نویسندگان و شاعرانی که از دست داده‌ایم

به گزارش افکارنیوز، اسفند که می‌رسد روز شمار زندگی تاکیدی دو چندان بر گذشت زمان می‌کند و حال اینکه در این گذر نامدارانی را هم از دست داده‌ایم.

ادبیات ما همچنان مرهون قلم‌ها و نویسندگانی است که تا لحظات پایانی عمر هم نگارش و کتابت را فدای سلامت نمی‌کنند و همچنان به فرهنگ متعهدند.

در این گزارش نگاهی گذارا بر نویسندگان و شاعرانی می‌افکنیم که سال ۹۲ را با ما نخواهند بود و رخ در نقاب خاک کشیده‌اند.

امسال عرصه‌ ادبیات چند چهره‌ پیشکسوت و تأثیرگذارش را از دست داد؛ محمود گلاب‌دره‌ای(نویسنده)، اصغر الهی(نویسنده)، اصغر حاج حیدری(شاعر)، حسن احمدی گیوی(نویسنده و ادیب)، ‌خلیل عمرانی(شاعر)، ‌سیدامیر محمود انوار(ادیب و نویسنده)، مرتضی ثاقب فر(پژوهشگر) و نوشین دخت نفیسی(پژوهشگر هنر)، محمدرضا علیان جاسبی(مدیر انتشارات)، شاهرخ اورامی(شاعر).
اول
* «سیدمحمود گلابدره‌ای» نویسنده‌ای با ۵ دهه فعالیت

سید محمود گلابدره‌ای ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ پس از گذراندن دوره‌ای بیماری، دار فانی را وداع گفت.

سیدمحمود قادری گلابدره‌ای در سال ۱۳۱۸ در گلابدره شمیران به دنیا آمد. او در دهه ۴۰ یار و همراه جلال آل‌احمد بود که نتیجه این همراهی کتاب «آقا جلال» بود. او بیش از ۱۰ سال از زندگی‌اش را در آمریکا گذراند که حاصل آن کتابی به نام «۱۰ سال هوملسی در آمریکا» بود.

گلابدره‌ای طی ۵ دهه نویسندگی به لحاظ کمیت آثار کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشت. وی بر اثر بیماری در بیمارستان الغدیر و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود و سرانجام ۱۵ مرداد در منزلش درگذشت.

«لحظه‌های انقلاب»، «پرستوها»، «دال»، «صحرای سرد»، «حکومت نظامی»، «سنگ به مثقال»، «آقا جلال» و «سفر به حجله گاه عشق» از جمله دیگر آثار او هستند.

* محمدرضا علیان جاسبی مدیری انقلابی و پر تلاش

محمدرضا علیان ناشر پیشکسوت انقلاب‌ و مدیر انتشارات پیام آزادی از دیگر فرهیختگانی بود که در مهر سال ۱۳۹۱ او را از دست دادیم. او بعد از آنکه سال‌ها به انتشار آثار دینی و مذهبی و حوزه کودک و نوجوان اهتمام داشت و آثار متعددی منتشر کرد در سن ۶۴ سالگی درگذشت.

محمدرضا علیان جاسبی سالها با نشر و کتابت آشنا بود و اکثر نویسندگان و مولفان نیز آثاری را برای انتشار به او سپرده‌اند، مدیر مسئول انتشارات پیام آزادی متولد ۱۳۲۷ در تهران بود که از سال ۱۳۵۷ فعالیت انتشاراتی خود را با تاسیس «انتشارات پیام آزادی» آغاز کرد.

او علاوه بر حضور در هیئت مدیره انتشارات، قائم مقام انجمن اسلامی ناشران و کتابفروشان، عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و عضو هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز بود.

پیام آزادی بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب با شمارگانی بیش از ۳۰ میلیون جلد را در کارنامه خود دارد؛ به عنوان اولین ناشر نمونه کشوری در حوزه کودک و نوجوان در سال ۱۳۷۰ و ناشر برگزیده دفاع مقدس، ناشر برگزیده خادم قرآن و چند نوبت ناشر نمونه نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران نیز انتخاب شد.

علیان که دیرهنگامی‌ بود با نشر و کتاب سر و کار داشت، از دو سال پیش با بیماری سخت سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، البته دینداری و ایمانش مانع از ناله و ابراز دردهایش بود. وی در نهایت بر اثر همین بیماری درگذشت.

* «خلیل عمرانی» معلم و شاعری برای تمامی عرصه‌ها

خلیل عمرانی شاعر آیینی صبح ۱۹ آذر پس از سپری کردن یک دوره بیماری ناشی از سکته مغزی که وی را در حالت کما برده بود درگذشت. وی که بر اثر سکته قلبی به بیمارستان منتقل شده بود بعد از چند روز مراقبت زیر نظر پزشکان، به دلیل شوک ناشی از دیالیز دچار کمبود اکسیژن در مغز شد و به کما رفت.

«خلیل عمرانی» متخلص به‌ «پژمان» در سال ۱۳۴۳ در روستای‌ لمبدان شهرستان «دیر» به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در روستا و دورهء متوسطه را در شهر به پایان برد و در سال ۱۳۶۳ دانشجوی مرکز تربیت معلم پسران‌ بوشهر شد. دو سال بعد، به‌ زادگاهش برگشت و در مدرسه‌ای‌ که خود در آن درس خوانده بود، به تدریس ادبیات پرداخت. در سال‌ ۱۳۶۷، ازدواج کرد و به دانشگاه‌ یزد رفت و همزمان با تحصیل، در واحد کارشناسی فعالیت‌های ادبی‌ استان به پرورش استعدادهای‌ جوان و نوجوان در زمینهء شعر پرداخت.

