همه اتفاقات جشن ۳۱ سالگی سینمای انقلاب

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، محمدرضا عباسیان (دبیر جشنواره فیلم فجر) به همراه محمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، جواد شمقدری(معاونت هنری سینمایی) و جمع زیاد از هنرمندان در آیین افتتاحیه جشنواره فیلم فجر حضور دارند.

از جمله این هنرمندان می‌توان به محمدهادی کریمی، محمدرضا شریفی‌نیا، رضا رویگری، رضا ناجی، نیکی کریمی، نسرین مقانلو، حسین ترابی، مریلا زارعی، سروش صحت، فرامرز قریبیان، سام قریبیان، کوروش تهامی، الهام حمیدی، اشکان خطیبی، جهانگیر الماسی، امین حیایی، پویا امینی، بهنوش طباطبایی، محسن علی اکبری، بیتا فرهی، پوران درخشنده و … اشاره کرد.

*سید محمد حسینی: سینما کلید پیشرفت کشور است

«محمد حسینی» در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر ضمن قرائت شعری با مضمون هنر در سخنانی گفت: سینمای بعد از انقلاب هرچند کوشیده به سمت ابتذال نرود، اما برخی هم در این میان تلاش کردند آن را به سمت انفعال پیش ببرند که هنرمندان نباید بگذارند چنین اتفاقی بیفتد.

وی ادامه داد: امروز سینماگر رسالتی دارد که صد بار مسئولانه‌تر از گذشته است و اگر به رنج و به خون چهره، هنرمند است که تن به آسودگی نیاساید. سینما کلید پیشرفت کشور است و خانه بی‌در امنیت خود را از دست می‌دهد. نباید به هرکس اجازه ورود به آن بدهیم و سینماگر باید از کلید معرفت و هنر خود به خوبی محافظت کند. انتخاب مسئولان این بخش نیز با همین دیدگاه صورت گرفته است.


وزیر ارشاد اظهار داشت: سینمای امروز شاهد تجدید حیات معنویت است و علی رغم اهانت به اسلام و پیامبر اعظم همگان به تحقق وعده الهی راسخ‌تر می‌شوند. هنرمند مصالح خود را منطبق با مصلحت حق می‌انگارد.

وی گفت: سی‌و یکمین جشنواره فیلم فجر با تمایزی محسوس نسبت به سال‌های گذشته از نقد سالم اجتماعی، دفاع مقدس و حضور چشم‌گیر فیلم اولی‌ها و استقبال بین‌المللی به چراغ راهنما مجهز شده است.


*شمقدری: اختلافات سینما از عدم توجه به ماهیت این هنر است

«محمدرضا عباسیان» دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر ضمن عرض سلام و ادب به حضار گفت: قرار بر مبارکی ایامی است که مردمانش تاج شاهی به زمین افکند و دل در گرو انقلاب اسلامی دارند. سی‌مین جشنواره فجر اجماع هفت هنر است و من که روزگاری کودک انقلاب‌ بودم در میانسالی دبیرش شدم. پوست‌اندازی زیبایی است.

وی در ادامه گفت: من در ایام جشنواره به اندازه عمرم گفتم و نوشتم انقلاب هوشیارمان کرد که آمار و شمارگان کم می‌آورند در مقابل فجر هنر. هرچه کردیم به اندازه قد بلند انقلاب و سینمای ایران کم است. بلندی قد انقلاب کوچکی ما را می‌نماید. امیدوارم در اختتامیه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

در ادامه آیین افتتاحیه جشنواره فیلم فجر جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی با خوش‌آمد گویی به سینماگران و مهمانان خارجی و حضور دکتر محمد حسینی گفت: همزمان با میلاد پیامبر سی‌ و چهارمین دهه فجر را آغاز می‌کنیم و اولین سال پس از سه دهه سینما را پشت‌سر می‌گذاریم باید برای آینده و رسیدن به افق بلند سینمای ایران پایه‌گذاری کنیم فارغ از افت‌و خیزها، چالش‌ها و رویش‌ها را ارزیابی می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: سینمای ایران سه ویژگی مهم دارد، پدیده قابل اعتنا و شگفت‌انگیزی است که در عرصه داخلی و خارجی جایگاه مؤثری دارد. ظرفیت فکری و محتوایی و مهارت‌های سرشاری در اختیار سینما است. ایران پیشرفته در پرتو آسمانی برای حضور در رقابت‌های جهانی به شدت محتاج سینمای پیشرو و مؤثر و کارآمد است.

