دعوای پرده نقره‌ای در جعبه جادو
افکار گروه فرهنگ و هنر / اکبرصفرزاده:

پس از صحبت های دکتر کوشکی در برنامه هفت در مورد سینما، مسعود فراستی طی مصاحبه ای که با خبرگزاری فارس انجام داد، در مقابل سخنان ایراد شده توسط وی موضع گیری کرد و چنین گفت: آقای کوشکی دربرنامه هفت صراحتا گفت که ما فیلم خنثی می خواهیم. شما چه کسی هستید که به جای مردم تصمیم می گیرید و از طرف آنها می گویید که ما فیلم خنثی می خواهیم، مردم انقلاب کرده فیلم خنثی می خواهند؟ مردم اگر فیلم خنثی می خواستند که قبل از انقلاب آن را داشتند! این جمله آقای کوشکی به این معنی است که باید در فرهنگ انقلاب و انقلابی گری را ببندیم. آقای کوشکی و دوستانش به جای اینکه به استقبال مساله بروند مساله را حذف می کنند. ما به عنوان مردم یک جامعه انقلابی باید به استقبال سینمای انتقادی برویم. چه کسی باید وضعیت جامعه و مسئولین آن را تصحیح کند؟ در جامعه انقلابی و اسلامی همه حق تیزی انتقاد دارند برای رشد کردن، مگر بدون انتقاد می توان رشد کرد؟

صحبت های مسعود فراستی بی جواب نماند و صادق کوشکی در حاشیه نشستی گفت: نزدیک به بیست سال است که جشنواره فیلم فجر نسبتی با انقلاب ندارد.

وی ادامه داد: بخش اعظمی از جشنواره فجر در سال های گذشته با به نمایش گذاشتن بی حیایی و بی حجابی و رفتارهای خلاف عفت و اخلاق و توهین به نظام سپری شده است. حتی گاهی اوقات هر کس بیشتر به نظام توهین می کند، بیشتر تحویل گرفته می شود و حتی به او جایزه نیز می دهند. جشنواره فجر کلکسیون ارزشهای ضد انقلابی و اسلامی شده است، با آنکه گفته اند که این دوره می خواهند بازبینی کنند، امیدوارم در جشنواره فجر امسال فیلم ضد نظام در آن حضور نداشته باشد. در بیست سال گذشته جشنواره فجر پاتوقی برای فحشاء بوده و گاهی که به سینماهای جشنواره می رویم از اینکه اینجا سینمای جمهوری اسلامی است، نا امید می شویم و حس می کنیم وارد یک جشنواره اروپایی شده ایم. البته مسئولان گفته اند که امسال قرار است جشنواره بهتر برگزار شود.

صحبت های کوشکی درباره وجود فساد و فحشاء در جشنواره های گذشته و اعلام رضایت وی از جشنواره سی و یکم که قسمت اعظم آن را فیلم های تهیه شده با بودجه دولتی تشکیل می دهد بی جواب نماند و پرویز پرستویی در مصاحبه ای که با خبر آنلاین انجام داد چنین گفت: متاسفانه آن مرجعی که باید در حوزه سینما تصمیم گیرنده باشد از بین رفته است، الان شنیدم که در جشنواره فیلم فجر یک هیات از حوزه علمیه می خواهند بیایند و فیلم ها را بررسی کنند، من سوالم این است که مگر قرار است ما در سینما چه کار کنیم؟ اصلا مگر چه کار کرده ایم تا به حال؟ ما که نه می خواهیم فیلم ضد دین و نظام بسازیم و نه فیلم سیاسی.

وی افزوده: مگر در همه این سالها کار نکرده ایم؟ مگر سینما نداشته ایم؟ پس چرا باید مسئولان اصلی تصمیم گیرنده نباشند؟ چرا باید برخی نهادها درباره سینما تصمیم بگیرند؟ جایگاه همه این نهادها و همه این عزیزان البته محترم است …چرا همه دارند راجع به سینما تصمیم می گیرند؟

با نزدیک شدن به روزهای پایانی جشنواره باید دید آیا این بحث و جدل ها بازهم ادامه خواهد داشت؟ آیا سینمایی که این روزها همه به ناخوش احوال بودنش معترفند، جانی خواهد گرفت، یا خیر؟