درمان سرطان پوست و مغز با فناوری هسته‌ای

به گزارش افکارنیوز، حسین خلفی عباسی ظهر یکشنبه در همایش کاربرد فناوری‌های هسته‌ای در سلامت، کشاورزی و صنعت با اشاره به اینکه در سال گذشته هشت رادیوداروی جدید به بهر‌ه‌برداری ‌رسید، گفت: تا پایان امسال نیز هفت رادیو داروی دیگر وارد لیست دارویی وزارت بهداشت و بیمه می‌شود.

وی درباره کاربرد فناوری هسته‌ای در پزشکی تصریح کرد: کاربرد تشخیصی، درمانی، رادیوگرافی، سی‌تی‌اسکن و درمان سرطان‌های مختلف از جمله کاربردهای فناوری هسته‌ای در پزشکی است.

معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در آینده نزدیک شاهد نوترون‌تراپی و پروتون‌تراپی برای درمان سرطان پوست و مغز در کشور هستیم.

وی گفت: در این زمینه اکنون با پالایشگاه آبادان، فولاد مبارکه و دانشگاه‌ها قرارداد داریم و صنعت هسته‌ای به نوعی با زندگی روزمره ما عجین شده است.

خلفی با بیان اینکه آمریکا با ۱۰۴ راکتور هسته‌ای رتبه نخست تولید راکتور در جهان را دارد، گفت: اکنون ۶۰ راکتور قدرت در حال ساخت یا در حال برنامه‌ریزی برای تولید است، چرا که کشور ما هم به عنوان یکی از تولیدکنندگان منابع تامین باید توجه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به کاربرد راکتورهای تحقیقاتی تأکید کرد: تولید رادیوداروهای تحقیقاتی و دارویی، رادیوداروهای صنعتی، رادیوگرافی از جمله کاربردهای راکتورهای تحقیقاتی است.

معاون سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: کشور آمریکا با بیشترین مصرف انرژی هسته‌ای در جهان و فرانسه با ۷۲.۵ درصد بیشترین میزان تولید برق هسته‌ای را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه استفاده از انرژی نباید به موارد خاص محدود شود، تأکید کرد: با توجه به اینکه کشور فرانسه سرمایهگذاریهای زیادی در خصوص برق هستهای داشته است اکنون به دلیل فرسودگی نیروگاهها با مشکلات زیادی برای تأمین برق روبهرو شده است.