حمایت از امین حیایی

به گزارش افکارنیوز، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره حمایت ویژه‌ از نمایش «قحطی نور» امین حیایی برای اجرا در تالار وحدت بیان کرد: هر زمانی که هنرمندان مراجعه‌ای برای حمایت از آثارشان داشته باشند، ما موظف به حمایت هستیم. من به شخصه کار ویژه‌ای برای حمایت از اثر آقای حیایی انجام نداده‌ام و تنها حمایت را به معاونت هنری سپرده‌ایم. فکر می‌کنم این نمایش بیشتر با فروش بلیتی که دارد، کار خود را جلو می‌برد. البته آقای حیایی هم گله دارد که حمایت‌ها آنطور که انتظار داشته نبوده است.

وی در این بخش توضیحاتی را هم درباره حمایت از پیشکسوتان در بخش تئاتر بیان کرد.

‍* خانه سینما تا پایان سال جاری بازگشایی می‌شود؟

وی که صبح امروز(۱۳ اسفندماه) در سالن سینمایی وزارت ارشاد سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره نظرش پیرامون راه‌اندازی خانه سینما تا عید نوروز عنوان کرد: قبلا هم اشاره کردم. اگر ما قبلا ایراد و اشکالی داشتیم، بر این بود که کار صنفی یا هر فعالیت فرهنگی هنری باید در چارچوب قانون باشد. ایراداتی در اساسنامه این خانه و… وجود داشت که به تصمیمی منجر شد. در نهایت بنا شد اساسنامه‌ی جدیدی نوشته شود که مورد تایید مرجع قانونی قرار بگیرد. عده‌ای از سینماگران این را نوشته‌اند و ما هم منتظر نتیجه نهایی هستیم.

* وقتی مسئولیت‌مان تمام شد، از میزان بگو مگو‌ها سوال نمی‌کنند!

وزیر ارشاد درباره اینکه برخی معتقدند وی در برابر انتقادات سکوت می‌کند یا تنها درباره سینما سخن می‌گوید، یاد‌آور شد: ما آنقدر فعالیت و کارهای متنوع داریم که فرصت نمی‌کنیم هر مطلبی را پاسخ دهیم. البته ما نقد‌ها و اخبار را دنبال می‌کنیم، اما اینکه فردی بر اساس اطلاعات ناکافی اظهارنظری کند، دلیلی ندارد ‌که هربار پاسخ داده شود. ان‌شاءاله که برخی مسائل ندانسته و بدون اغراض گفته شود. در هر صورت ما نمی‌توانیم هر سخنی را پاسخ دهیم، چون پس از پایان دوره کاری ما کسی از میزان شرکت در بگو مگو‌ها سوال نمی‌کند؛ بلکه درباره میزان کار‌ها پرسیده می‌شود. ما در این زمینه درد دل‌های زیادی داریم.

وی با گله از برخی اظهارنظر‌ها خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال درباره فیلم «آرگو» باید وفاقی در بین همه ایجاد شود. چون هالیوود و آمریکا به صورت منسجم علیه ما کار می‌کنند، اما عده‌ای همین موضوع را وسیله‌ای برای اختلاف‌افکنی قرار می‌دهند.

* مستند موهون مربوط به یک بسکتبالیست در ایران و نظر وزیر ارشاد

در ادامه، یکی از خبرنگاران درباره ساخت مستندی که مربوط به بسکتبالیست است و آن را موهن می‌دانست، پرسید که حسینی پاسخ داد: ما وقتی مجوزی صادر کنیم، حتما روی آن نظارت خواهیم داشت تا منافع مردم خدشه‌دار نشود. نکته مهم در اینجاست که بسیاری از فیلم‌هایی که مشکلاتی را سبب می‌شوند، بدون مجوز ساخته می‌شوند.

وی درباره مستندی که یکی از خبرنگاران به آن اشاره کرده بود، اظهار کرد: درباره این مستند خاص باید موضوع را از دوستان بخش سینمایی پیگیری کنیم.