وی در ادامه توضیح داد: شناخت موقعیت و ظرفیت موجود، نحوه طراحی بدون تعصب با آن روبه‌رو شویم. اهتمام و جدیت مدیریت کنونی بر جهان محدود کردن فرهنگ‌ها و تمدن‌های مستقل است که از جمله ایران اسلامی و کشورهای منطقه در معرض تهاجم هستند.

شمقدری در ادامه به نکته دوم از سینمای ایران اشاره کرد و گفت: دانش بصری و استفاده از فناوری باعثشده دیگر نتوان با بن‌مایه ضعیف هنری مخاطب را جذب کرد و نکته سوم اینکه سینما اهمیت خاصی دارد به جای انکار باید آن را شناخت و روش درست آن را آموخت. سرگرمی ماهیت اصلی سینما است و نیاز به جذب اعتبار و پول دارد. سینما اثرگذار است و باید راه آینده آن را مهندسی کرد. اختلافات صنفی، اجرایی و بحران‌هایی که یاد می‌شوند ناشی از ضعف‌های عدم توجه به ماهیت سینما است.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه گفت: جشنواره آغاز فصل جدید از سینما است حضور چهار نسل حاوی پیام‌هایی است نسل چهارم زنگ خطری را برای همه رقبایی که در سینما حضور دارند به صدا درمی‌آورد. نسل دوم و سوم سینماگران در جستجوی مسیرهای طی نشده و در حسرت راههای نرفته و جبران آن هستند. در ادامه تلاش‌های نسل او نشان می‌دهد سینما بی‌رحم است و فناوری و اطلاعات آن مهار شدنی نیست باید در کنار تجربه‌ها اصول و قواعد را رعایت کرد و به آن احترام گذاشت.

وی در خاتمه افزود: در هفته‌های اخیر اعلام می‌شود به جشنواره فرصتی برای همدلی است امیدواریم این انتظار با مدیریت و دبیر جشنواره عملی شود ایشان مؤظف شدند در مشی جشنواره اجرای برنامه‌ها و انتخاب‌ها همدلی را رعایت کنند. سیمرغ بلورین بعد از سه دهه قاب‌نشینی از سطح عبور کرد و در فضا بالا گشود امیدواریم سینمای ایران نیز در فضای بیکران احساس و عاطفه اوج بگیرد.

* کمترین فضیلت طالب زاده از نگاه میر شکاک

نادر طالب‌زاده و یوسفعلی میرشکاک روی صحنه حاضر شدند و در ابتدا یوسفعلی میرشکاک گفت: سیدمرتضی آوینی را شناختم زمانی که به دعوت ایشان برای دیدن فیلم «برلین زیر بال فرشتگان» دعوت شدیم و معتقدم من تقدیر من ناامید را به گونه‌ای رقم زدند که در این سرزمین بمانم و سنگی که به دوش دارم بر زمین ننهم. در آن زمان من دو فرشته را پیش رویم دیدم که از آن دو فرشته، سید مرتضی آوینی در فکه به آسمان رفت و طالب‌زاده ماند و کمترین فضیلیتش ساخت فیلم مستند است.

در ادامه نادر طالب‌زاده گفت: چقدر جای مرتضی خالی است ای کاش در دوران حیاتش از او تقدیر می‌شد من لیاقت این کلمات را ندارم خوشحالم با یوسفعلی میرشکاک در این مراسم حاضر شدم و از همه کسانی که ما را شایسته این تقدیر دانستند تشکر می‌کنم.

‌* مشایخی؛ استادی که خود را شاگرد می‌داند

در ادامه این مراسم، «جمشید مشایخی» بازیگر پیشکسوت سینمای ایران به تنهایی روی سن حاضر شد و محمد سلوکی از بازیگران خواست برای اهدای دیپلم افتخار ایشان به روی صحنه بیایند.

بازیگرانی چون امین حیایی، رضا ناجی، پویا امینی و محمد متوسلانی، همچنین محمدرضا عباسیان و جواد شمقدری و احمد میرعلایی روی سن آمدند. مشایخی با تشویق مکرر حضار مواجه شد و گفت اولین بار است که یک شاگرد مورد تشویق بزرگان قرار می‌گیرد افتخار می‌کنم همیشه شاگرد هستم و بیتی از حافظ را تقدیم می‌کنم.

بنابراین گزارش مشایخی با تشویق مکرر حضار و به همراه رضا ناجی صحنه را ترک کرد.

