به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی هیچ کجا، هیچکس به کارگردانی ابراهیم شیبانی ۱۲ بهمن ماه در اولین روز جشنواره فیلم فجر بعد از اکران این فیلم سینمایی برگزار شد.

در این نشست علاوه بر ابراهیم شیبانی کارگردان، رضا کیانیان، بهاره کیان‌افشار و مهناز افشار از بازیگران فیلم حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، محمدرضا شهیدی‌فر که اجرای جلسه را برعهده داشت از حاضرین خواست تا پرسش‌های خود را به صورت مکتوب به مجری برنامه برسانند و مجری برنامه در فاصله‌ی ارسال پرسش‌ها از سوی خبرنگاران از ابراهیم شیبانی درخواست کرد تا به توضیح مختصری درباره‌ی فیلم بپردازد.

ابراهیم شیبانی با بیان این‌که ذکر دو نکته را درباره‌ی فیلمش ضروری می‌داند، اظهار کرد: این نمایش مهم‌ترین نمایش جشنواره فیلم فجر برایم بود و علاقه‌مند بودم که با اصحاب رسانه این نمایش را ببینم.

وی در عین حال با اشاره به حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در نشست گفت: حضور آقای حاتمی‌کیا باعثخرسندی من است و از ایشان تشکر می‌کنم.

کارگردان فیلم سینمایی «هیچ کجا، هیچ‌کس» با بیان این‌که علاقه‌مند است که نظر دیگران را درباره‌ی فیلمش بشنود درخصوص مراحل تولید این فیلم توضیح داد: نوشتن، فیلمبرداری، تدوین و … این فیلم چهار سال طول کشید و من سعی کردم که با بهترین‌های سینما در این فیلم کار کنم. من به اندازه‌ی دانش خویش تمام تلاش خود را برای تولید این فیلم انجام دادم و امیدوارم فیلم خوبی شده باشد.

او درباره‌ی شکل روایت فیلم گفت: این فیلم دو خط موازی داشت و ما می‌خواستیم که دو قصه را موازی با یکدیگر پیش ببریم. تصمیم داشتیم شخصیت‌ها و کنش‌ها و واکنش‌های آنها را که هرکدام از آنها قصه‌ی متفاوتی داشتند به تصویر بکشیم. لذا با گروه نویسندگان فکر کردیم و تصمیم گرفتیم که از این شیوه‌ی موازی برای نقل داستان استفاده کنیم که فیلم جذاب‌تر شود.

در ادامه‌ی این نشست، رضا کیانیان با اشاره به حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در جلسه‌ گفت: من با ابراهیم شیبانی در پشت صحنه‌ی فیلم «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا آشنا شدم و در آن‌جا متوجه شدم که شیبانی فرد خوشفکری است که ایده‌های تازه دارد. همان جا بود که سناریوی این فیلم را خواندم و تصمیم گرفتم در آن بازی کنم.

او ادامه داد: من نیز معتقدم که درباره‌ی فیلم «هیچ کجا، هیچ کس» باید تماشاگران نظر بدهند.

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی نشست پرسش و پاسخ، مهناز افشار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از بازی کردن در فیلم‌های شیرین به سمت فیلم‌های تلخ رفته است؟ گفت: من با تفکیک فیلم‌ها به شیرین و تلخ و یا خاص و عام موافق نیستم، این تفکیک را هم باور ندارم. وقتی فیلمنامه را خواندم و متوجه ترکیب بازیگران شدم با توجه به این‌که پیش از این در «زهر عسل» با ابراهیم شیبانی کار کرده بودم، تصمیم گرفتم در این فیلم بازی کنم.

ابراهیم شیبانی در پاسخ به اینکه آیا کشش درام با بازیگران چهره پر شده است؟ گفت: خیر؛ چرا که روی فیلمنامه وقت زیادی صرف شده بود و من معتقدم که بازیگران چهره فقط به بهتر شدن فیلم کمک می‌کنند.

بهاره کیان‌افشار دیگر بازیگر فیلم «هیچ کجا هیچ کس» هم از حضورش در این فیلم در کنار بازیگران بزرگ اظهار خرسندی کرد و گفت: بازیگران فیلم برای من نقش معلم را ایفا کردند. شرایط فیلمبرداری این فیلم آسان نبود ولی با توجه به این‌که کار حرفه‌ای بود، بازی کردن در آن برای من جذاب بود.

ابراهیم شیبانی هم در پاسخ به این سوال که آیا با انتخاب رضا کیانیان، محمدرضا فروتن، صابر ابر و مهناز افشار در فیلم قصد رکوردزنی در جذب ستاره در فیلم را داشته است، گفت: خیر من در فیلم‌های پیشین‌ام نیز این کار را کرده‌ام چون فکر می‌کنم باید از نیروی متخصص در پشت و جلوی دوربین استفاده کرد و علت استفاده‌ی من از این بازیگران، دانش و تخصص آنها بود.

او ادامه داد: تمام بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند انتخاب اول من بودند به جز بهاره کیان‌افشار که جایگزین نگار جواهریان شد.

شیبانی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند فیلمش در گیشه چه سرنوشتی خواهد داشت؟ گفت: من فکر می‌کنم تماشاگران فیلم را می‌پسندند.