* تنها شوراهای پروانه ساخت و نمایش درباره فیلم‌ها تصمیم می‌گیرند

وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل هیات ۱۵ نفره بازبینی فیلم‌های جشنواره فجر برای صدور پروانه‌ نمایش‌ اظهار کرد: ما در سازمان سینمایی دو شورا بیشتر نداریم. اول شورای صدور پروانه ساخت و دوم هم شورای صدور پروانه نمایش. چیزی جز این نداریم و قرار نبود و نیست شورای جدیدی داشته باشیم.

* تناسب نداشتن اعتبار جشنواره‌های مختلف فجر

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به انتقادی درباره تناسب نداشتن میزان اعتبار جشنواره‌های سینما، تئاتر و موسیقی فجر بیان کرد: ما امسال نهایت سعی‌مان را انجام دادیم که با توجه به مسائل بودجه‌ای کشور، مشکلی برای جشنواره‌های مختلف ایجاد نشود و در این راستا در ایام دهه فجر هفت جشنواره را برگزار کردیم. دوستان معاونت هنری هم از نظر اقتصادی و مالی برای جشنواره‌های‌شان مشکل داشتند، اما حمایت کردیم و این برنامه‌ها آبرومند برگزار شد. اینکه گفته می‌شود توازن در بودجه جشنواره‌ها نبوده، باید بگویم ما تمام تلاش‌مان را انجام دادیم که هر جشنواره با کیفیت خوبی برگزار شود.

* اعطای جایزه اسکار توسط همسر رییس‌جمهور آمریکا شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اعطای جایزه اسکار به فیلم ضدایرانی «آرگو» تصریح کرد: آنها در قالب اعطای جایزه اسکار‌، به فیلمی که ارزش‌های هنری چندانی ندارد به این فیلم ضدایرانی توجه کردند. جالب این است که این جایزه کاملا سیاسی است و می‌توان این نکته را با قطعیت بیان کرد؛ به ویژه اینکه اعلام این جایزه از سوی کاخ‌سفید و همسر رییس جمهور آمریکا اهدا شد و دیگر هیچ شبهه‌ای را برای کسی باقی نگذاشت.

وی در عین حال تاکید کرد: ما هم باید در این زمینه فعال باشیم و تنها حرکت‌های انفعالی کافی نیست. اکنون که درباره کشورهای منطقه و کارها و اقداماتی که آمریکایی‌ها در این کشورها انجام می‌دهند فیلم می‌سازیم، به نوعی پاسخ به آنها است و باید این کار تقویت شود.

حسینی در ادامه سخنانش مجددا بحثی را که چند روز قبل در مجلس به آن اشاره کرده بود، ‌ بیان و یادآور شد: نمی‌توان توقع داشت که همه کارها و فیلم‌ها در یک دوره ساخته شود. به عنوان مثال، ماجرای تسخیر لانه جاسوسی مربوط به سه دهه قبل است و باید پرسید که چرا در این سه دهه و معاونت‌های مختلف این کار انجام نشده است. در هر صورت ما از قبل هم گفته‌ایم که ساخت فیلم‌هایی با مضامین سیاسی یکی از اولویت‌های ماست و اکنون هم چنین حضوری را بیان می‌کنیم.

* باید مانند تحریم‌ها، قطع شبکه‌های ماهواره‌ای را هم دور بزنیم

حسینی در پاسخ به پرسش دیگری درباره قطع شبکه العالم از روی ماهواره اظهار کرد: همانطور که ما توانسته‌ایم غرب را در تحریم‌ها دور بزنیم، باید در این بخش هم چنین کاری انجام شود. آنها مرتب در حال قطع شبکه‌های تلویزیونی ما هستند و ما باید علاوه‌بر اینکه فعالیت‌های حقوقی در این زمینه انجام دهیم، تسلیم شرایطی که پیش می‌آوردند نشده و مانند تحریم‌ها راه‌های جدیدی برای فعالیت‌ و رساندن صدای‌مان به دنیا پیدا کنیم.

سید محمدحسینی در پایان این نشست در پاسخ به پرسشی درباره هشدار نمایندههای مجلس درباره آغاز پروژه سینمایی لاله پاسخی نداد.