کشف راز نقاشی پیکاسو با رنگ خانگی
افکار

- دانشمندان آمریکایی در اسکنهای پرتو ایکس جدید خود دریافته‌اند که پابلو پیکاسو، بنیانگذار سبک معروف کوبیسم در نقاشی در برخی از تابلوهای معروف خود از رنگ نقاشی خانگی بهره برده است.

تاکنون رنگ استفاده شده توسط پیکاسو بصورت اسرارآمیز باقیمانده بود و از مدتها پیش دانشمندان بر این گمان بودند که این نقاش معروف از اولین هنرمندان ماهر در استفاده از رنگ خانگی بجای رنگهای سنتی مورد استفاده نقاشان دیگر برای دستیابی به یک سبک براق بوده که رد قلمو را بخوبی می‌پوشاند.

اخیرا فیزیکدانان آزمایشگاه ملی آرگون در ایلینویز از نانوکاوشگر پرتو ایکس خود بر روی نقاشی «صندلی راحتی قرمز» که در سال ۱۹۳۱ تکمیل شده، استفاده کرده‌اند. این نانوکاشگر می‌تواند جزئیات را تا سطح ذرات رنگدانه مشاهده کرده و چیدمان عناصر شیمیایی خاص را در نقاشی نشان دهد.

پژوهش جدید دانشمندان نشان داد که پیکاسو از رنگ لعابی استفاده کرده که با ترکیب شیمیایی دقیق اولین رنگ خانگی تجاری موسوم به Ripolin منطبق است. محققان با بررسی نمونه‌های نقاشی قدیمی موجود در سایت eBay رنگدانه این نقاشی را با رنگدانه تابلوهای دیگر در آن زمان مقایسه کردند.

همچنین این پژوهش که از پرتو ایکس برای بررسی رنگدانه‌های نقاشی تا مقیاس ۳۰ نانومتر استفاده کرده بود، توانست با بررسی ناخالصی‌های خاص رنگ، منطقه تولیدکننده آن را نیز تعیین کند.

به عقیده متخصصان هنری، پیکاسو احتمالا برای دستیابی به یک تاثیر متفاوت نسبت به رنگهای روغنی قدیمی از رنگ لعابی Ripolin استفاده می‌کرده که به سرعت خشک شده و می‌توان آن را به شدت مخلوط کرد. در مقابل رنگهای خانگی به سرعت خشک شده و اثرهایی مانند ابروباد شدن رنگ یا ایجاد لبه یا حتی قطرات اضافی رنگ برجای می‌گذارند.

این پژوهش در مجله Applied Physics A: Materials Science & Processing منتشر شده است.