قدیمی‌ترین استخوان انسان + عکس
افکار

- این استخوان فک که از یک گونه انسان باستانی یا یک غارنشین ابتدایی بوده بیش از ۳۹۷ هزار سال قدمت دارد و این احتمال وجود دارد که قدمت آن به ۵۲۵ هزار سال هم برسد.

این فسیل که توصیفات آن در مجله علمی PLOS ONE منتشر شده قدیمی‌ترین فسیل کشف شده مربوط به انسان است و ممکن است دیدگاه دانشمندان را نسبت به انسان‌های اولیه، نزدیک‌ترین اقوام انسانی منقرض شده، تغییر دهد.

مرجانه روکساندیک زیست باستان شناس دانشگاه وینیپگ در کانادا به عنوان یکی از نویسندگان این تحقیق اظهار داشت: این استخوان متعلق به منطقه‌ای است که ما اطلاعات چندانی درباره آن نداریم و تحقیقات زیادی درباره آن صورت نگرفته است. اکنون ما چیزی برای آغاز ساخت یک تصویر در اختیار داریم تا بفهمیم که در این بخش از اروپا چه اتفاقی رخ داده است.

در سال ۲۰۰۰، روکساندیک و همکارانش حفاری غاری را در بالانیکا، سیبری آغاز کردند، اما وقتی که آنها در این منطقه حضور نداشتند، عده‌ای خودسرانه اقدام به حفاری کرده‌اند تا تجارب و اکتشافات خود را داشته باشند.

حدود ۱۵ سانتیمتری زیر سطحی که تیم حفاری می‌کرد، یک استخوان فک باستانی با سه دندان آسیاب سالم کشف شد. دانشمندان با استفاده از چندین تکنیک تاریخ نگاری سن این استخوان را بیش از ۳۹۷ هزار و یا ۵۲۵ هزار سال تعیین کردند.

این استخوان فک فاقد ویژگی‌های مشاهده شده در استخوان‌های انسان‌های اولیه بود که در آن میان می‌توان به سطوح جویدن متمایز روی دندان اشاره کرد که در آن دوره در غرب اروپا قابل مشاهده بوده است.

در گذشته انسان شناسان تصور می‌کردند که انسان‌های غارنشین در سراسر اروپا گسترده بودند، چرا که عمدتا این فسیل‌ها در غرب اروپا یافت می‌شد.

برخی از دانشمندان نیز چون فرد اسمیت کارشناس مطالعه فسیلهای انسانهای اولیه در دانشگاه ایالتی ایلینویز معتقد است که شاید این استخوان فک متعلق به فردی غیرعادی در جمعیتی شبیه به انسانهای اولیه غارنشین باشد.