوم بهمن ماه در بخش مرور سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر ساعت ۲۰ اجرای آخر خود را خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران در نخستین روز جشنواره تئاتر فجر شاهد استقبال گرم تماشاگران از نمایش «بازی خانه قیاس‌الدین مع الفارق» بود. هر چند این نمایش پیش از این اجرای عمومی خود را در تالار مولوی انجام داده بود اما هر دو اجرای آن مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

نمایش «بازی‌خانه قیاس‌الدین …» به کارگردانی محمد مساوات دومین اجرای خود را با حدود ۴۰ دقیقه تاخیر انجام داد چرا که گروه اجرایی منتظر رسیدن هیات داوران بودند.

پس از اجرای دوم، مساوات از تماشاگران نمایش که بخشی از آن‌ها به علت پر شدن صندلی‌ها روی زمین نشسته بودند عذرخواهی کرد و گفت: از شما معذرت می‌خواهیم که این نمایش را در یک سالن نامناسب دیدید. هر چند پیش از جشنواره درخواست کرده بودیم، نمایش در سالن مناسب خودش اجرا شود این اتفاق نیفتاد و به همین دلیل بخشی از ایده‌های فنی و اجرایی‌مان محقق نشد.

اما نمایش «ویتسک» کار رضا ثروتی که اجرای آن به دلیل آسیب‌دیدگی بابک حمیدیان یکی از بازیگرانش، در هاله‌ای از ابهام بود با بازی رضا ثروتی به جای بابک حمیدیان به صحنه رفت. گروه اجرایی تا چند ساعت پیش از اجرا همچنان به دنبال یک بازیگر جدید بودند اما در نهایت کارگردان نمایش ناچار شد خود به ایفای نقش بپردازد.

«درخشش در ساعت مقرر» کار حمیدرضا نعیمی، «برزخ» کار بهنام علی‌بخشی، «روز سیاوش» کار شکرخدا گودرزی، «هملت» به کارگردانی رضا گوران، «پشت بوم» به کارگردانی رهام مخدومی و «اپرای عروسکی حافظ» به کارگردانی بهروز غریب‌پور دیگر نمایش‌هایی بودند که در نخستین روز جشنواره تئاتر فجر اجرا شدند.

نمایش خانه شیشهای کار علی حیدری از آبادان تنها نمایش شهرستانی این روز بود، ضمن اینکه در اولین روز جشنواره هیچ نمایش خارجی اجرا نداشت.