" بی‌بی‌سی " و " من و تو " کاسه داغ‌تر از آش میشوند!

به گزارش افکارنیوز، با توجه به تسویه نشدن معوقه‌های هنرمندان تئاتر از ابتدای سال ۹۱ و پاسخگو نبودن مسئولان در قبال اعتراض جامعه تئاتری، تعدادی از اهالی تئاتر در روزهای آخر سال از لحاظ مالی با مشکل روبه‌رو شده اند و به همین دلیل روز گذشته تعدادی از هنرمندان معترض مقابل ساختمان مرکز هنرهای نمایشی تجمع کرده و خواستار پرداخت اقساط معوقه نمایش‌هایشان شدند.

روز گذشته مهدی شفیعی معاون مالی و اداری اداره کل هنرهای نمایشی قول مساعد داد که امروز ۲۲ اسفند ماه معوقه‌های نمایش‌هایی که نیمه اول سال روی صحنه رفته اند به طور کامل تسویه شود اما طی تماس‌هایی که خبرنگار مهر با برخی از هنرمندان گرفت مشخص شده که تا لحظه انتشار این گزارش به طور کامل با این نمایش ها تسویه نشده و تنها نیمی از اقساط پرداخت شده است. این در حالی است که هنوز تکلیف اقساط پرداخت نشده نمایش هایی که نیمه دوم سال روی صحنه رفته‌اند، مشخص نیست.

چیستا یثربی که اوایل مهرماه نمایش " نزدیک‌تر " را در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه داشته است در این‌باره توضیح داد: متاسفانه در طول ۵ ماه گذشته من فقط توانستم مبلغ ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را که پول گیشه بوده است، دریافت کنم و تا امروز هیچ هزینه دیگری به من پرداخت نشده است. این مبلغ نیز همان ابتدای دریافت، خرج دکور و صحنه نمایش شد. متاسفانه برخی مسئولان حتی حاضر به پاسخگویی نیز نیستند و تلفنشان را هم جواب نمی دهند.

وی ادامه داد: لااقل افرادی مثل حسین مسافر آستانه، حسین پارسایی و مجید شریف‌خدایی اهل تئاتر بودند و دغدغه های هنرمندان را درک می کردند. اما مسئولان جدید چون تئاتری نیستند نمی‌دانند اهالی تئاتر نمی‌توانند شب عید بدون پول باشند و باید اجاره خانه هایشان را بدهند. چرا شبکه هایی مثل " بی‌بی سی " و " من و تو " باید برای ما کاسه داغ تر از آش باشند و اعلام کنند که قشر تئاتری در ایران جزو محروم ترین و فقیرترین اقشار جامعه هستند.

این کارگردان عنوان کرد: چگونه می‌توان پول بیت‌المال را صرف مسافرت‌های بی‌دستاورد کرد اما نمی‌توان حق گروه‌های تئاتری را داد؟ اگر این افراد می‌خواهند از گروه‌های پیشین فقط مسافرت های خارجی رفتن را یاد بگیرند باید نکات مثبت عملکردشان را هم مدنظر قرار دهند. من نمی‌گویم که این مدیران حسن ظن ندارند اما انتظار دارم که در دوران مسئولیتشان حق هنرمندان را از دولت بگیرند.

یثربی توضیح داد: من مرداد ماه داور جشنواره صاحبدلان بودم اما هنوز هیچ پولی بابت این کار دریافت نکرده ام. اگر این مدیران نمی‎توانند هزینه‌هایی را که حق هنرمندان است تقبل کنند پس چرا جشنواره برگزار می‌کنند. متاسفانه من دیگر نمی توانم جواب بازیگران و عوامل گروهم را بدهم. صاحبخانه وسایل بازیگر من را بیرون ریخته چون او نتوانسته به موقع اجاره اش را پرداخت کند. چرا قول دروغ به هنرمندان می دهند در صورتی که نمی توانند آنها را عملی کنند.

محسن حسینی که اوایل سال گذشته نیز در دو نمایش " سیاست خواجه " و " راهزنان " حضور داشته است و هنوز نتوانسته موفق به دریافت دستمزدش شود در این باره گفت: متاسفانه تئاتر ایران تئاتری ورشکسته است و من نمی‌دانم در این شرایط چه اصراری به تولید وجود دارد. اگر مدیران ما قادر نیستند حقوق اهالی تئاتر را پرداخت کنند بهتر است که تئاتر برای مدتی تعطیل شود.

وی در پایان تاکید کرد: تئاتر ایران به اعتبار هنرمندانش معتبر شده است اما اعتبار بخشیدن به یک تئاتر ورشکسته چه اهمیتی می تواند داشته باشد. در سینما و تلویزیون هیچ گاه از این اتفاقات روی نمی دهد و همه هنرمندان طبق قرار دستمزدشان را به موقع دریافت می کنند. این بی عدالتی ها فقط مخصوص تئاتر است. بودجه ۱۵ میلیارد تومانی تئاتر ما کجاست و چرا مدیران پیگیر این قضیه نیستند.