این گونه هم می‌توان چرتکه انداخت!
افکار گروه فرهنگ وهنر:

هزینه های تولید فیلم در کشور و عدم بازگشت سرمایه در بسیار ی از ساخته‌های این سالها همواره محل بحثکارشناسان حوزه سینما بوده است.

در طی سالهای اخیر کم نبوده اند فیلم های سینمایی که هزینه های میلیاردی بر بیت المال تحمیل کرده اند و در گیشه به فروش صدمیلیون هم نرسیده اند و در ا ین میان مشخص نیست غیر از چند باز یگر به اصطلاح استار و سوپر استار که دستمزدها ی چند ده میلیونی به جیب زده اند چه کسی از ا ین فیلم ها متنفع شده است؟

در این میان این نکته نیز نبا ید مغفول بماند که هزینه کرد برای فرهنگ و فیلم های فاخر به نوعی سرمایه گذار ی است به شرطی که عده ا ی از ا ین موضوع سوء استفاده نکنند و فیلم ساخته شده نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

یکی از فیلم ها ی سینما یی که در ا ین خصوص محل بحثدر جشنواره فجر بود " عقاب صحرا " ساخته مهرداد خوشبخت کارگردان ۴۳ ساله س ینما بود.

هز ینه ۲.۵ میلیاردی ا ین فیلم که توسط بنیاد فارابی تامین شده است در حاشیه جشنواره و نشست مطبوعاتی عوامل فیلم مورد بحثو سوال قرار گرفت.

نکته جالب این نشست پاسخ کارگردان فیلم به این موضوع و توجیه وی بود که عنوان کرد نباید به موضوع این گونه نگریست بلکه باید توجه کرد که با این پول چندین نفر چند ماه سرکار بوده اند و به نوعی ایجاد اشتغال کرده و پول هم بیهوده هدر نرفته است!

هرچند مشخص نیست که این استدلال بی پایه را چه کسی وارد سینما کرده است و سینمای فرهنگ ساز و پیشرو را در سطح رفع بیکاری عده ای تنزل داده است، اما اگر بخواهیم با همین استدلال جناب کارگردان نیز چرتکه بیندازیم بهتر نبود با ا ین ۲.۵ میلیارد پول کارخانه کوچکی احداثمی کردیم تا دهها کارگر و خانواده هایشان نه چند ماه بلکه سالها از مواهب آن برخوردار شوند و شرمنده زن و بچه خود نباشند؟

درست است که نگاه چرتکه ای به حوزه فرهنگ نگاه درست و اصولی نیست اما به نظر می رسد که دریچه نگاه برخی از سینماگران و بخصوص بازیگران ا ین روزهای سینمای کشور تنها از دریچه صفرهای پولهایی است که از بیت المال هز ینه می شود و اینجا می شود که فیلم ها هرچند با درون مایه مذهبی و دینی و حتی موضوعات مشخص دینی اثرگذاری چندانی بر روی مخاطب ندارند؛ چه اینکه مخاطب با دیدن فیلم و تکنیک، ذهن کارگردان را هم در پس اندیشه های فیلم می بیند و می خواند.