* الماسی: سینمای ایران سینمای نجیب و بالنده‌ای است

جهانگیر الماسی به همراه فرامرز قریبیان روی صحنه حاضر شدند و الماسی پس از دریافت تقدیرنامه بیان کرد: سینمای ایران سینمای نجیب و بالنده‌ای است من از اساتیدم آقای مشایخی، قریبیان و دیگر دوستان سینما را آموختم هیچگاه فراموش نمی‌کنم وقتی برای اولین‌بار برای ایفای نقش در سینمای بدلی به شمال کشور سفر کردم در ویلای محل اقامت گروه تنها یک نفر حضور داشت و به گرمی از من پذیرایی کرد من بزرگی و احترام را از ایشان آموختم. فرامرز قریبیان بزرگواری و فروتنی در مقابل جوانی چون من نشان دادند.

فرامرز قریبیان در ادامه گفت: ‌ من کار مهمی انجام ندادم روحیه و کاراکترم این است باید اینطور باشم و آقای الماسی را نمی‌شناختم اما وظیفه‌ام بود که از ایشان به گرمی استقبال کنم.

* بوسه مریلا زارعی بر دستان مهری شیرازی

مهری شیرازی و مریلا زارعی برای بخش بزرگداشت‌ها به روی سن آمدند و محمد سلوکی؛ مجری از نیکی کریمی خواست تا برای اهدای دیپلم افتخار به مریلا زارعی کمک کند.

زارعی قبل از آن که دیپلم افتخار را به مهری شیرازی اهدا کند گفت: شب عزیزی است دلیل حضورم در عرصه سینمای ایران طراحان چهره‌پرداز و چیره دست بوده‌اند که تداوم حضورم را باعثشدند. مهین نویدی مرا به سینما معرفی کرد و با دستان پرمهر بانوی مهربان وی در عرصه سینما تمام این لحظات را سپری کردم و افتخار داشتم در ۷ کار سینمایی با مهری شیرازی همکاری کنم ایشان انرژی مثبتی در همه کارها به من می‌داد و با آرامش مرا روانه جلوی دوربین می‌کرد.

وی در ادامه گفت: برای این چیره‌دستی و استادی قصد دارم زانو بزنم دست استاد را ببوسم و دیپلم افتخار را تقدیم ایشان کنم.

مهری شیرازی در ادامه گفت: از تمام کسانی که مرا شایسته تقدیر دانستند سپاسگزاری می‌کنم. بنابراین گزارش مریلا زارعی در حرکتی بسیار شایسته زانو زده دست مهری شیرازی را بوسید و دیپلم افتخار را هدیه کرد.

‌* طائرپور و سهم سینمای ایران در شهر

در این مراسم، سیمرغ بلورین بهترین طراحی پوستر به فرشته طائرپور برای فیلم «آینه‌های روبرو» اهدا شد و در بخش آنونس سیمرغ بلورین بهترین آنونس به فیلم «آینه‌های روبرو» به نگار آذربایجانی و فرشته طائرپور اهدا شد و در بخش عکس نیز امید صالحی برای عکاسی فیلم «روزهای زندگی» موفق به دریافت سیمرغ بلورین این رشته شد.

فرشته طائرپور پس از دریافت جایزه گفت: جای بسیاری از بزرگان در این جا خالی است. من به عنوان تهیه‌کننده پوستر آینه‌های روبرو را آماده کردم چون مجری ایده در ایران نداریم. اما دوست دارم این جایزه را به آقای قالیباف تقدیم کنم تا باعثشود ایشان به عنوان شهردار توجهی به سطح شهر و سهم سینمای ایران کنند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه سهم سینمای ایران در میان بیلبردها و اتوبان‌ها و شهر بسیار ناچیز است. ما دارای سینمای شریف و نجیبی هستیم که به آن مفتخریم و در سطح بین الملل نیز این سینما برای ما افتخار می‌آفریند. شاید حق این سینما که عوارض پرداخت می‌کند بسیار اندک است.

تقدیر از اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران

در ادامه مراسم «علی عطشانی» برای اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران مورد تقدیر قرار گرفت وی پس از تقدیر از سوی دبیر جشنواره و سازمان سینمایی گفت: من بعد از شاید پنج ماه توانستم آقای شمقدری را ببینم

در بخش دیگری از آئین افتتاحیه فیلم از سه طراح پلاکارد آقایان سیروس شقاقی و شیرافکن تقدیر شد.

به گزارش فارس، مراسم آئین افتتاحیه با حضور جمع کثیری از هنرمندان و مدیران سینمایی کشور با مراسم نورافشانی لحظاتی پیش به پایان رسید.