تقویت گفتمان انقلاب در هنر طبق خواسته رهبری
افکار

- نادر طالب‌زاده دبیر سومین جشنواره فیلم عمار که دیروز اول اسفندماه همراه با دیگر دست‌اندرکاران و برگزیدگان این دوره از جشنواره در محضر مقام معظم رهبری حاضر بوده است در گفتگو با خبرنگار مهر و درباره فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره امیدآفرینی و پرهیز از سیاه‌نمایی در هنر و عرصه سینما بود. این بخش از دغدغه‌های رهبری از ۳ سال گذشته مورد توجه ما قرار گرفته که از نمودهای این توجه همانا ایجاد حرکت جدید گفتمان انقلاب در رسانه و هنر است.

دبیر جشنواره عمار همچنین اشاره کرد: از دیگر راهبردهای تحقق امیدآفرینی، پرهیز از سیاه‌نمایی و توجه به تربیت نیروی ارزشی و ورود جوانان به عرصه هنر و سینما راه‌اندازی و برپایی جشنواره فیلم عمار از سه سال گذشته تاکنون است که این حرکت با قدرت ادامه خواهد یافت.

وی بیان کرد: و اما درباره بحثگفتمان انقلاب اسلامی که بحثبسیار مهمی است باید بگویم این گفتمان از اول انقلاب تا چند سال پیش به اندازه کافی مورد توجه نبود و حتی نسبت به آن بی‌مهری شده بود، در حالی که این موضوع از ابتدا مورد توجه بنیانگذار انقلاب اسلامی و همچنین رهبر انقلاب بوده و جزو مسایلی است که باید در کانون توجه همه ما نیز باشد.

طالب‌زاده ادامه داد: خوشبختامه با تلاش‌های انجام گرفته در سه سال اخیر گفتمان انقلاب اسلامی در سطح هنرمندان نیز جای خود را پیدا کرده و در کنار برگزاری جشنواره فیلم عمار، با برگزاری میزگردها و جلسات مختلف با حضور هنرمندان و صاحب‌نظران در صدا و سیما این مساله به خوبی پیگیری و نظریه‌پردازی و نقد در این زمینه انجام شده است.

این مستندساز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره پرهیز از اختلافات بی‌نتیجه گفت: اگر به این نظر رهبری در فرهنگ و هنر توجه شود، زمینه برای بروز سلایق مختلف ایجاد خواهد شد که البته ما زمینه برای به ثمر رسیدن سلایق مختلف به خصوص در سینما را در جشنواره فیلم عمار دنبال کرده‌ایم. حضرت آیت الله‌خامنه ای جریان های سینمایی علاقمند به دین و انقلاب را به پرهیز از کشیده شدن به حاشیه‌ها و مشغول شدن به اختلاف‌های بی‌نتیجه توصیه و خاطر نشان کردند که معتقدین به دین و انقلاب در عرصه سینما که ممکن است دارای سلایق مختلف باشند، باید همت و تلاش خود را معطوف کارهای اساسی و اصلی کنند.

به گفته وی، ضرورت مردمی کردن هنر بویژه در بخش سینما از مرحله تولید تا نمایش و خارج کردن آن از فضای انحصاری، تقویت و فعالسازی ظرفیتهای مغفول هنری در راستای اهداف انقلاب اسلامی، ضرورت بهرهبرداری از رسانه سینما برای انتقال بیان دغدغههای دینی و انقلابی، لزوم تقویت بنیانهای اعتقادی فیلمسازان مذهبی برای مصون ماندن از آسیبها، ضرورت نقش قائل شدن برای سینما و رسانه در تنظیم سیاستها و برنامههای کلان کشور، پرهیز از نگاه تقلیلگرایانه در سطح فناوری به سینما و برنامهریزی برای حرکتهای رو به آینده، برنامهریزی برای رویش نیروهای جوان و خط شکن در عرصه سینما از دیگر مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد.