تهیه دارو از لجن دریاچه ارومیه!
افکار -

ماده دارویی تولیدی توسط محققان کشورمان در درمان بیماری‌های مختلف از جمله آرتروز، دردهای سیاتیک، جوان سازی پوست، رفع چین و چروک و امراض پوستی، نتایج موفقیت آمیز و اثبات شده‌ای به دنبال داشته است. جلال محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه ربع رشیدی تبریز و از محققان طرح با اعلام این خبر افزود: روش تحقیقاتی ما با عنوان عصاره‌گیری از ترکیبات طبیعی از حدود هفت سال پیش آغاز شد. براین اساس یکی از مطالعات وسیع ما کار روی لجن‌های دریاچه ارومیه بود که در این زمینه به نتایج بسیار خوبی رسیدیم.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش یونسکو در حال حاضر در دنیا هفت دریاچه شور وجود دارد که تنها دو مورد از آن‌ها یعنی دریاچه ارومیه در(ایران) و بحرالمیت(بین اردن وفلسطین اشغالی) دارای لجن‌های طبی است. بنابراین ما در این طرح برای اولین بار و با استفاده از این منبع خدادادی در دریاچه ارومیه که ظرفیت‌های به مراتب با لاتری از بحرالمیت دارد، مطالعه خود را برای بهره‌گیری از خواص لجن‌های دریاچه ارومیه آغاز کردیم وبه نتایج بسیار خوبی هم رسیدیم و داروها و محصولات مختلفی برای درمان بیماری‌هایی نظیر آرتروز، دردهای سیاتیک، بیماری‌های پوستی و… با استفاده از این روش تولید کرده و موفق به دریافت تاییدیه از وزارت بهداشت نیز شده‌ایم و هم اکنون نیز با شرکت‌های مختلف در حال همکاری هستیم.

لجن‌های طبی دریاچه ارومیه به صورت هوشمند عمل می‌کند

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه آسیای میانه و یکی از دریاچه‌هایی است که دارای لجن و موادمعدنی با خاصیت طبی است. تا کنون انواع نمک‌های خوراکی، دارو‌ها، لوازم آرایشی و بهداشتی گران‌قیمت از لجن‌های ته این دریاچه استخراج شده است. براساس تحقیقات انجام شده، در لجن‌های این دریاچه مواد طبیعی خاصی وجود دارد که قادر است گردش خون موضعی را افزایش دهد و نکته جالبی که درباره این لجن‌های طبیعی وجود دارد این است که این مواد به صورت هوشمند عمل می‌کند و هر جایی از بدن که لازم باشد، جذب و باعثمی‌شود که سوخت و ساز و اکسیژن بیشتر به بافت آسیب دیده برسد و بافت نیز با سرعت بیشتری شروع به ترمیم کند و تمام کمبود‌ها ومواد مورد نیاز خود را از آمینو اسید‌ها گرفته تا آنزیم‌ها وکلاژن‌ها را در قالب یک فرآیند کاملا طبیعی مجدد بسازد. این ماده قدرت مضاعفی به بافت می‌دهد و باعثمی‌شود که مکانیسم واقعی برای افزایش قدرت ایمنی بافت و کارآیی آن ایجاد شود.

وی تصریح کرد: محصولات تولیدی ما با استفاده از این روش شامل برخی داروهای موثر در درمان بیماری‌هایی نظیر آرتروز مفاصل، انواع دردهای سیاتیک، دارو‌های جوان سازی پوست یا پماد‌های مخصوص ماساژ درمانی و به طور کلی کرم و لوسیون‌های آرایشی و بهداشتی است که از عصاره لجن‌های دریاچه ارومیه تهیه شده است.

وی ادامه داد: تاثیر در مانی لجن‌های طبی در حال حاضر در دنیا به اثبات رسیده است و خوشبختانه ایران نیز دارای یکی از دو منبع تامین کننده این مواد در سطح دنیا به شمار می‌رود که با‌ید استفاده بهینه‌ای از ظرفیت موجود داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان لجن‌های طبی را به صورت مستقیم مورد استفاده قرار داد، گفت: با توجه به وجود درصد بالای نمک در لجن‌های دریاچه ارومیه امکان استفاده مستقیم از خواص در مانی این لجن‌ها وجود ندارد چراکه نمک موجود روی پوست لایه محافظی ایجاد می‌کند که مانع جذب مواد موثر در لجن می‌شود و لازم است که ناخالصی موجود در فرآیندی جدا سازی شود و عصاره آن به اشکال مختلف از جمله لوسیون و کرم در درمان بیماری‌ها و نارسایی‌های مختلف به کار گرفته شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر این محصولات در داخل کشور مجوز تولید دریافت کرده است، تصریح کرد: البته هدف ما این بود که علاوه بر بازار داخل بازار‌های خارجی را نیز در اختیار بگیریم تا جایی که حتی نمونه‌ای از محصول تولید شده را به کانادا ارسال کردیم که شرکت کانادایی پس از بررسی این محصول اذعان داشت که محصول تولیدی ما ازنظر علمی از کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به تنها محصول مشابه خارجی برخوردار است.

داروی خارجی ۶۰دلار و داروی ایرانی کمتر از یک دلار قیمت دارد

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر با وجود موفقیتهایی که در این زمینه به دست آوردهایم در زمینه گسترش تولید داخل این محصولات با مشکل مواجهیم و انتظار حمایتهای بیشتری را برای این منظور وحمایت از صادرات آن به خارج از کشور داریم به ویژه آنکه نوع خارجی آن بیش از ۶۰ دلار قیمت دارد اما داروی ایرانی با کیفیت به مراتب بالاتر با قیمت کمتر از یک دلار به بازار عرضه شده است.