وی در سال ۱۳۷۲، پس از اخذ لیسانس ادبیات فارسی دبیر دبیرستان آیت‌الله طالقانی‌ بندر دیر شد و یک سال بعد، معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده گرفت. در سال ۱۳۷۶ به تهران آمد و ضمن‌ فعالیت‌های فرهنگی به تدریس‌ ادبیات در اسلامشهر پرداخت و از سال ۱۳۷۸ کارشناس فعالیت‌های‌ ادبی ادارهء کل آموزش و پرورش‌ تهران شد.

وی یکی از غزل‌سرایان و مثنوی‌سرایان پس از انقلاب است. عمرانی شاعری است که به فعالیت‌های فرهنگی آموزشی نیز مشغول بوده است. از این شاعر توانمند چهل و هفت ساله تاکنون چهار مجموعه انتشار یافته است که به ترتیب انتشار عبارتند از، مروارید فراموش شده، گزیده ادبیات معاصر، ساعت به وقت شرعی دریا و در مدار یک.

در کارنامه سیاسی خلیل عمرانی همچنین دو دوره کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دیر و کنگان دیده می‌شود.

از جمله آثار منتشر شده او می‌توان به «ترنم حضور»، «مروارید فراموش(گزیدهء غزل‌ها) ۱۳۷۶»، «ساعت به وقت شرعی دریا(مجموعهء غزل) ۱۳۸۰»، «گزینه ادبیات معاصر»، «دلمویه‌های بم» و گزیدهء شعرها(مجموعهء نیستان) ۱۳۸۰ اشاره کرد.

وی اخیرا در حال آماده‌سازی مجموعه شعری با عنوان «بزرگراه سکوت» در حوزه دفاع مقدس بود. خلیل عمرانی رئیس انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان کشور بود.

عمرانی شاعر آیینی پس از سپری کردن یک دوره بیماری ناشی از سکته مغزی صبح امروز درگذشت.


* اصغر حاج حیدری «خاسته» بنیانگذار محافل بصیرت حسینی
حاج حيدري
اصغر حاج حیدری معروف به «خاسته» شاعر پیشکسوت انقلاب شب گذشته پس از تحمل ماه‌ها بیماری سرطان کبد دار فانی را در ۲۵ آذر وداع گفت.

اصغر حاج حیدری شاعر مردمی در شب یلدای سال ۱۳۲۴ در خمینی‌شهر متولد شد. او نوجوانی را همراه پدر به شغل دوره‌گردی مشغول بود و جوانی را با کارگری امرار معاش کرد. وی در سال ۱۳۵۷ به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در مدارس این شهر مستخدم شد.

اشعار اصغر حاج حیدری(خاسته) نمود و نماد اقبال عمومی به شعرهای محلی با گویش است و از این نظر سروده‌های محلی وی را باید سدی در برابر میرایی این گویش و تشویق نسل جوان شاعر به سرودن اشعار محلی دانست.

وی پایه‌گذار ادبستان دانش آموزی صفا بود و شاعرانی مثل سعید بیابانکی، محسن نیکنام، محمدحسین صفاریان، جواد زهتاب، حسین حاج هاشمی، منیره سلطان‌پور، ملیحه احمدی، مطهره عباسیان، الهام عمومی و… پا به عرصه ادب گذاشتند.

خاسته بنیانگذار و دبیر کنگره بزرگ میلاد آفتاب بود که ۱۸ سال در خمینی شهر پذیرای شاعران کشور می شد. از جمله افتخارات وی بنیانگذاری سوگواره ادبی ثارالله و برپایی محافل بصیرت حسینی نیز بوده است.

از او مجموعه‌های «دشت شبنم»، «عطر گندم»، «مهر مردم»، «کلوزه ۱» و «نمکدون» منتشر شد و مجموعه «خورشید در مغاک» را گردآوری کرد.

* «شاهرخ اورامی» شاعری که تولای حسین(ع) را در ادب اهل تسنن نوشت
شاهرخ
شاهرخ اورامی، نویسنده و شاعر کُرد، بر اثر ابتلا به عارضه قلبی، شب گذشته در بیمارستان توحید سنندج ۲۳ دی ۱۳۹۱ درگذشت.

«شاهرخ اورامی» هنرمند و شاعر نامدار کردستانی متخلص به ماموستا اهون متولد ۱۳۳۲ شهرستان سنندج و یکی از عاشقان ادبیات کردی و فارسی بود که در ۵۹ سالگی به دلیل ایست قلبی در بیمارستان توحید سنندج درگذشت. این هنرمند پس از انتقال به بیمارستان به دلیل حمله قلبی، از دنیا رفت.

بر اساس این گزارش، از آثار این شاعر کشورمان میتوان به تولای علی(ع) در فرهنگ کردهای اهل سنت جهان، شعاع مهر حسین(ع)، دیوان شعر کردی فاطمی و علوی، تولای حسین(ع) در ادب اهل تسنن، مهر رضوی در آئینه ادبای کرد و ترا من دوست دارم اشاره کرد.