مهناز افشار هم در بخش دیگری از این نشست به دلایل دیگرش برای حضور در فیلم «هیچ کجا، هیچ کس» اشاره کرد و گفت: از دیگر دلایل حضور من در این فیلم، حضور بازیگران بزرگی چون رضا کیانیان در آن بود و من پیش از این‌که در فیلم بازی کنم، نگران این بودم که موفق به در آوردن صحنه‌های دشوار آن نشوم ولی تلاش خود را کردم و موفق به بازی در فیلم شدم.

ابراهیم شیبانی نیز در پاسخ به این مساله که چرا پایان فیلم نامشخص است، اظهار کرد: به نظر من پایان فیلم نامشخص است ولی این داستان می‌تواند ادامه داشته باشد. من فکر می‌کنم که در پایان فیلم تمام شخصیت‌های داستان تکلیفشان روشن شد.

رضا کیانیان هم در پاسخ به اینکه سینمای ایران دچار انقطاع فرهنگی است؟ یادآور شد: من چندین سال پیش وقتی به دانشگاه وارد شدم با بهرام بیضایی کلاسی داشتم که او در کلاس، درسی درباره‌ی انقطاع فرهنگی داشت. اگر بخواهیم این مساله را بررسی کنیم باید از آن زمان تا کنون را مورد بررسی قرار دهیم. مشکل این است که ما فکر می‌کنیم درباره‌ی مسائل بزرگ می‌توان با کلمات کوتاه صحبت کرد. من درباره‌ی چنین مساله‌ای این‌جا و کوتاه نمی‌توانم صحبت کنم، به نظرم درباره‌ی مسائل اینچینی باید وقت بیشتری گذاشت.

ابراهیم شیبانی در پاسخ به این سوال که آیا در فیلم از لحن روایت‌گونه فیلم «بیست و یک گرم» استفاده شده، پاسخ داد: بله من حتما به فیلم سینمایی «۲۱ گرم» و مابقی فیلم‌ها که این‌گونه روایت شده‌اند، توجه داشتم. در این فیلم چند شخصیت داشتم که می‌خواستم هریک قصه متفاوت خودشان را در فیلم نشان دهند بنابراین برای جذاب‌تر شدن فیلم از این شکل روایت برای مطرح کردن شخصیت‌ها و داستان‌هایم استفاده کردم.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست یکی از خبرنگاران از ابراهیم شیبانی پرسید که با حذف ستاره‌ها از فیلم «هیچ کجا، هیچ‌کس» چه نمره‌ای به خود می‌دهد که این پرسش با اعتراض شهیدی‌فر روبه‌رو شد و او پاسخ داد که اینجا جلسه‌ی نقد و بررسی فیلم نیست بلکه جلسه‌ی پرسش و پاسخ است بنابراین بهتر است تا سوالات درباره‌ی فیلم پرسیده شود.

ابراهیم شیبانی نیز خطاب به خبرنگار گفت: من در سالن شما را دیدم که لپ‌تاب باز کرده بودید و هنگام نمایش فیلم خبرتان را ارسال می‌کردید و این کار اصلا درست نیست. قبل از این‌که من به فیلم نمره بدهم شما در ارتباط با کار خود توضیح دهید.

مهناز افشار نیز در پاسخ به مسائل مطرح شده عنوان کرد: آرزو دارم که با یکدیگر مهربان باشیم. اگر فیلمی را دوست نداریم می‌توانیم با ابراز محبت بیشتری آن را بیان کنیم.

رضا کیانیان نیز به این مساله واکنش نشان داد و گفت: درخصوص بازیگران طوری صحبت می‌شود که انگار وانتی در میدان ونک ایستاده و برای جذب تماشاگر چهره جمع می‌کند. به نظر من این حرف زشتی است. ما چهره نیستیم. من رضا کیانیان هستم و به خاطر چهره‌ام نیست که در سینما کار کردم بلکه به خاطر سواد و سوابقم است.

این بازیگر همچنین گفت: من از ابتدا در پاسخ به این مساله که ما بازیگران را چهره خطاب می‌کردید، سکوت کردم ولی در پایان لازم دانستم که به این مساله واکنش نشان دهم.

حاشیه‌ها:

در ابتدای این مراسم، عکاسان حاضر در این جلسه، رضا کیانیان، ابراهیم شیبانی، بهاره کیان‌افشار و مهناز افشار را احاطه کرده بودند و مانع آن می‌شدند که جلسه آغاز شود. با ادامه یافتن این روند، محمدرضا شهیدی‌فر مجری برنامه به آن اعتراض کرد و از عکاسان خواست تا با قرار گرفتن در جایگاه خودشان اجازه دهند که جلسه آغاز شود.

یکی از خبرنگاران به مطرح شدن سوالات به صورت کتبی اعتراض کرد و گفت که این شکل مطرح کردن پرسش‌ها در جلسه بی‌نظمی ایجاد می‌کند که شهیدی‌فر در پاسخ گفت: ۸۰ درصد سوال‌های امسال به صورت مکتوب پرسیده می‌شود و ۲۰ درصد باقی‌مانده به صورت شفاهی مطرح خواهد شد و این روال جلسه‌های پرسش و پاسخ جلسه‌های امسال است.

به گزارش ایسنا، در هنگام اکران فیلم سینمایی «هیچ کجا، هیچ کس» به درخواست کارگردان درب‌های سالن بسته شد و هیچ تماشاگری اجازه‌ی ورود به سالن را پیدا نکرد.

از دیگر حاضران در جلسهی پرسش و پاسخ فیلم هیچ کجا، هیچ کس میتوان از پژمان لشکریپور و محمدرضا شریفینیا نام برد.